/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bad-ventilator
Fra : Avant85
Vist : 1025 gange
300 point
Dato : 15-01-13 15:10

Hjælp ----- Jeg skulle bare lige gøre min udsugning lidt ren for "tidens" snavs

Det var ikke nemt UDEN at afmontere den ----- og så blev jeg forstyrret ----- troede jeg kunne huske hvordan de forskellige ledninger sad

Men nej - der er 3 ledninger og 3 "huller" ---- L , N og SL

Den PLEJER 1) at tænde sammen med lyset og slukker efter en tid efter lyset slukkes

2) at tænde af sig selv uden lyset, når man er i bad

Er der en venlig sjæl, der kunne give mig et lille hint - jeg ved godt, at det er lige på "kanten" af et autoriseret besøg - HJÆLP

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : ara

Dato : 15-01-13 15:18

Er der en Gul/grøn ledning?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 15-01-13 15:47

Det ville være oplysende hvis du fortalte hvilke farver de in- og eksterne ledninger har..

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 16:20

Den blå skal i N - det er sikkert.
Så ville jeg gøre følgende:
Er der 2 ledninger mere og den ene IKKE er gulgrøn (jord) så skal den, der har fast strøm i L og den sidste i SL (det er den, der kommer fra kontakten.) Ofte er der et lille klistermærke på ventilatoren, der viser ledningsføringen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 16:43

Normalt er det N = Nul. L1 = fast fase (ellers har du ingen efterløb), den sidste er så koblet på lysinstallationens tændledning.

Men kan fortælle hvad den hedder, så kan vi lige finde et diagram!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 16:49

Genialt 3773

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 16:58

Ja ikke myg. De der plastikventilatorer er sjældent jordet. Og ahr iøvrigt en skyggepolsmotor, der tåler blokering uden at brænde af. Kigge lide på een fra Klimatek. Der synes man ikke engang det er nødvendigt at mærke klemmerne!

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 15-01-13 17:24

Der står --- seasonsVENT --- på den, så det må være det den hedder

Hvis så det kan hjælpe til at fremskafe et diagram ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-13 17:45

Blå sættes på nul
Brun på L
Og det 3 ledning på SL

Køre den ikke som den plejer bytter du om på SL og L

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 15-01-13 19:32

Har man en søger - slukker man lyset på badeværelset og checker ledninger. En af dem skal lyse. Forventeligt den brune. Så tænder du lyset - to lyser.

Den blå har ikke lyst- Den skal i N. Den der lyste med lyset slukket (formentlig brun) puttes i L. Den sidste skal i SL.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 19:34

Oki, det er en kineserventilator. Den finder vi nok ikke lige diagrammer på. Men derfor kan den jo være ok nok til opgaven. Brug ovennævnte.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 19:44

Meget uaut. metode jeg beskriver og omgang med 230V bør man overlade til fagfolk. Specielt i vådrum. Det er så standard advarslen. Og bedre var det hvis du havde et ordentlig multimeter eller spændingssøger. Men metodikken er brugbar, når du "kun" har tre ledninger du ved du pillet ud af ventilatoren.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 15-01-13 21:02

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-01-13 21:08

Gentagelse betaler sig 3773 (jfr. indlæg kl. 16:20) - men du havde jo også brug for pointene

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-13 21:48

Ha.....Myg, opretter jeg et spørgsmål, kommer du så og hæver?

PS og selvfølgelig hjælper man hvor man kan (undtaget dem der skriver og forlanger rådgiverhjælp uden at ville betale for dette). Hvor er forskellen. Tjaaaa, den ene er en privat der er røget lidt i klemme, den anden er en nærigrøv der ikke kan spare nok......

PSPS Og ringer de og vil have mig til at spille et sted det er sjovt, er det gratis. På den lokale bodega bør det koste et eller andet.