/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Et-Bens fasan 2
Fra : betterwisser
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 28-12-12 17:35

I følge jagtloven er indfangning af dyr og fugle, samt yngel og æg ikke tilladt, ud over ganske få undtagelser.
Hvor vil man befinde sig hvis man nu fangede denne famøse et-bens kokkemand.

1: Lovligt eller ikke lovligt med at indfange handicapfuglen?

2: Er der her tale om nødret, også selv om han er istand til, at nedkæmpe andre kokkemænd, med fuld førlighed?

3: Kunne man tænke sig, at en eller anden lurendrejer som smugkigger her, vil udnytte en sådan mulighed?

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 28-12-12 19:40

Enhver jæger har pligt til at aflive nødstedte dyr - eller sørge for den rette behandling hos dyrlæge. En sådan uselviskhed demonstrerede min hustru engang, da en modkørende strejfede en fasankok. Efterfølgende standsede begge biler - og min kære hustru spurtede afsted efter kræet -og nåede den kun få meter før den anden bilist - som i øvrigt var jæger. Fin fasan - den havde brækket halsen og havde ikke taget anden skade.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-12-12 19:51

Godt du overlod den spurt til din viv, eller kunne I måske været kommet tomhændet hjem

Mvh

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-12-12 21:37

Citat
Fin fasan - den havde brækket halsen og havde ikke taget anden skade.
Uha da, fin til coq au vin...

Helt klart, hvis en fasan har en kraftig lækage på et af landingshjulene....beeep beeep... er det beskuerens forbandende pligt at spytte i næverne og hanke op i bowserne - OG få gjort ende på den stakkels pipfugls lidelser. Bagefter kan beskueren så beslutte, om fuglen skal i stegesoen eller i ovnen - begge dele smager jo godt - hvis det er den rigtige.... æææhhh hæææm....kok, der svinger potter, pander, grydeskeer og jeg skal komme efter Jer, ska' jæ'

Kommer fuglen af vanvare til at vikle sig ind Tonganeseren nye 4x4, skulle man måske overveje, at tilberede de sørgelige rester til engang fyldte tarteletter.

Mvh.
Tommy.
Hold da kæft, jeg bliver helt lækkersulten

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-12-12 23:49

Man kan også være for uselvisk. Da mine to drenge og jeg var en tur i mosen ved Mosevej i Silkeborg så vi en and - i dybeste nød. Den havde beskadiget landingsstellet - og jeg besluttede mig til at sende den til de evige andedamme, hvor andemaden ligger tykt i overfladen. Anden spurtede afsted - med min ringhed lige i halen. Chancen kom, og jeg kastede mig vandret efter den stakkels and - og landede ovenpå en sten, som lå halvt skjult i mosejorden. Det kostede mig et brækket brystben - og anden slap væk. Utaknemmelige skarn.
Det var en reminder der ville noget.

Man ser ellers lidt af hvert - her på Djævleøen. Folk er skræmte, når de står overfor en havareret fugl. Så skal dyreambulancen tilkaldes - og foreslår man en hurtig løsning på problemet, bliver man skældt fra ære og hæder. Ikke engang fremvisning af et gyldigt jagttegn gør indtryk. Nu ved jeg, fra pålidelig kilde, at dyreambulanceføreren altid venter med aflivningen, indtil han har fået det nødstedte kræ ind i køretøjet.

En hysterisk "kvind" anmeldte mig engang for at have aflivet en hare på "bestialsk" vis. Hun påkørte haren, og da jeg snuppede haren i bagbenene og knaldede den et 40 cm langt galvaniseret vandrør (bruges sammen med en top, når hjulene skal skiftes) i nakken, skreg hun som en besat. Hun ville fandeme anmelde mig for dyremishandling - og hun fik mit telefonnummer og mit navn og adresse. Haren smagte såmænd fint.

En politassistent ringede senere for lige at forhøre sig til det passerede, men efter at have hørt min forklaring - skreg han af grin og ønskede mig god jul.

Jeg har derfor ikke de store forhåbninger til artens overlevelse, hvis systemerne en dag bryder sammen. Hvordan vil bymenneskene skaffe sig føde?? De bedst stillede vil så være kannibalerne på Borneo - så længe lager haves.

Men der findes trods alt fornuftige medmennesker. En sort retriewer var blevet påkørt oppe ved Græsted og lå i grøften med det meste af tarmen hængte ud fra en flænge i maveregionen. Det så forfærdeligt ud. Den stønnede skrækkeligt og flåede med bagkløerne i tarmen m. m..

Også her stod en tyndhalset og hulrøvet forstadsindianer og skreg på dyreambulance. Jeg fiskede min haglbøsse frem - kiggede på hundejeren - som nikkede. Jeg var squ tæt på at blive overfaldet af indianeren m/squaw.

Jeg burde måske have bedt de tilstedeværende om at kigge bort - men det var der såmænd ikke tid til - altså til at tage hensyn til deres finere fornemmelser.
Hundeejeren fik min adresse - og en uge senere ankom der et bud med 6 flasker god rødvin. Så bliver man glad.

Men finder man en død sild ved strandbredden - så vil kunstigt åndedræt være nyttesløst.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-12-12 16:20

Gud ved om forfatterens kone har skrevet ind til læge-brevkassen..?

Citat
jeg har lige set at min ancistrus er helt hævet og rød omkring anus og at afførring er underlig bølget.
Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

PS
Tandsættet er også mærkeligt mat

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-12-12 16:29

En sådan fætter er en sugemalle, og hvis den er rød omkring gattet (anus) er det snart nat med malledrengen, med mindre den behandles med et ormemiddel.

Mvh.
Tonganeseren

I dag står den på kølle - altså dyrekølle - ledsaget af Prinsens bedre rødvin. Fint skal det squ være.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-12 00:39

Nu er jeg ikke så meget til de royale, mest på grund af deres vanvittige myrderier blandt kronvildtet i Nordsjælland, men Le Prince har den onde lyne mig lavet en god vin, som pt. sælges af Netto.
Der er tale om en virkelig klassevin til rimelige penge, og den er fantastisk til and, fasan og dyrekølle.
Noget for noget. Nu har Le Prince haft gratis ophold i DK i snart en menneskealder, og så må det være passende, at han begaver os med en virkelig god vin.

Den hedder Les Marches de Cayx og er fra 2010. Den koster mellem 60 - 70 kroner flasken.

Derudover har Le Prince (Prinsen) forfattet en glimrende kogebog, og her kan især linseretten m/kogepølser anbefales. Dælme guf for fattigmand.
Her anbefales en hvid Alsacvin af de bedre - medium kølet.

Men jeg husker den første vin, hvormed han forsøgte at forgive offentligheden. Føj for en papskid.
Men denne her skal I altså prøve. Aldeles fremragende. Skål

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 31-12-12 16:24

Tak for svaret Tonganeseren.

Det er en rigtig kokkemand som konstatere, at kokken havde brækket nakken, og eller var ganske u-spoleret, og godkendt til at blive gjort grydeklar.
Husk nu rigeligt smør, og en pakke Mars-bar til konen så hun ej går sukkerkold imellem apporterne
Håber du har overlevet prinse vinen.

Godt nytår og tak for det gamle også til Ballemanden, hvis han er med på en kratkigger

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 31-12-12 16:54

Og tak for POING BW.

Du kan være sikker på en ting. Balledrengen har lavet et antal kludedukker og sidder og stikker i dem, når han flere gange dagligt surfer ind på hjemmesiden her.

Også tak for det gamle år - og jeg håber på et lykkebringende nyt år for dig og familien.

Mvh.
Tonganeseren.