/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lydisolere væg
Fra : jesper.s
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 07-01-13 13:02

Hej.
Jeg skal lydisolere en væg mellem 2 værelser, hvor der er en dør i midten. Den skal lydisoleres så man ikke kan høre tale, musik mm fra begge sider.
Hvordan gør jeg det bedst?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-13 14:23

Du skal sørge for, at der ikke er gulvbjælker, som fortsætter fra det ene rum til det andet - heller ikke dørtærskel. Du skal have en tætlukkende dør på hver side af væggen, og væggen skal være tung (sten). Den ene dør skal være tungere end den anden.
Hvis det er fordi der er kommet baby til huse, så lad være. De har allerbedst af at opleve, der er folk omkring dem.
vh
pbp

Kommentar
Fra : myg

Dato : 07-01-13 14:25

Den bedste løsning er 2 massive (IKKE celledøre) med luft imellem - altså en dobbeltdør.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-13 14:27

I øvrigt skal dørkarmen helst deles, så den ikke danner forbindelse fra det ene rum til det andet.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-13 14:30

Du kan købe noget isoleringerne gibsplader.
http://ordrupbyggecenter.dk/gipsplader-med-isolering-178

Eller opsætte stålskinner/isolering + 2 lag gibs.
http://ordrupbyggecenter.dk/staalskinner-179

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 07-01-13 14:43

Citat
Den bedste løsning er 2 massive (IKKE celledøre) med luft imellem - altså en dobbeltdør.

Det skal se sådanne ud.
http://www.lord.net.au/slsstudios/images/studio_plan003.jpg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-13 14:48

Det er fint med gode tunge døre og væg, men det allervigtigste er at tætne fuldstændigt. Lydisolering handler langt hen ad vejen om fugemasse og gummilister.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-13 15:49

Nemlig: Tætlukkende døre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-01-13 15:51

Opskriften når du laver lydkamre hedder:

Der støbes en betonplade oven på et lag støbebats (for at forhindre lyden i at forplante sig via gulvet).

Assymetrisk skelet opbygges af reglar 45*95. Der isoleres mellem disse med T-bats.

Tre lag gips, med forskudte samlinger. Fuges med akryl efter hvert lag.

Næste væg (står på sin egen betonplade) opstilles 10cm der fra. Hulrummet fyldes ca 1/3 del op med granulat.

Dørene købes som lyddøre (ekstra tunge, med treddobbelt tætning). To døre bruges. Karme mm må ikke røre hinanden.

Sådan gør man det.

Altså undgå transmission via konstruktioner og andet der render fra det ene rum til det andet.

Brug en tung væg (tre lag gips) en absorbent (isoleringen) afstand (det så fyldt en tredjedel med løs rockwool) igen absorbent + igen tung væg. El skal sidde forskudt. Pas på nøglehulseffekt (kommer lys igennem, gør lyd også).

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 08-01-13 09:29

Tak for alle svar indtil nu. Jeg kigger lige på google ang. de forslag i har givet mig, og giver derefter point.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 08-01-13 09:57

Okay... Jamen hvorfor så ikke bare havde gjort det fra starten....

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 08-01-13 10:07

Det prøvede jeg også, men uden held. Jeg vil bare se nærmere på de link der er kommet!

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 10-01-13 06:51

Tak for svaret McBobo. Det var svært at beslutte hvem der skulle have point, da der er så mange gode svar, og jeg ikke ved hvordan man evt. deler point til flere. Tak til alle.