/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedste idé til nytårs-desserten
Fra : pifo
Vist : 639 gange
200 point
Dato : 29-12-12 18:38

Jeg må bruge lidt points her før årsskiftet, så lad os få lidt inspiration til nytårsaften.

Hvilken dessert er bedst til nytårmiddagen?
Lad os andre få opskriften

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-12 18:43

Her hos os er der tradition for sveske trifli nytårsaften, der er bare guf og makronerne er knust og stænket med portvin, resten af portvinen bruges som dessert vin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-12-12 19:02

Det skal være bananasplit.

Flæk bananen- på en tallerken- drys med reven chokolade, læg en stribe af frisk pisket flødeskum, læg to store kugler med vanillieis, og derpå en stribe karamel og en stribe flydende chokolade.

og pynt med sølvkugler.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 29-12-12 19:08

Jeg laver tre små desserter til hver:
Chokoladecreme m. hindbær coulis
Panna Cotta med hyldeblomstsirup og grappa
Bondepige med slør

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-12 19:12

Til nytårs skål- istedet for kransekage:

Den italienske kage, som smager himmelsk-

PANFORTE DE SIENA

180 g blandede nøddekerner ( smuttede mandler,hasselnøddekerner samt evt. paranøddekerner) hakkes groft
75 g hakket syltet appelsinskal (orangeat)
75 g hakket sukat
6-8 groft hakkede cocktailbær
50 g mel
½ tsk stødt kanel
¼ tsk stødt allehånde
100g honning
100g sukker
En flad pieform, 20 -22 cm i diameter, bagepapir, smør til formen og flourmelis

Bland de meget grofthakkede nøddekerner, appelsinskal, sukat, samt cocktailbær i en skål.
Tilsæt mel og krydderier og rør alt sammen.
Bland sukker og honning i en lille kasserolle, lad det smelte sammen og lige netop komme i kog. Så hældes sukkermassen straks i nøddemassen og det hele røres/æltes sammen.
Beklæd pieformen med smurt bagepapir. Fordel den klistrede ”dej” deri og glat den ud med hænderne eller bagsiden af en ske (forinden dyppet i vand).
Panforten kan bages i en springform, men må ikke blive mere end 1 cm tyk.
Sæt formen i en 180 grader ovn og bag kagen i ca. 30 til 35 min.
Lad formen køle af på en bagerist, vend panforten ud og træk papiret af. Sæt kagen på et stykke flourmelisdrysset papir og sigt flourmelis på overfladen.
Skal nydes i små bidder, og skæres i tynde ”lagkagesnitter”.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-12-12 01:05

Tjaaa, her har ungerne krævet den sædvanlige:

Hjemmelavet nytårs-is.

Grundopskriften er fra Netto's bog om "is og iskolde drikke"

Mælke-is: 1 liter (8 portioner)
7 pasteuriserede æggeblommer
150 gr. sukker
6,5 dl sødmælk
1 vanillestang

(Jeg nøjes så med 125 gr. sukker og ½ vanillestang)

1. Pisk æggeblommerne luftige med halvdelen af sukkeret.
2. Kom mælk, flækket vanillestang samt resten af sukkeret i en gryde.
3. Bring mælken i kog under omrøring og lad den koge ca. 1 minut.
4. Tag gryden af varmen og hæld halvdelen af den varme mælk i æggesnapsen under omrøring.
5. Hæld æggeblandingen tilbage i gryden og varm under konstant omrøring forsigtigt op til blandingen begynder at blive lidt tykkere. Blandingen må endelig ikke koge.
6. Sæt iscremen til afkøling og si den over i en form.
7. Sæt isen i fryseren og rør jævnligt i isen under indfrysningen.

Jeg lavede dobbelt portion og lod iscremen blive i en røre-skål under indfrysningen, så den var nem at røre igennem ca. hver time.
Da den var klar til endelig indfrysning (uden flere om-røringer) kom jeg 2 pk. hakkede cocktailbær, 2-300 gr. reven marcipan og 100-150 gr. revet mørk chokolade i og kom isen i en form, og så i fryseren.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 31-12-12 14:15

Tak for svaret smuller54. Dejligt at få en opskrift med