/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afladt batteri
Fra : Zofie
Vist : 1388 gange
300 point
Dato : 26-12-12 19:46

Hejsa.

Forleden dag satte jeg mig i min bil, startede den og kørte uden problemer, som jeg plejer.
Efter ca 10-15 min kørsel blinkede ladelampen et par gange og lyste derefter konstant!
I løbet af de næste 10 min går radioen ud og derefter instrumentbelysningen inden bilen til sidst går helt ud og er drænet fuldstændig for strøm! Hvad kan gøre dette så hurtigt?
Jeg har oplevet, at et batteri før er afladet, men ikke så pludseligt og hurtigt!
Kan generator og batteri være stået af på samme tid!?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-12-12 20:54

Hejsan
Det er sansynligvis kun generatoren der er stået af. En ny på så skulle det være ordnet. selv om det lyder mærkeligt at batteriet bliver helt flad så hurtigt. Måske har dte ikke været ladet ordentligt op i længere tid.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-12-12 20:55

OBS. Du skriver ikk enoget om alderen på bilen. hvis den har et mekanisk laderelæ, kan det være dette der ikke længere fungerer korrekt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-12-12 20:59

det KUNNE være en kortslutning (+/- plus / stel)
et eller andet der er 'brændt af' eksempelvis blæsermotor, eller anden strømbruger,
en ledning (tyk) der har siddet og gnavet i længere tid, og nu er gnavet helt ind til kobberet,

jo,... der BURDE være sprunget en sikring,.. meeen, svært at sige.

et batteri der 'pludselig' er 'klappet sammen' er hørt før,.. selvom det er sjældent.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 26-12-12 22:15

Din generator er stået af. Batteriet kan ikke drive de elektriske komponenter selv, det vil gradvist miste sin kraft. Din ladelampe lyser fordi generatoren ikke længere kan lade, hvis det kun var batteriet, ville ladelampen ikke lyse og bilen ville køre fint, indtil du stoppede den, så ville den ikke kunne starte igen.

Pims

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-12-12 22:48

Som pims +
Nær-/kørelys, varmeblæser, vinduesvisker, elbagrude, sædevarme, radio(hvis du kører med lidt kraftig musik) sluger alle en del.

Hvis ladelampen begynder at lyse, så afbryd alt elektrisk, der ikke er tvingende nødvendigt og skift til positionslys. Det giver dig den længste kørestrækning. En overgnavet ledning burde brænde en sikring.

Hvis du er kørt lidt kvikt i saltet sjap, kan noget være slynget op i motorrummet, hvor det kan skabe enorme krybestrømme, altså nærmest en kortslutning.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 27-12-12 00:30

Jeg hælder også til en generatorfejl, det må være én af dioderne i ensretterbroen som er kortsluttet.
Det er det eneste som på få minutter kan tappe batteriet for strøm under kørsel.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-12-12 01:06

Hvis batteriet i forvejen har været halvfladt / halvdødt skal der ikke meget til, før det er helt færdigt.
Din generatorlampe kan godt have glødet svagt i noget tid uden, at du har set det. Jeg har oplevet folk er kommet med en bil, hvor lampen lyste for fuld knald - UDEN, at føreren havde bemærket noget.
Hvis det er en BOSCH generator kan en kulholder / spændingsregulator ofte gøre det. De kan købes f.eks. hos T. Hansen eller Biltema for ca. 100 kr og kan skiftes på få minutter, såfremt generatoren er nogenlunde tilgængelig. To skruer og ud med den gamle, men pas på ved montering af den nye: Der skal lirkes lidt forsigtigt, så kullene ikke skades, men ellers er det ret let, at gå til.
Husk, at give batteriet en nats opladning indendøre. Så er der chancer for, at det hele fungerer igen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-12 01:14

en bil med mekanisk laderelæ , er en veteranbil. Så det kan du nok udelukke.
Desværre hører og læser man råd som kun gælder den slags. Bortset fra Beestone ide med en diodefejl hører resten til den slags nonsens. Koblingen med diodebro i stedet for kommutator, og elektronisk spændingreulator findes i alle biler fr ca. 1970 og fremefter. Den er biligere og i almindelighed også mere pålidelig.
Desværre er koblingen sådan at generatoren delvis kan svigte og give for lidt uden at lampen nødvendigvis lyser. Derfor kan situationen have været dårlig inden lampen lyste klart. Der kan også være gået et stykke tid inden du bemærkede lampen.
Derfor kan der være ganske kort funktionstid tilbage , med fuldt kørelys.

