/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedste idé til nytårs-hovedretten
Fra : pifo
Vist : 774 gange
200 point
Dato : 29-12-12 18:51

Jeg må bruge lidt points her før årsskiftet, så lad os få lidt inspiration til nytårsaften.

Hvilken hovedret er bedst til nytårmiddagen?
Lad os andre få opskriften

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 18:57

Her i huset er den traditionelle ret- ristaffel.

Måske fordi den er bygget op- så da børnene var små var der det tilbehør de kunne lide og efterhånden som de blev større blev tilbehøret skiftet ud til noget mere stærkt og specielt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 18:58

Opskriften næh du- den er hemmelig

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-12-12 19:06

Vi skal i år have beef Wellington.
Sidste år fik vi mit tip

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-12-12 01:12

Jeg steger et stykke kalve-filét og så skal vi have flødekartofler og glaserede løg til.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 30-12-12 16:37

ja, jeg har ombestemt mig. Ristaffel er mere til flere personer.

Så jeg var lige forbi fiskehandleren og købte en flot stor torskefilet. Nu har jeg siddet et par timer og kreeret en ret, som jeg vil prøve imorgen. Resultatet får I jo så ikke før efter nytår. ;)

men her er mit eksperiment:

Citat
Torskefilet med grønt og bacon:

1 person
1 stk. torskefilet
3 skiver god bacon, skæres i tern
3 gulerødder
1 skalotteløg i tern
2 rød peber i tern
Fiskeboullion (tilsættes alt efter behov)
200g frisk pasta ( fettuccine)
¼ piskefløde
Blå skimmelost
Så har jeg lidt af min egen blanding af henkogte tomater med basilikum og hvidløg. Men man kan anvende 2 tomater i tern i stedet.
Hvordan:
Tænd ovn på 200 grader.
Sæt en gryde med vand over til pastaen.
Først ristes bacon- tages fra
Dernæst i olivenolie(og resten af baconfedtet), sauteres gulerødder,peberfrugt og løg ganske let.
Saft og kraft efterlades i gryden(panden)
Et lille ildfast fad fyldes med det grønne- fisken lægges ovenpå- og derpå lægges tomatblandingen, fadet dækkes med folie og skal i ovnen ca. 15 min.
Imens koges pastaen. Vandet sies fra og den skylles i koldt vand.
I gryden med saft og kraft- tilsættes en smule fiskeboullion og det koger ind- dernæst tilsættes piskefløden, som koger ind- det smages til med salt og peber. (pas på med saltet)
Pastaen vendes deri. Det varmer igennem.
Serveres på en tallerken med pasta nederst og fisken med tilbehør ovenpå- der pyntes med bacon og et par tern af blåskimmelost. Evt. et par skiver flute til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-12 17:48

Er blevet lidt doven på det sidste så vi napper denne menu fra Snerlen. Den skal blot varmes og anrettes.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zb06OQQLyMg

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 18:04

@fijala

Det ser dælme godt ud- godt nytår- håber det kommer til at smage

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-12 18:18

Vi fik også derfra sidste år og det var bare tip top. Det er gourmet af højeste klasse.

Sidste år solgte de 5400 anretninger og de har købt større ind i år

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 18:23

jeg bor det forkerte sted

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-12 21:03

Vi skulle have været i byen medbringende en oksemørbrad, meeeen nu har vi nedlagt os med influenza (også den ene del af værtsparret)... har forretningerne åbent i morgen, så vi i det mindste kan få købt noget yogurt eller andet let og køligt

Godt nytår til jer i tråden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-12-12 21:23

det er da bare øv, Nordsted1. Jo de fleste forretninger har åbent i morgen.

Men godt nytår til jer alligevel

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-12-12 14:17

Jeg lader spørgsmålet stå åbent lidt endnu, så vi lige kan høre, hvordan det gik med din nye opskrift, smuller54

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-12 14:24

pifo - hvad med dig, hvad skal du selv have

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-12-12 14:33

Jeg er lige så doven som dig, Fjala.

Jeg skal have mad herfra:

http://www.meyerskoekken.dk/webshop/nytaarsmenu_2012.html?gclid=CJLZl8jgxLQCFYq7zAod8T0AhA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-12-12 14:43

Uha uha det ser altså også lækkert ud. Lad os håbe det er lige så godt som det ser ud. Velbekomme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-12-12 20:01

Hej igen hermed en smule rettelser til opskriften som jeg har listet op ovenfor.

En rød peber blev erstattet af 3 forårsløg i 1,5 cm tykke stykker.

Fadet skal nok være 20 min. i ovnen istedet for 15 min.

og der er rigeligt til 2 personer og flute er en god ting.

og skimmelosten- skal altså være til dem som holder af den smag- så måske den bare skal være som tilbehør i en skåle for sig. Men den gav lige det der kick, som jeg holder af.

Torskefileten, blev som ventet- super lækker og tilbehøret - sprødt og lige som det skulle være.

Så alt i alt blev det en succes for mig og jeg blev super mæt.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 01-01-13 21:12

Tak for svaret smuller54. Det lyder lækkert.

Vi må have din opskrift på ristaffel til gode til en anden gang