/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
vakkuumpakker-billige poser
Fra : lham
Vist : 1420 gange
100 point
Dato : 06-01-13 11:26

har fået vakuumpakker OBH 7950

original poser synes mig lidt dyre

er der nogen der har erfaring med om der er billigere alternativer indenfor poser/film. evt om man kan bruge alm fryseposer

de alternative poser må selvfølgelig ikke skade mekanikken i vakuummaskinen og heller ikke miste vakuum

jeg har læst i manualen at man kun må bruge org. poser fra OBH, men det står der jo også ang printerpatroner til printere

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-13 11:52

Du kan ikke få billige poser til vakuumpakker. Jeg køber her http://www.vaccu.dk/collections/tilbehr men kun i ruller, så kan størrelsen tilpasses som det passer en selv.
Du kan ikke bruge alm. frostposer da der skal være indvendige riller i poserne, men du kan sagtens svejse alm frostposer på pakkeren.

Jeg har haft min pakker lidt over 1 år og vil ikke kunne undvære den idag. Posene kan ikke skade mekanikken overhovedet.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 06-01-13 12:32

Du må nok se i øjnene, at du skal bruge de særlige poser der er fremstillet til formålet. Poser med riller indstøbt, så luften kan komme ud. Du behøver ikke bruge OBHs egne produkter, de andre virker lige så godt. Almindelige frostposer duer ikke. Måske kan man eksperimentere med at lægge en strimmel ind der hvor posen presses sammen. Jeg har prøvet lidt, men synes ikke det virker ordentligt og er besværligt.
Søg på nettet, der findes flere virksomheder, der sælger postordre.
Man kan også købe store poser eller i ruller og klippe dem i mindre enheder.

http://www.vaccu.dk/collections/tilbehr

http://www.redcoon.dk/B304697-Unold-4801001_Tilbeh%C3%B8r?refId=kelkoodk

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-01-13 13:09

Citat
Du kan ikke bruge alm. frostposer da der skal være indvendige riller i poserne, men du kan sagtens svejse alm frostposer på pakkeren.

skal det forstås sådan at jeg kan svejse alm plastposer lufttætte men ikke lave vakuum i dem ?

det er en gave så jeg er lidt i tvil om jeg vil beholde den-og har derfor ikke afprøvet den endnu

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-13 14:06

Du skal absolut beholde den - du vil ha kød i fryseren der ikke bliver frostskadet og ingen is.... og det holder smagen bedre.
Når vi køber en hel spegepølse - så skærer jeg den over hvor jeg vakuumpakker den ene halvdel og så skærer fra den anden halvdel. det betyder at den sidste halvdel bevarer smagen bedre end hvis den ikke var vakuumpakket i køleskabet

Du kan svejse almindelige poser, men der vil være luft i, men jeg bruger svejsningen f.eks. til hakket kød eller andet der ikke kan vakuumpakkes.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-01-13 18:21

bentjuel

? jeg havde da forestilling om at feks hakket kød kunne vakuumpakkes-det er da en alvorlig mangel set fra mit synspumkt-

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-13 20:29

Jeg bruger tit at forsegle alm plastikposer til alt muligt, søm, skruer m.m.m. Der hvor man før bandt en knude eller kom en klips på, kan man bare forsegle posen i maskinen, selvfølgelig uden vakuum.
Man kan godt vakuumpakke hakket kød, men skal være påpasselig med at kødsaften ikke bliver suget op i vakuumkammeret og kan skade maskinen. Jeg bruger at lægge et stykke køkkenrulle ind i posen, så går det helt fint.
Generelt gælder det om at have så lidt luft, ilt, i posen, som giver grobund for bakterier. Der skrives, at kødvarer har mindst 3 gange så lang holdbarhed ved vakuumpakning. Det gælder også frostlagring.

Kommentar
Fra : Jakobs25

Dato : 06-01-13 22:32

Google det ? Finder du mange sider hvor de ikke koster så meget

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-01-13 22:50

Citat
jeg havde da forestilling om at feks hakket kød kunne vakuumpakkes-det er da en alvorlig mangel set fra mit synspumkt-
jeg bruger den ikke til hakket kød, da vakuum kan presse saften ud, men du kan bruge den som du vil eller lade være.
Jeg har skrevet lidt om hvordan jeg bruger den og jeg er glad for min.

Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere, så jeg smutter ud af tråden.

PS. hvor tit ser du vakuumpakket hakket kød der hvor du handler?????

Kommentar
Fra : lham

Dato : 07-01-13 07:29

Citat
PS. hvor tit ser du vakuumpakket hakket kød der hvor du handler?????

det har du ret i -aldrig set !
jeg troede dit råd med ikke at vakuummere hakket kød havde noget at gøre med faren ved de bakterier der lever bedst ( farlige for os) uden ilt ville opformes i hakket kød som åbenbart i skimmelost der ikke må vakuummeres

nå jeg pakker gaven ud og går i gang med forsøg

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 07-01-13 07:30

Tak for svaret Thyregod8.

skruer mv -godt at tænke " lidt ud af boxen"