Fejlen kan være så meget. Foruden diodefejl er en knækket kilerem eller udslidt kul , løst / knækket beslag eller tæret stelledning er oplagte fejlmulighederl.

En ny generator er dyr og burde først komme på tale når andre muligheder er udtømte. En dygtig autoelektrikker burde hurtigt kunne finde fejlen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-12 03:35

Et Voltmeter på batteri polerne, der skal være mellem 14 + 16volt med motoren igang = 4-6000rpm
ellers en defekt fra lader til batteri.
Lader den som den skal, så er batteriet stået af.
Alle mekanikere kan finde fejlen på mindre end 5 minutter, hvis de kan deres arbejde så en fejlfinding kan ikke være i den dyre ende.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-12-12 10:48

Rent teknisk, kan en bil køre mange km på bat. alene med strøm til tændingen alene, men i dag med elektronisk motorstyring osv. slår dette fram når man kommer ned under en hvis spænding på bat. så et delvis afladet bat. kan stoppe bilen - uden bat. egentlig fejler noget. Bat. kan blot være delvis aflade pga. forbrug, men naturligvis kan der være andre årsager, men at en generator pludselig står af, stopper ikke bilen, så længe der er en hvis kapicitet tilbage på bat.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-12-12 11:27

Nyt Gæt...

en GENERATOR-REM,.. der er sprunget,.. eller bare for slap,
vil OGSÅ give de nævnte symptomer / resultater,

MEN man går vel ud fra at man som det første har kontrolleret, 'maskinrummet'
og kastet et blik på batteri og div. ledninger,

det afhænger naturligvis af ejeren / brugeren's interesse / evner for at løse problemet.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-12-12 19:54

Transor: Hvordan vil du lige kategorisere "resten" som nonsens, når du selv nævner nedslidte kul som en oplagt mulighed ???

Kommentar
Fra : Zofie

Dato : 27-12-12 22:39

Tak for jeres svar :)
Vi har i dag skiftet batteri og kul, og i første omgang virkede det til, at det havde hjulpet, idet ladelampen ikke lyste, men efter cirka 15 minutters kørsel var den gal igen. Ladelampen lyste, og det nye batteri blev drænet for strøm inden for 10 minutter.
Det er i øvrigt en Toyota Carina 2 fra 1992 :)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-12-12 00:16

Et skud i tågen:
Da det opstår omkring det tidspunkt, hvor bilen når drifttemperatur, kunne det ligne en overgang/kortslutning f.eks. i forbindelse med køleventilatoren i motorrummet.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-12-12 00:47

det var da rart at du kunne deltage i debatten,...

ud fra dine nye oplysninger, burde der ikke være ret meget tvivl om at den ikke lader strøm på batteriet,
hvad der præcis er årsagen er lidt sværere at sige præcist,
man start med at måle ladestrømmen (fra generatoren)

er der ingen,.. eller meget lidt strøm, har du sikkert fundet fejlkilden,
altså generatoren,
en ny koster ca. 1250 kr.
http://www.autostarter.dk/index.php/generator-til-toyota-carina-celica-corolla.html

så en brugt hos en ophugger burde koste under det halve (med 3 - 6 mdr. garanti)
evt. DBA - Gul & Gratis .. mm.
det er op til din pemgepung
jeg ville nok vælge en ny,... hvis du skal have bilen ret længe endnu,

ER der strøm fra generatoren,.. målt på udgangene (+/-)
så må du i gang med at efterse alle samlinger, og forbindelser (stik) fra generator til batteri,

det hunne være noget så simpelt som dårlige batterisko,
men så heldig er du nok ikke,

har du ikke et måleinstrument,. fås det til 69,50 kr
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-12 02:31

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 300 point
Dato : 28-12-12 04:24

Den lader det første kvarter, så tænder ladelampen, og efter 10 min. dør det hele
Hvad sker der nu,
hvis du lader batteriet op med en hjemmelader,
og starter Carina(kold motor) ?

