/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Hjælp til synology server
Fra : ara
Vist : 623 gange
200 point
Dato : 12-01-13 19:33

Hej .

Jeg har en synology server 209+.

Den ene harddisk melder pludselig en fejl.
Den skriver at hd'en ikke er initialiseret.

Jeg har læst på Synology's hjemmeside hvordan jeg skal rette denne fejl.

Jeg kan dog ikke få det til at lykkedes.

Hvis jeg vil lave en "smart test" skriver den at disken ikke understøtter dette.

Hvad gør jeg ????

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 05:29

Er disken på listen over diske der virker sammen med din nas
det er ikke alle diske du bare kan smide i den.
Ellers start forfra med en ny installering, eller prøv at sæt den i usb indgangen
Har det virket før, så er der noget galt med disken, eller opsætningen, og synology har ikke den bedste software når det gælder om genopretning/ reparere med (min mening)

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-13 13:44

Den har været monteret i ca 2 år.

Og JA - Synology softwaren er ikke god når der skal reparere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-13 14:35

Prøv at smid den i usb porten på din nas, eventuel formater den på din pc først.

Jeg havde engang én, den bibbede også når den blev startet op, men alt virkede trods det,
men det hjælper jo ikke dig, når du ikke kan komme ind i den.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-13 14:47

Problemerne kan skyldes at disken er ved gå i stykker.
Måske vil det bedste være at købe en ny disk, og herved erstatte den.

Kører din nas raid 1? Hvis dette er tilfældet kan du er erstatte disken og bevare dit data.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-13 15:45

Har ikke det vilde forstand på det med "nas".

Så jeg ved ikke om den kører RAID1.

Jeg har to diske i og de kopiere hinanden (altså der ligger det samme på).

Det er sådanne en disk der sidder i nu.
Vil det være dumt at købe en magen til eller hva?

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=18152&type=0

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 13-01-13 15:58

Når de to diske kopierer hinanden, ja så er det raid1 :)
Derved vil du stadig have dit data. Den nye harddisk vil få kopieret indholdet fra den anden som endnu ikke er defekt.

Det vil være rigtig godt hvis du kan købe præcis den samme harddisk model, så samme størrelse og mærke.

Så ja, mit råd køb den seagate disk og erstat den gamle.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 13-01-13 16:04

Så køber jeg Seagaten.

Er det til at finde ud af at få den nye HD til at "spille".

Jeg kan godt sætte den i, men der er vel flere ting der skal gøres først?

Skal den nye ikke formateres (eller gøres dette automatisk) og hvordan sætter jeg den til RAID1

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-13 16:41

Jeg kan kun henvise til dokumentationen hos synology.
http://www.synology.com/us/support/tutorials/how_to_repair.php#3.2

boksen vil selv formatere disken, når du udfører "repair" igennem deres værktøj.

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 17-01-13 16:30

Tak for svaret katekismus.