/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Lagringsplads på Macbook Air
Fra : LarsSimoni
Vist : 1106 gange
100 point
Dato : 04-01-13 09:36

Hej allesammen

Jeg har et forholdsvis simpelt spørgsmål, som jeg alligevel ikke kan finde svar på nogle steder på nettet.
På min Macbook Air, der har jeg 120,47 GB i alt (128 GB). Af disse har jeg 42,15 GB ledig, da posten 'Andet' fylder 39,78 GB - og min udfordring går på at jeg ikke aner hvad 'Andet' dækker over?

Tidligere har jeg benyttet iPhoto til at gemme mine billeder i, og disse billeder fyldte ikke som 'Fotos', men derimod som 'Andet'. Jeg har så slettet disse biblioteker, hvorfor de ikke længere fylder noget.

Derudover har jeg mit musik herpå, men det er naturligvis under posten 'Lyd'.
Så er der lidt under 'Film', og lidt mere under 'Programmer', men den klart største er som sagt 'Andet'.

Nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad den post dækker over? :)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : vigil

Dato : 04-01-13 15:22

Ved ikke om jeg har forstået dig ret, men hvis du er på jagt efter oplysning om hvad, der fylder på din maskine, så giver gratis-programmet OmniDiskSweeper nemt et svar
http://www.omnigroup.com/products/omnidisksweeper/

Jeg kørte programmet og fandt 15 GB RSS'er, jeg ikke lige var opmærksom på.
Væk røg de - og jeg fik ny plads at boltre mig på

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 05-01-13 21:17

Well, det er som et udmærket program - det fortæller mig hvad jeg har, men det ved jeg faktisk godt i forvejen. Den fortæller ikke hvad posten 'Andet' dækker over.
At jeg har 18 GB lyd vidste jeg eksempelvis godt i forvejen :)

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 06-01-13 18:46

Lad mig straks indrømme at jeg ikke kan svare på dit spørgsmål om "hvad 'Andet' dækker over?". Først og fremmest fordi jeg ikke slet kan genkende den oversigt du beskriver. Hvordan når du frem til den?
Når jeg ønsker at få overblik, over hvad der fylder hvor meget på en harddisk, bruger jeg Finders 'liste oversigt', hvor det er muligt at få Finder til at beregne omfanget af alle mapper. Samtidig er det nemt at bore sig ned igennem mappehierarki, finde ud af hvad der findes hvor og evt. slette arkiver der ikke længere er brug for.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 07-01-13 09:13

UlrikB:
Dén måde kender jeg ikke. Hvordan får du den til det?
Måden hvorpå jeg får den omtalte oversigt, er blot ved at trykke på 'æble-logoet' oppe i venstre hjørne, og så vælge 'Om denne Mac'.
Herefter vælger jeg 'Flere oplysninger', og vælger så 3. faneblad der hedder 'Lagringsplads'.

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 11-01-13 01:06

Ok LarsSimoni, så kan jeg bedre forstå hvad 'Andet' dækker over. Den oversigt, du får frem via 'Om denne Mac' menupunktet, giver kun en meget grov skitse, over hvad der fylder på din hard disk. Og kategorien 'Andet' dækker over (som navnet antyder) alt andet end det som er omfattet af de øvrige kategorier. Dvs. alt som ikke af systemet bliver genkendt som lyd, film, fotos, programmer eller sikkerhed kopier. Og det kan jo så være mange forskellige ting, især hvis det er en start-disk du kikker på. Dér fylder arkiver (som f.eks. skrifttyper, sendte og modtage e-mails og dele til styresystemet) sikkert godt op under andet.

Men som nævnt kan du få et mere detaljeret overblik over hvad der fylder op på en harddisk med Finders 'listeoversigt' og sortering efter størrelse.

Fra Finders indbyggede 'Hjælp', under overskriften
'Vælg, hvordan emner skal vises i Findervinduer':
Du kan vælge mellem fire måder at se emner i et Findervindue på: Som symboler, som en liste, som kolonner eller som Cover Flow. Før du begynder, skal klikke på symbolet for Finder i Dock for at åbne et Findervindue og derefter klikke på hver af de fire oversigtsknapper for at finde ud af, hvilken oversigt du bedst kan lide. Hvis oversigtsknapperne ikke vises, skal du vælge Oversigt > Vis værktøjslinje (du kan også vælge i mellem de forskellige oversigtsmåder fra menuen 'Oversigt'). I alle oversigter kan du organisere vinduet ved at klikke på knappen til organisering af emner og vælge en af metoderne til gruppering af emner.

De fire forskellige oversigter har forskellige muligheder. Her er hvad den indbyggede hjælp siger om mulighederne i 'listeoversigt':
Vælg Oversigt > Sorter efter, og vælg en sorteringsmetode (vælg f.eks. Navn for at sortere i alfabetisk rækkefølge). Vælg Oversigt > Vis oversigtsvalg, og prøv derefter at vælge afkrydsningsfelterne og radioknapperne og vælge på menuerne. Ændringerne træder i kraft med det samme, så du kan se resultaterne af dine valg. Hvis det aktuelle vinduet altid skal åbnes i listeoversigt, skal du vælge “Åbn altid i listeoversigt”. Hvis vinduet indeholder undermapper, kan du også vælge, at de skal åbnes i listeoversigt. Du anvender dine valg på alle Findervinduer i listeoversigt ved at klikke på “Brug som standard”. Du annullerer ændringerne ved at trykke på Alternativtasten og klikke på “Gendan standarder”. Du anbringer kolonner i en anden rækkefølge ved at trække hver kolonneoverskrift til en ny placering. (Du kan ikke trække kolonnen Navn.) Du ændrer størrelse på kolonner ved at trække stregen mellem kolonneoverskrifter. Du udvider en kolonne, så den viser det længste element, ved at dobbeltklikke på kolonnedelingen.

Godkendelse af svar
Fra : LarsSimoni

Dato : 16-01-13 09:43

Tak for svaret UlrikB.