/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Svagt lys ved brug af LED pære ??
Fra : Rustica.dk
Vist : 734 gange
100 point
Dato : 05-01-13 14:19

Hej Kanduer.
Jeg har lige udskiftet 5 pære (GU10)
Fra halogen til LED, og nu når de er "slukket", så står der et svagt lys i dem hele tiden.

Det samme ha r jeg med en loft lampe E27 også skift til LED.

Hvad søren kan jeg gøre ved dette? eller betyder det ikke noget at de bruger strøm ???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 14:26

"slukker" du for dem med en lysdæmper eller med en kontakt? Hvis der er kontakt på, og der er svagt blus i alligevel, så har du et installationsproblem. Har du prøvet med en polsøger, om der er spænding på lampefatningen? Hvis det er tilfældet, så er din lampeinstallation ikke bare ulovlig men også farlig - og det er meget værre!
vh
pbp

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-01-13 14:29

Citat
Hvis der er kontakt på, og der er svagt blus i alligevel, så har du et installationsproblem.

har haft nøjagtigt samme problem.
Ingen fejl her på elinst. Men fejl ved pærene.
Vi købte en anden slags i fakta og problemet er løst.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 05-01-13 14:54

Piaskov når der er slukket for strømmen kan en pære da ikke lyse.

vic200

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 14:57

At de lyser, betyder at de har forbindelse (tilsigtet eller utilsigtet) til en energikilde - ellers er vi ovre i afdelingen for gratis energi eller mirakler, og så står den på nobelpris eller katolicisme!

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-01-13 15:36

de 5 pære er fra en lys føler, som selv tænder.
Hvis jeg skifter en af pærene tilbage til de gamle, så er problemet væk i alle sammen!!

Det er et hus fra 1948, med stof ledninger, så jeg kender ikke så meget til dette.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-13 16:36

Sikke en gang sludder pbp_et

En hver normal elektriker ved at der snilt kan være en krøbestrøm i en normal installation og det problem der er ved led er at de de skal bruge meget lidt energi for at tænde og det er også derfor at det anbefales at indsætte en modstand/transisiter ind på disse installationer led driver mv

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 05-01-13 17:16

Hvordan ser sådan en modstand ud, og hvor kan de købes?
Er de til selv at installere?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-13 18:38

Man har ikke ledninger af stof. De er af kobber. Hvis de er "sølv" blanke , skylles det fortinning. Det gjorde man på gummiisolerede ledninger fordi gummi holder dårligt i forbindelse med kobber.

Dit gummi er imidlertid forlængst blevet til støv. De ledninger er farlige, og bør skiftes omgående.

Den svage strøm, som kan få led til at lyse svagt kan dog også være kapacitiv afledning.
Det er nok mere end vic200 eller pbp-et kender til. Deres påstande er forkerte.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-13 19:02

Alt efter hvilken type ins du har er det ned driver eller 230v gu10

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 19:07

Hej transor
jeg kender nok en del mere til kapacitiv afledning end du, men hvis der løber mere end 0,7 mA (topværdi) i en slukket lampeinstallation, så er der noget temmelig forbudt og farligt på spil. Jeg er enig i, at gummiisolerede stofbetrukne ledninger er noget, man skal være alvorligt på vagt overfor. hvis ledningerne derimod er guttaperka-isolerede, er der grund til øjeblikkelig at råbe efter brandvæsenet.
I det hele taget skal man være særdeles på vagt, hvis en lampe, man har slukket for, lyser svagt. Det tyder på en krybestrøm noget over det sædvanlige og næppe bare kapacitet mellem to installationsledninger. Den kan vel løbe op til omkring 25 picoFarad pr. meter, svarende til en effektiv kapacitiv overledning på knapt 1,8 mikroAmpere pr. meter. Hvis vi antager, der er 5 meter hvor snorene løber parallelt, vil der altså være knapt 1,8 mikroAmpere pr. lampe - altså næppe noget, man bliver blændet af!
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-13 22:40

Hej pbp_et kan du ikke lige smide paragraffen og siden ind fra SB hvor det står

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-01-13 23:39

Lærebog i elektroteknik, FtS 1991.
Med hensyn til guttaperkaen: Sådan nogen kabler forsøgte at tage livet af mig i 1997, blev dog opdaget ved at det "lugtede kemisk" og ved at en slukket loftlampe lyste svagt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-01-13 21:20

Nu taler vi om stærkstrøm bekendtgørelsen den som i daglig tale kaldes SB den foreskriver reglerne for den installation der her er tale om og ikke lærebog for elektronik

Hvad angår polsøger er det kun en anvisnings redskab ( og kan ikke bruges til noget som helst nyttigt med mindre du tør sætte fingeren på nul ledningen også så vil du få en indikation af om det er en Real spænding eller krybestrøm) dog skal det konstateres ved brug at multimeter/tester mærket 690VKATIII minimum da denne type er godkendt til stærkstrøm