/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Slibning af kvnive
Fra : axelbjarne
Vist : 856 gange
100 point
Dato : 14-01-13 17:05

Jeg havde en bekendt der altid sleb mine knive...han brugte en slibebænk med sandpapir, og sleb altid knivene på sandpapiret, smurte voks på knivene - til sidst - tror jeg nok....jeg skulle selvfølgelig havde lært det af ham...men det var jo så nemt, at lade ham gøre det (han var udannet slagter) - der er ikke noget, som en rigtig god slagterkniv, der kan skære...men tips og tricks modtages..

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-01-13 17:12

her kan du se hvordan man gør med et slibestål, som jeg absolut foretrækker.

http://www.youtube.com/watch?v=8JkMQzt43BY

Iøvrigt har Jamie Oliver allertiders opskriftapp. hvor der også er den slags videoer og anvisninger på at slibe knive- 2 fluer med et smæk- men det er på engelsk

http://www.iphonecafe.dk/20-minute-meals-jamie-oliver/

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 14-01-13 17:13

Du kan ikke bruge sandpapir til at slibe knive - du skal bruge et strygestål!

http://www.youtube.com/watch?v=QdZL1lv1VBo

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-01-13 17:22

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 14-01-13 17:36

Nu kommer den kommentar du nok IKKE vil høre...

Hvorfor spørger du ikke din ven hvordan han gjorde?????

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-13 17:47

Hej..
det din kammerat brugte var en " båndpudser" beregnet til knive.Jeg har selv været på slagteri hvor vi brugte en sådan først, og bagefter en slags pudse måtte.
Du kan IKKE slibe knive på et strygestål , men kun holde den skarp. Når du sliber en kniv på en pudser ser du at der kommer en lille kant af " spåner" på den side som vender væk fra båndet. Dette kaldes knivs æg. Når du har slebet din kniv på begge sider og fået en jævn æg begge steder , er det tid for at pudse efter for at få den så glat som muligt. Du har sikkert set at din slagter ven ,har kørt kniven over tommelfinger neglen efter slibning ??!! det er for at mærke om " æggen" er glat eller flosset.
Hvis du ikke har erfaring med knivslibning ,ville jeg anbefale dig at købe en knivsliber OBH el lign. Evt. kan du bruge en flad , våd slibesten og slibe på begge sider .Først den lidt grove side ,og derefter den fine .( hvis ikke kniven er alt for sløv)

http://www.primusdanmark.dk/slibesten-p-1275.html
Jeg bruger en af denne type .... Men dette erstatter ikke en ordentlig slebet kniv.
Mvh

sverola

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-01-13 17:56

Citat
Du kan IKKE slibe knive på et strygestål , men kun holde den skarp

Jeg synes sverola, lige at du skal se mit første link, man har flere forskellige strygestål

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-13 17:58

Hej axelbjarne. Knive sliber man med en flad våd (vandet eller olieret) sten, med en langsomt roterende våd sten eller med en speciel båndsliber. Der får du lavet en RÅÆG. Den får man has på ved at skure slibefladen i små cirkler på en skuresten - den finkornede side af en flad slibesten - vådt. IKEA, OBH med flere har en dims, man sætter på bordkanten og trækker kniven igennem. Den kan godt gøre kniven så skarp, at man kan komme til skade med den, men ikke så jeg vil skære med den.
Strygestålet er til at stryge kniven med til daglig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-01-13 18:09

Citat
IKEA, OBH med flere har en dims, man sætter på bordkanten og trækker kniven igennem.

Det er det værste der er opfundet efter min mening. De kan faktisk lave store skader på kniven.
Jeg forsøgte mig i nogle år med en af slagsen. Resultatet var at der opstod nærmest hakker i kniven og den blev ikke ordentlig skarp.

Jeg gik derfor tilbage til strygestålet, som jeg havde arvet efter en slagter. Men jeg kan så se, at nu findes der altså flere forskellige slags, som også kan slibe og ikke kun vedligeholde.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 14-01-13 20:21

Axelbjarne lyt til Sverola.

brug en båndsliber med filtskive eller en vandsliber med filtskive til afpusning af æggen,strygestål er KUN til vedligeholdelse, det vil holde kniven skarp,det er min erfaring efter 50 år i branchen

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-01-13 20:42

Min ven begik selvmord med en boltpistol, derfor er det lidt svært at spørge ham nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Chirkeline

Dato : 14-01-13 20:54

axelbjarne undskyld min kvikke bemærkning tidligere

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 14-01-13 20:57

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-01-13 21:10

Bare hyggeligt axelbjarne,,,
Held og lykke med knivene..

Sverola

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-01-13 21:50

Axelbjarne.
Når du har brug en sådan sten skal du ALTID bruge en strygestål efter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-13 21:59

Nej! man bruger den grove side af stenen til at sætte råæg, dernæst den fine side til at skure råæggen væk. Så kan man bruge en Arkansas oil stone til at gejle helt fint op. Stryge stålet er til at friske op med, når glansen begynder at gå af. Det gælder knive, stemmejern, høvljern.