/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Genladning
Fra : Jakobs25
Vist : 3737 gange
20 point
Dato : 05-01-13 21:00

har et spørsmål til jer om genladning til riffel.
Det er muligt at få genopladningstilladelse, når man bor i lejlighed og hvad siger loven om det har snakket med en del om
det og de ved ikke noget om det. !!!!!!! har læst noget 5 m. til
naboskel ? er det fra vægen af. eller når jeg går ud af min hvodedør og når man skal lave det og skal være 2 m.
væk fra el og stikkantakter.har også snakket med Horsens Politi dem på våbenkontoret
Og hun viste ikke noget om det kunne la sig gøre
Står også i det stykke papir hvor men søger om det at opbevaring om ikke finde sted i et opholds rum. ?
Hvordan differentier man det ?

Mange tak til dem der kommer med noget jeg kan bruge til noget.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 20 point
Dato : 05-01-13 22:27

Hej Jacob - og velkommen blandt genladere, en fin lille klub, hvor det yderst sjældent sker, at et medlem forlader os i utide. Det er som regel ved anvendelse af sortkrudt, at man kan få ødelagt en ellers god dag.

Her er cirkulæret i sin fulde udstrækning, og du må gerne genlade i en lejlighed - hvis nogle ting er opfyldt:

Læs lige på cirkulæret - og vend tilbage med spørgsmål.

Vilkår for opbevaring af røgsvagt krudt og fænghætter til anvendelse ved genopladning af patroner
Oplag af indtil 3 kg røgsvagt krudt samt af indtil 5000 stk. fænghætter.
1.1 Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt til opbevaring af eksplosivstof
1.2 Boksen eller skabet skal indlåses eller boltes fast, således at boksen eller skabet ikke umiddelbart kan flyttes
1.3 Eksplosivstofholdige genstande, der skal anvendes som tændmidler, skal holdes adskilt fra andre eksplosivstoffer. Ved opbevaring i samme boks eller skab skal adskillelsen bestå af minimum 100 mm luft samt en stålplade eller minimum 100 mm luft samt en minimum 10 mm træplade.
1.4 Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosiv-stoffer
1.5 Der må ikke forefindes brandfarlige væsker, f-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstof.
1.6 På boks- eller skabsdøren skal placeres et skilt, der angiver, at tobaksrygning og brug af åben ild er forbudt, når boksen er åben. Skiltningen skal være i overensstemmelse med Arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.
1.7 Indendørs opbevaring af eksplosivstof må ikke finde sted i opholdsrum, herunder kælder-og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse m.v., der anvendes til ophold.
1.8 Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte
Vilkår for genopladning af patroner med røgsvagt krudt.
1 Almene krav.
1.1 Genopladning må kun udføres af indehaveren af genopladningstilladelsen.
1.2 I arbejdslokalet må ikke forefindes brandfarlige væsker og let antændelige stoffer.
1.3 I arbejdslokalet er tobaksrygning og brug af åben ild forbudt under genopladningsprocessen. Dette tilkendegives ved skiltning udførtoverensstemmelse med Arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.
1.4 I arbejdsrummet skal der være en fri loftshøjde på mindst 1,5 m over arbejdsbordet. Loftsbeklædningen skal være klasse 1, jfr.BR. 82. Bilag 4. Arbejdspladsen skal have en afstand af mindst 2 m til gardiner og lign. Den elektriske installation skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads udføres efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum.
1.5 Arbejdsrummet skal være forsynet med et velegnet arbejdsbord med en belægning der er uden risiko for statitisk elektrisk opladning f.eks. linoleumsbelægning. Belægningen skal være uden fuger. Evt. kan der arbejdes ved specielt udformet arbejdsbakke med lignende belægning og høje fejelister. Vinyl- eller anden plastikbeklædning må ikke anvendes på grund af faren for statisk elektricitet.
1.6 Arbejdsrummet skal altid holdes rent og ryddeligt
1.7 Arbejdsrummet, arbejdsbord og værktøjet skal rengøres omhyggeligt ved arbejdets afslutning.
2 Genopladning.
2.1 Der må ikke tages mere krudt i arbejde ad gangen end ladeautomatikken kan rumme. Arbejdsbordet skal holdes frit for andet end det nødvendige materiel.
2.2 Der må ikke findes løse fænghætter på arbejdsbordet sammen med krudtet.
2.3 Patronhylstret skal før fyldningen undersøges for eventuelle defekter og må kun benyttes, når det er fuldstændigt fejlfrit.
2.4 Eventuel spild skal omgående fjernes og destrueres på forsvarlig måde.
2.5 Ved arbejdets ophør skal eventuelt overskydende krudt og fænghætter lægges tilbage i de respektive oplag.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-01-13 22:39

Hmmm!
Du skal anvende et rum, som kun må anvendes til opbevaring af våben, krudt, kugler, hylstre og fænghætter.
Hvis du råder over et værelse som kan omdannes med en skillevæg, vil det være det bedste. Det kan så være din kirke og dit alter.
Det behøver ikke at være særlig stort, og i sidste ende vil en rumadskillelse være bedst
for hele familien. Så kan du sætte frække plakater og ladetabeller op på væggene og derpå nyde ensomheden blandt krudt og kugler.

Årsagen til den stramme lovgivning skyldes, at mange "hjemmeladere" bruger sortkrudt - som er meget eksplosiv. Her er politiet nådesløs hvad angår kravene. Men hvad angår røgsvagt krudt, så er det aldeles ufarligt.

Eneste riskofaktor er fænghætterne. De skal behandles med respekt - efter bogen.

Der kommer garanteret et svar fra BW, som er en meget erfaren hjemmelader.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Jakobs25

Dato : 06-01-13 11:56

Tak for svaret Tonganeseren. Men hvordan ville du forklare de 5.m fra narboskæv af.
Jeg har en narbo på den anden side af vægen og så ville jeg da ikke kunne opfylde det krav ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-01-13 19:48

Hej Jakobs25

I et lejlighedskompleks, af forskellig art, er naboen at finde i nabohuset. Alle i samme opgang - eller opgange, er at betragte som en stor familie.

Glæder mig til at høre nyt om projektet. Du kan sagtens få tillaldelsen, hvis de formelle krav er opfyldt, såsom højde til loftet og opbevaring af krudt.

mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Jakobs25

Dato : 07-01-13 20:46

mange tak for de gode tip lyder fedt ingen problemmer med lofthøjte der har jeg 250 fra gulvet af til loft af. så det ville sige jeg skal ikke lægge så meget i med de 5 m. til narborer når de bilver
betragte som en stor familie. for de bor til bække sider puls en oven over mig !!!!

det med opbevaring tænker jeg kan jeg stille det i min gang for har ikke lige mulgihedder for og lave et rum, hvor det bare står. for en gang bliver da ikke bebetragte som et opholds rum vel ?

og tak for de mange indput du kommer med du ved sku meget !!!!!!!

hilsen jakob hansen