/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutn. sf loftslampe
Fra : warrior
Vist : 483 gange
50 point
Dato : 01-01-13 14:54

Hej
I et boligbyggeri fra 60'erne vil jeg have en lampe over spisepladsen i køkkenet. Lampen har en blå og en brun ledning. Ved tilslutningen i loftet er der 4 kabelstik, og den eneste benævnelse her er, at der står 0/380 volt ved den ene tilslutning. (Jeg mener der normalt står 240v?) Hvordan tilslutter jeg?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-01-13 15:27

Den er helt gal det du skriver der 0-380 uden et evt billed vil det være svært at hjælpe

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 01-01-13 16:00

Det har ingen betydning, det betyder bare at lampeudtaget også er godkendt til 400V så det også kan bruges til eksempelvis tilslutning af en elradiator.

Jeg er 99% sikkert, på at du kun har 1 eller 2 tændinger måske en fase og en Nul

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 50 point
Dato : 01-01-13 16:10

Nu læste jeg igen, 0-380V betyder, at klemmen enten kan være en ekstra fase (den til elradiatoren) er Nul som du skal tilslutte i Brug den til den blå ledning

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 01-01-13 16:20

Jeg havde forsøgt med ledningerne i modsatte side, en på hver side af den plasticklemme, der holder ledningen. Og byttet dem om; uden lys
Så vil jeg prøve at montere den blå til 380'eren som du skriver, men hvor skal den brune? I samme side som klemmen eller den modsatte side?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 01-01-13 16:21

Hvad hedder klemmerne,

det er mulige du skal kigge efter F eller M

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 01-01-13 16:23

Der står ikke noget, jeg har kikket efter det

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 01-01-13 16:39

Tak for svaret Skruen. Det virker nu