/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Facebook - nej tak til venner?
Fra : ingelein
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 29-12-12 18:43

Hej
Jeg har skrevet en kommentar i tråden
http://www.kandu.dk/spg165305.aspx, men mit spørgsmål handler ikke så meget om sikkerhed. Iøvrigt gav ovennævnte tråd svar på hvorfor så mange navne, hvor jeg kendte de fleste dukkede op som potentielle "venner".
Jeg skulle bare se et billede, som jeg kunne finde under Vejle Kajakklub. Mit barnebarn var nemlig ude at ro kajak i snestormen. (Lasse er eliteroer)og det havde hans lillebror lagt et billede på Facebook af. Hidtil har jeg "stalket" med lov fra et andet barnebarn, men det kan jeg ligesom ikke lide og oprettede selv en konto.
Hvor i alverden ved FB fra at jeg kender disse mennesker???? Ovennævnte link gav svar på mit spørgsmål idet det langtfra er alle i min adressebog, som er foreslået som venner.
Jeg har i sinde at holde mig til den allernærmeste familie som venner. Selvfølgelig kan jeg undslå mig for at være venner med dem som opfordrer til det. Jeg gider simpelthen ikke mere sniksnak og min verden foregår uden for FB. Desværre gør den det ikke for mange andre, så vidt jeg kan se.
Er jeg en dum skid, fordi jeg ikke vil være venner, med folk som jeg kender?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-12 18:49

Citat
Er jeg en dum skid, fordi jeg ikke vil være venner, med folk som jeg kender?

Det korte svar er "Nej"

Det er op til den enkelte, hvad man vil bruge FB til.
Du ignorerer bare invitationerne. Hvis du vil svare de mennesker, som inviterer dig, så skriv at du ikke har tænkt dig at være aktiv på FB og derfor ikke vil udbygge netværket dér. Skriv at du er glad for, at de har lyst til at være i netværk med dig, og at det ikke handler om, at du ikke vil have kontakt til dem. Det skal bare ikke ske via FB, for så virker det ikke for dig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 19:17

Meget enig med pifo

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 29-12-12 20:17

ingelein nej du er ikke en dun skid det er jo din facebook side og du bestemmer jo selv hvem du vil tale med så derfor siger du nej når nogen spørger dig om i skal være venner, siger du bare nej tak, færdigt med det.
alan57

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 20:32

Der er iøvrigt ingen der kan se, at du afviser dem- så de prøver nok igen, men det tager du bare derfra.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-12 23:31

smuller54
Tak for svaret, men ikke at acceptere betyder vel det samme som at afvise??? Vedkommende er i familie langt ude og forventer vel at jeg accepterer?
Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-12-12 23:41

Ingelein

Du bestemmer helt selv om du vil være venner. Afviser du familie virker det som en afvisning.

Jeg kan fortælle at jeg selv er på facebook og det er min lillesøster også. Vi snakker da sammen og går til hinandens runde fødselsdage. Og vi ringer på hinandens fødselsdage.

Jeg seldte en anmodning om at hun blev min ven på facebook og hun afviste, så sendte jeg igen en anmodning og hun afviste.

Vi snakker stadig i tlf. en gang imellem. Men hun ved ikke at jeg kommer sammen med kusinen fra Sverige og at kusinen fra USA var i Danmark i år og boede hos mig. Ingen af dem ønsker forbindelse med min søster og hun kan ikke se at de skriver på min side for hun er ikke ven med mig. Og nu har jeg begrænset min profil så hun ikke kan se hvad der sættes ind på min side.

Hun ved ikke hvad hun er gået glip af, men hvad hun ikke ved har hun ikke ondt af.

Så afvis du bare hvem du vil og lev dit liv.

Jeg er selv meget glad for facebook, jeg er i kontakt med familie i både Sverige, USA og Australien. Og jeg kan følge med i deres liv ligesom de kan følge mit liv. Og især kan jeg se billeder og selv hente de billeder jeg vil have.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-12 11:13

Tja - det er en af årsagerne til, at jeg ikke pjasker rundt på Facebook / Twitter / eller en af de andre såkaldte sociale site. Jeg går heller ikke hen og krammer en af mine venners venners venner og hælder hele min livshistorie ud i hovedet på vedkommende.
Social omgang er godt - bare det ikke bliver "omklamrende".

Citat
Er jeg en dum skid, fordi jeg ikke vil være venner, med folk som jeg kender

Næ - det syntes jeg ikke.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-12-12 11:19

At ignorere en invitation er nu helt almindeligt. Min søn er på FB men ikke aktiv. Det nytter ikke at invitere ham, for man hører aldrig fra ham. Spørger man ham, så siger han bare, at han ikke har set det, fordi han ikke er aktiv.

Og ellers så synes jeg, at man kan afvise invitationen og skrive, at man ikke ønsker at være aktiv på FB, så det har ikke noget at gøre med dem rent personligt.