Går ladelampen ud, når motoren er startet?

Hvis nej: er jeg blank
Hvis ja: Kør (i ring om dit hjem) til ladelampen tænder, stands så omgående og tag plus af batteriet.
Når den er kold, så genmonter batteriet, og start motoren.
Kan den starte?
Går ladelampen også ud denne gang, når motoren er startet?
Hvis ja, så har du, som jeg antog ovenfor en komponent, der kortslutter når bilen når drifttemperatur.

Bruger den for resten vand? Hvornår har du sidst skiftet kølerslanger.

Min far, der var mekanikker, havde en lang historie om en bil, der gik i stå, så snart den nåede drifttemperatur, hvor de efter lang tids søgen opdagede, at et mikroskopisk hul var årsag til, at den skød en hårfin stråle over på strømfordelerren. Hvis din sender vand/kølervæske på generator eller en +ledning, så vil den vel opføre sig som du beskriver.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-12-12 04:27

Skift sætningen: Når den er kold, så genmonter batteriet, og start motoren.
med: Genmonter batteriet når bilen er kold, og start så motoren.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-12-12 18:16

Er der nogen der har målt rent fysisk om den lader ? Et er, at ladelampen slukker, men hvis ikke der er ordentlig forbindelse fra generator til batteri ( på nogle biler går det via starteren ) kan den ikke udføre det den skal: oplade batteriet under kørsel.
Irrede kabelsko og dårlige kabler er ofte synderne. Der skal være ordentlige forbindelser og kablerne skal kunne bære den effekt generatoren lader med dvs. 50 - 60 ampere sådan cirka.
Generator remmen skal være tilpas stram, så generatoren kan følge med, - OGSÅ når den bliver hårdt belastet.
Et nogenlunde præcist voltmeter vil kunne fortælle, om spændingen stiger med motoren kørende -
og nok så vigtigt: om den kan holdes over 13 volt ved belastning dvs. kørelys, blæser og evt. bagruden. Der skal meget gerne kunne måles 13 - 14 volt over batteriets poler med motoren kørende.

Godkendelse af svar
Fra : Zofie

Dato : 06-01-13 20:01

Tak for svaret hjkofoed.

Har langt om længe fået lavet bilen. Beklager den lange responstid.
Det viste sig at være generatoren, der lavede kortslutning/fejlstrøm når bilen nåede driftstemperatur.
Fik fat i en 3 måneder gammel generator på DBA til 500,-.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-01-13 20:31

Citat
Tak for svaret hjkofoed.

Har langt om længe fået lavet bilen. Beklager den lange responstid.
Det viste sig at være generatoren, der lavede kortslutning/fejlstrøm når bilen nåede driftstemperatur.
Fik fat i en 3 måneder gammel generator på DBA til 500,-.

..
Så synes jeg ærlig talt du skulle ha' accepteret
@Brassovitski's besvarelse,........... Dato : 26-12-12 20:54

da det var det første korrekte svar du fik,

@hjkofoed's forklaring er helt ude i 'hampen'
har aldrig hørt mage til besværlig måde at kontrollere ladestrømmen på.

ja,.. undskyld mig.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-13 01:55

Selv tak,

og
Citat
@hjkofoed's forklaring er helt ude i 'hampen'
har aldrig hørt mage til besværlig måde at kontrollere ladestrømmen på.

ja vist er den besværlig, det er metoder til søgning af periodefejl altid. Hvis der blev målt på en kold motor, ville den ikke blive fundet, fordi generatoren i dette tilfælde netop ikke var stået helt af, men virkede fint i kold tilstand, og så er man lige vidt.

Så nej, det var afgjort ikke en metode til, at kontrollere ladestrøm, men til at finde en periodefejl.