/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Påført skade i firma bil
Fra : NicolaiBehrendt
Vist : 703 gange
20 point
Dato : 03-01-13 01:37

Hej alle sammen :)

Da jeg for godt omkring en måned siden skulle flytte sammen med min kæreste, fik jeg lov til at låne mit arbejdes firmabil - det skal lige siges at bilen gerne må bruges privat.
Da jeg var på vej hjem med bilen skulle jeg hurtigt hente nogen sort sække - da jeg så forlod butikken og skulle til og afsted, var jeg så uheldig at det ene forhjul var blokeret af en klump is og da jeg så gav den lidt gas ramte bilen ind i bilen ved siden af og lavede en bule i døren.
Jeg snakkede min ejerne af bilen og jeg gav dem mit navn og min chefs navn og telefonnummer - efter ringede jeg til min chef og fortalte hvad der var sket - men han svarede så at det var mit problem og at han ikke vil have den igennem bilens forsikring - mit spørgsmål er så :

Hvad skal jeg gøre ? Har ikke penge til at betale en evt ny dør eller skaderne :(
Hverken min chef eller jeg har hørt noget fra dem endnu - det er trods alt en måned siden ? Har lige fået mit kørekort så ved på ingen måder hvordan jeg skal tackle den her episode :/

Håber på nogen gode råd !

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 30 point
Dato : 03-01-13 02:24

Det er under alle omstændigheder bilens ansvarsforsikring, der skal dække skader på modparten.
Derfor skal der netop være en ansvarsforsikring på en bil, så en uskyldig modpart kan få sine penge, uanset man kan betale eller ej.
Du skal afvente et evt. erstatningskrav fra modparten meddeles din chef.

Din chef har frivilligt indvilliget i, at låne dig bilen og derfor har han også accepteret risikoen ved udlånet.
Det svarer fuldstændigt til, at du kommer ud for et uheld under arbejdskørsel i bilen, det kan du aldrig gøres økonomisk ansvarlig for, medmindre du bevidst har overtrådt færdselsloven, f.eks. ved promillekørsel eller kørt over for rødt.

Om han så vil forlange betaling af dig, eller fyre dig, er sådan set sagen uvedkommende, det fortæller bare, at han ikke er værd at samle på, hverken som arbejdsgiver eller menneske.

Du skal i første omgang lade som ingenting overfor din chefs psykiske pres og afvente hvad der sker.
I mellemtiden skal du søge hjælp hos dine forældre, eller bekendte med forstand/erfaring i forsikringssager, måske har dine forældre en hjælpsom forsikringsrådgiver.
Allerbedst vil det være, hvis du går til din fagforening, da de præcis skal hjælpe dig med tvistigheder mellem arbejdsgiver og ansatte.

HUSK :
Du har været udsat for et fuldkomment normalt hændeligt uheld.
Det skal du ikke have skyldfølelse over, alle bilister, selv meget erfarne bilister, kommer ud for den slags hændelser, derfor blev forsikringen opfundet ...
Men det indebærer absolut ikke at du hæfter personligt.
Du har rent faktisk krav på hjælp og støtte, så du ikke bliver udnyttet.

Pøj-pøj med dig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-01-13 02:25

Bilen har en ansvarsforsikring.Det skal alle have. Den skal betale den slags.
Det koster ikke din chef noget. Det hjælper ikke at han siger at det vil han ikke.

Noget andet er at hvis modparten ikke ha sikret sig , bilens nr, er det ikke sikkert at i hører mere.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-01-13 02:55

Forsikringen betaler. Derefter er det rimeligt, at du betaler selvrisiko og bonustab, ganske som hvis det havde været din egen bil.

Kommentar
Fra : NicolaiBehrendt

Dato : 03-01-13 08:35

Tusind tak for de hurtige svar, det er de svar jeg havde brug for at høre !
Jeg skal nok vende tilbage med svar om hvordan det hele er endt :)

Tak for hjælpen !

-Nicolai

Godkendelse af svar
Fra : NicolaiBehrendt

Dato : 03-01-13 08:37

Tak for svaret og fordi du har taget dig tid til at skrive så lang en besked !
Det er helt sikkert noget jeg kan bruge til noget !:)

Tusind tak for hjælpen, der burde være flere som dig :)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-01-13 10:37

Stop lige et øjeblik

Det er rigtigt at bilen skal have en ansvarsforsikring som kan dække den slags skader, men der er ikke noget krav om at skaden skal køres over forsikringen.