Skriv f.eks.:

"Kære xx,
Tak for din invitation her på FB. Jeg ønsker ikke at være aktiv FB bruger, så derfor afviser jeg alle invitationer (på nær mine børn og børnebørns). Det betyder ikke, at jeg ikke jeg ikke gerne vil se dig og tale med dig, men jeg ønsker bare ikke, at det skal være i dette forum. Jeg håber, du har forståelse for dette.
Kærlig
hilsnen"

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-12 11:55

Nu har jeg tygget mig igennem de mange svar også dem i det link jeg nævnte i min indledning.

Konklusionen er: Jeg har fortrudt at jeg oprettede en konto hos FB og lagde et genkendeligt billede ud på FB. Det er jo ikke engang for at snage i mine børn og børnebørns udgydelser jeg ville være med, for: "hvad jeg ikke ved, gør mig ikke hed" som er direkte oversat fra et tysk mundheld.
Et af børnebørnene har citeret mig for det på FB.
Jeg har tænkt på om jeg kan undgå alle disse venneopfordringer (forumsmedlemmer i DK og De) ved at rette min email adresse til en adresse som jeg ikke har oplyst nogen steder (alias via egen hjemmeside).

Kan jeg også stoppe for mails i min Outlook indbakke? Mails som spørger om jeg kender nogle personer? I dag var der en masse venner af mine børnebørn og da jeg har 6 af slagsen + svigerbørn forudser jeg utallige mails med det pjat. Jeg har studeret alt det man kan slå fra, men har ikke fundet "knappen" til netop dette.

Måske har man tid til FB når man er i livets vår, men for mig som er nået hen på vinteren, er det ikke der min prioritet skal ligge.

Her på "Kandu" har jeg fået mange fine svar på konkrete spørgsmål, så dette forum er ikke nogen
tidsrøver for mig.

Tak - Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-12-12 13:34

Du skal gøre som der er foreslået, så gå ind på din egen side og skriv: Jeg vil ikke fremover være aktiv her så lad være med at skrive til mig eller sende venneanmodninger. Intet vil blive besvaret.

Så er det ikke til at misforstå. Og du er velkomme til at kopiere alt det du vil.

Med hensyn til at slette sin profil så kan du sagtens det. Jeg skal finde ud af hvordan og skrive det til dig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-12 13:53

Hej granner01
Jeg vil ikke slettes helt, så det skal du ikke lede efter. Men jeg vil gerne vide, hvor jeg skal skrive at jeg ikke vil være aktiv osv.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 30-12-12 14:16

På Facebook øverst til højre, der kan du redigere dine privatindstillinger , det er ved den lille hængelås.

Der kan du redigere, så det kun er dine venner, der kan finde dig. Desuden er det jo muligt at afvise en venneanmodning. Du får så et spørgsmål om du kender vedkommende, klikker du på nej så hører du ikke mere fra den pågældende, som heller ikke får besked om dit svar.

Desuden er Vejle Kajakklub en offentlig side, så der behøver man ikke at have en profil på Facebook, for at kunne se billederne.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-12 14:24

Hej k1975
Tak for svaret - Jeg vidste ikke at man også kunne tilgå sider i FB uden at have en konto - Tak for den oplysning. Det har nemlig undret mig at så mange henviser til FB i reklameøjemed, konkurrencer osv. Det er næsten som dengang for lang tid siden mange henviste til www.
Hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 30-12-12 14:30

Det er muligt at se alle offentligt tilgængelige sider på FB, men hvis man vil kommentere, så er man nødt til at have en profil på FB

Hilsen k1975 og godt nytår

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-12 15:42

Du kan gøre som jeg, jeg har været i både konto og privatindseillinger og begrænset min konto til kun at gælde venner. De venner jeg vil i kontakt med har fundet mig og jeg kender ikke andre. Så mine indstillinger er at kun venner kan se mine skriverier.

Så jeg håber du får styr på det og så vil jeg ønske dig et godt nytår.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-12-12 10:44

ingelein -> Jeg har, udover det som jeg skrev i linket du henviser til i spørgsmålet; begrænset adgangen til at læse opslag på min væg osv. til mine venner ..og i nogle tilfælde venners venner.

Yderligere begrænsninger på opslag lægger jeg til efter behov. Hvis jeg mener at et indlæg skal ud til 'alle' gør jeg det offentligt tilgængeligt. Begge dele kan gøres 'on the fly' og man kan altid rette 'tilbage' igen hvis noget skulle 'svipse'.

Her på kandu har jeg da også indført visse begrænsninger ..dog ikke blacklistning, som jeg mener er en funktion der knægter ytringsfriheden. F.eks er det suverænt mig som bestemmer hvilke brugere der kan skive beskeder til mig 'privat'.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 15-01-13 17:13

Tak for svaret granner01.
Du er så god til at svare - og her var det svært at vælge hvem der skulle have accept.
Mange hilsner og godt nyår - Ingelein