/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
vælge en ny harddisk- HVORDAN??
Fra : metteto
Vist : 934 gange
300 point
Dato : 13-01-13 17:06

Hej I kloge hoveder
Hvad skal jeg købe til min gemals Acer Aspire 7741G
Denne :
750 GB S-ATA - 5400 rpm - 8 MB cache - 11 ms søgetid
http://www.datamarked.dk/harddisk/Acer/acer+aspire+7741g_1653/5516/part.html

Eller denne:

500 GB S-ATA QuickDisk [7200 rpm] - 16 MB cache
http://www.datamarked.dk/harddisk/Acer/acer+aspire+7741g_1653/49872/part.html

Eller bedre forslag???
Ville gerne lægge ham op med 1TB - men det kan jeg ikke finde- så er det vist noget med 2HDD- og bliver altså for dyr en løsning pt.
Max pris er de 1250,-

Hjææælp ;)

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 13-01-13 17:20

prøv og kigge her :

http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe_old1.asp?gruppe=pchd3.5&menu=pc

du kan sagtens komme på 1 TV for de penge, og meget mere, men kig

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-01-13 17:28

Mister komplet overblikket- havad kan jeg bruge af dem der vises her. Hvad skal jeg kigge efter???
Her er jeg SÅ meget ude af komfortzone ;S

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 310 point
Dato : 13-01-13 17:34

Det var størrelsen på 1 GB du spurgte efter...

Ring op til forretningen fra mit link i morgen, det ermeget lette at tale med
fortæl om din PC, og de fortælle hvad du kan købe, og sender det til dig.
du kan nok også få den sat i hvis du bor nær Roskilde hvor de bor...
eller find et sted i din nærhed...hvor de kan, og ser sælger de dem også

tror du kan få helt op til 3 TB for dit beløb, men ved jo ikke om din PC kan klare det
i bundkortet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-01-13 17:42
Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-01-13 17:45

;)
Kører en tur til Roskilde imorgen. De har tidligere været et godt bekendtskab.
Kan så også være jeg lærte noget.
Tak- lader lige stå et par timer - måske nogen kunne have lyst til at undervise lidt i emnet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-13 17:54

Hej,

Hvad er formålet med en ny harddisk?
Er det i håbet om maskinen bliver hurtigere, eller er det plads problemer, og derfor en stor disk?

Du kunne overveje at den nye disk skulle være en extern, som tilsluttes med usb, hvis det giver mere mening?
http://www.computersalg.dk/produkt/729987/seagate-expansion-desktop-drive-harddi

Du kan få en 3Tb disk for lige under 1000kr

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 13-01-13 18:06

Årsag- Gammel harddisk gået til de evige Klonk marker.
Ligenu sidder der en lille låne harddisk i- som virker- så det ER HD der er død

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-13 20:08

Når du får den nye harddisk så vil jeg anbefale dig at dele den op i flere partioner, så vises hver partion som en selvstændig disk selv om de er på samme harddisk, årsag til den anbefaling:
I kan oprette en partion til selve styresystemet og en til en sikkerheds kopi af styresystemet og en mere til dokumenter. musik, billeder og videoer, så vil i ikke være så sårbare i tilfælde af at Windows skal geninstalleres eller opgraderes, i skal selvfølgelig stadig sikkerheds kopiere til et eksternt drev så i er sikret hvis hele harddisken står af: kig forbi BentJuuls hjemmeside og spørg her hvis der noget som skal forklares:
http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/index.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-13 20:17

Vær opmærksom på at nogle af de harddiske som vises i linkene er 3,5" en sådan harddisk får du svært ved finde plads til i en bærbar, den fra computersalg kan være et valg men hvis du vil handle i MMvision så se på disse harddisk:
http://www.mm-vision.dk/produkter/visgruppe_old1.asp?gruppe=pchd2.5&menu=pc

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-01-13 23:54

Stod jeg i din (jeres) situation ville jeg nok købe en Seagate Momentus XT

http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-momentus-xt-harddisk-750-gb-id-6289584.aspx

Den er godt nok kun på 750 GB, men er en hybriddisk, der altså har 8 GB SSD som en slags læsecache (de oftest læste filer lægges over på de superhurtige 8 GB flash) og den er iøvrigt rimeligt hurtig i forvejen - det er den hurtigste disk som ikke er 'enterprise' (dyrere og for tykke til bærbare) eller er rene SSD-diske.

Der er plads til to harddiske i gemalens bærbare, så voksede pengene på træerne, skulle du efter min mening købe en (stor) SSD til systemdisk - 128 GB ~800 kr., 256 GB ~1500 kr. - og en stor, 1 TB, mekanisk lagerdisk.

XT-en er en slags combi-/discountløsning i forhold til dette ideal - 800-900 kr.

En ny stor, 1 TB, mekanisk disk vil sikkert også være hurtigere end den som stod af, men jeg ved ikke hvordan du/i vægter plads og hastighed.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 14-01-13 00:02

Kom lige i tanke om at jeg, igen i jeres sted, klart ville satse på hastighed, for maskinen er ganske stærk og derfor vil især de diske, man bruger i bærbare, i den grad være flaskehalsen for, hvor hurtig maskinen kan være.

Så jeg ville snuppe XT'en nu og så lægge de par hundreder du får tilovers som opsparing til en 1 TB ren lagerdisk på den anden plads i maskinen, når beløbet er sammensparet.

Der kunne måske også findes tilbud, der kunne rumme en 128 GB SSD til systemet og en 500 GB mekanisk disk til data.

Godkendelse af svar
Fra : metteto

Dato : 14-01-13 11:14

Tak for svaret Tordenkalven.

Og tusind tak til jer andre - Jeg blev klogere. Og håber da økonomien kan finde plads til en SSD på et senere tidspunkt. Men det får vente.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 14-01-13 12:36

Selv tak...

Det kan være en jungle, da det ene afhænger af noget andet

MM-vision jar jeg altid gode erfaringer med...selv om jeg vor ved Aalborg