For det første er der som regel en selvrisiko inde i billedet, og der kan også være tale om bonustab. Dette betyder, at det i nogle tilfælde vil være billigere, at betale skaden af egen lomme, fremfor at køre den over forsikringen.

Du må tale med mester om, hvor meget den skade kommer til at koste HVIS den kommer over forsikringen, og så må i sammen finde ud af hvordan i løser det.

Han kan ikke nægte at lade det gå over forsikringen, om du har brugt bilen privat eller ej, har intet med det at gøre, han har lånt dig bilen og må derfor også lade forsikringen dække eventuelle skader. DOG er det rimeligt, at du holder ham skadesfri rent økonomisk, derfor.

Vent til kravet fra modparten kommer, tal med forsikringsselskabet og få en beregning på, hvad det vil koste at køre sagen igennem forsikringen (bonustab + selvrisiko) og tag så en beslutning.
Du kommer til at betale under alle omstændigheder

Kommentar
Fra : NicolaiBehrendt

Dato : 03-01-13 23:19

Jeg havde glemt og nævne at jeg havde tilbudt min chef og betale selvriskoen + bonustab - men han vil stadig ikke gå med til det for han mener ikke at skaden kommer til at koste så meget. Grunden til han ikke vil blandes ind i det var at han ville gå trin ned og så komme til at betale mere i forsikring fremover, gør han det hvis det er mig der er skyld i skaden ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-13 01:44

Hvis han ryger et trin ned og betaler mere, så er det det man kalder bonustab.

Uden at kende til den skade du har påført den anden bil, så lyder det altså heller ikke som om det kan betale sig at køre det over forsikringen

Kommentar
Fra : NicolaiBehrendt

Dato : 04-01-13 01:51

Tak fordi du gider og tage dig tid til at hjælpe !
Men kender slet ikke priserne på bilskader - der kom en bule i fordøren og et par små ridser omkring bulen - heldigvis så de ikke dybe ud ! Hvad koster så noget ?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-13 01:53

Aner ikke hvad det koster, men det finder du ud af når vedkommende ringer, og så kan du tage beslutningen der.

Kommentar
Fra : kETCHIKAN

Dato : 04-01-13 09:16

du kommer aldrig juridisk til at betale en bøjet femøre, du har overholdt færdselsloven og lånt bilen på lovlig vis.
forstår godt dit dilemma med det er chefens bil, når alt kommer til alt, har du ingen forpligtigelser udover "moralske tømmermænd"
du må vente og se "regningen" når og hvis den kommer og tage den derfra.
Når "regningen" kommer, bør du være opmærksom på følgende, hvis du skal lave en deal med chefen, betal ikke noget eller lav aftaler økonomisk, før du har talt med dine forældre, banken eller din fagforening!!!!

held og lykke

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-13 09:38

Om man har overholdt færdselsloven eller ej er sagen uvedkommende. Han har påført en anden bil en skade og er dermed erstatningspligtig.

Så kan man jo godt prøve at køre en sag mod sin chef, for ikke at betale et par tusinde, men hvor smart er det at gøre sig uvenner med chefen?

Kommentar
Fra : kETCHIKAN

Dato : 04-01-13 10:23

du læser da helt forkert og gør en ung mand skade, skader følger bilen og ikke føreren, hvad har du gang i ?
der er da ikke tale om at køre "sag" mod chefen, du da helt galt på potten!!!!
mit råd handler bare om, at rådføre sig med rette personer for tryghedens skyld!!!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-13 10:35

Sikke noget vrøvl, en bil kan ikke gøres erstatningspligtig og skaden følger altid føreren, ellers kunen man spare i forsikring ved at købe en ny bil når man har lavet skader i den gamle

Kommentar
Fra : kETCHIKAN

Dato : 04-01-13 10:54

Kommentar
Fra : NicolaiBehrendt

Dato : 04-01-13 13:22

kETCHIKAN : Tak for de gode råd - du har helt ret i at skaden altid følger bilen og ikke føreren ellers kunne man jo bare give et andet navn og vupti så var man fri for den

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-01-13 15:08

Nj for fanden, selvfølgelig følger skaden føreren

Hvis du giver et andet navn, så gør du dig bare skyldig i flere forbrydelser, og hvis ejeren af bilen bliver kontaktet for at oplyse om det er ham der har lavet skaden, så kender han jo nok det rigtige navn på den person der har lånt bilen.

TÆNK!!!