/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
nemid til barn på 3 år
Fra : Leo.pedersen
Vist : 840 gange
100 point
Dato : 05-01-13 10:28

Hej

Jeg har oprettet en "bedsteforældrekonto" til mit barnebarn - som nu er 3½ år.

Da jeg indsatte penge på kontoen - så ville jeg købe værdipapirer til hende.

Banken oprettede et depot - og oplyste at de koblede kontoen sammen med min nemID - så jeg selv kunne købe - og dermed få den lave kurtage.

Men - efter at have været i kontakt med dem mere end 5 gange - hvor de hver gange lovede at "nu virker det" - så konkluderede de at det alligevel ikke var muligt - og eneste mulighed var at få dem til at købe - og så betale det høje gebyr for manuel handel.

Pga. de forkerte løfter - så fik jeg lov at købe til lav kurtage - men kun første køb - senere køb bliver til høj kurtage.

Det er heller ikke muligt at få det via min søns (faderen) nemID og det ser heller ikke ud til at min søn kan bestille en nemID i hendes CPR nummer.

Er der nogen som kender en løsning - så vi kan købe online.

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen

Leo Pedersen

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 05-01-13 11:15

Citat
så konkluderede de at det alligevel ikke var muligt

Og dermed er løbet kørt i den bank

NemID er STRENGT PERSONLIGT.

Er kontoen IKKE i dit navn er det KUN banken der har mulighed for at give andre adgang - NemID reglerne er klare.

Det kan dog lade sig gøre at få adgang til "fremmede konti" via sin EGEN NemID - dette kræver en fuldmagt fra kontohaveren og bankens godkendelse.

I dit tilfælde kan du af gode grunde IKKE få en fuldmagt og da banken IKKE kan/vil gøre det uden, er der ikke noget at gøre i den form du havde forestillet dig det.

Løsningen kunne være en anden bank (det KAN lade sig gøre med adgang til fremmede konti) eller at du bliver oprettet som værge (det er dog en del mere besværligt da forældrene næppe vil gøre dig til værge )

NemID kan normalt IKKE oprettes til personer under 18 (myndige) - der er dog undtagelser ned til 15 år hvor det kan bruges til visse ting.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-01-13 15:40

Se og skifte bank med det samme, der er flere banker der opføre sig som om man kommer til ulejlighed, man behøver vil ikke beholde en bank til evig tid vel?
alan57

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 17-01-13 15:23

Tak for svaret refi.