/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Elrudehejs
Fra : Jørgen48
Vist : 485 gange
40 point
Dato : 26-12-12 11:35

Jeg har en Hyundai Accent 1,6, 2003. Elrudehejs har hele tiden virket, men pludselig virkede kun det i førersiden. De tre andre steder virker ikke længere uanset hvilken knap der aktiveres.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-12-12 11:41

Du har undersøgt dine sikringer?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-12-12 11:53

Ledningen er knækket måske?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 26-12-12 12:00

Når spændingen på batteriet falder , og det tilmed er koldt, er elrudehejs det første det mærkes på.

Når du har kørt en længere tur , 50 km eller derover, så prøv igen, og du vil måske opdage at de nu virker.
Startstrømmen til at sætte ruden i gang er meget stor, og modsanden i en kold mekanisme kan være betydelig. Med den store strøm, kan spændingsfald i de lange ledninger til fjernere ruder lige være det , som gør at motoren ikke kan overvinde modstanden . bedre opladet batteri, og varmere mekanisme kan få den i gang.
Hvis der også er en kontakt direkte på de andre døre så prøv at aktivere den. Her er der ikke nødvendigvis så lang ledning. Lad motoren køre imens med mindst 2000 omdr/min.

Alle ruderne er normalt på samme sikring, så jeg tror ikke meget på at sikringerne har skylden.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-12-12 12:40

Prøv at støve centerkonsollen igennem for en evt. børne/hunde sikringslås.
Almindeligvis en vippekontakt som ikke lige falder i øjnene.
Kan også sidde i instrumentbrædtet.

Kommentar
Fra : Jørgen48

Dato : 26-12-12 12:51

Tak for de hurtige svar.

Om de løser problemet ved jeg ikke. Men jeg synes, det er rigtig gode forslag. Er det ikke sikringen/sikringerne (hvilken betegnelse er angivet - på engelsk - i sikringsboksen?), frygter jeg, der er tale om værkstedsbesøg - og så kan det vist blive dyrt.

Er det blot kulden, der spiller ind, vil jeg vente og se tiden an til lidt varmere vejr.

Har nu prøvet at støve centerkonsollen af, men stadig ingen forskel.

Kommentar
Fra : Jørgen48

Dato : 26-12-12 14:53

Det er åbenbart blevet så tilpas varmt i vejret, at rudehejs nu virker alle fire steder.

Jeg lirkede lidt med de forskellige knapper, og lige med et begyndte ruden - modsat førersiden - at rulle ned. Efter at have kørt lidt op og ned nogle gange og aftørret diverse snavs, grus og snerester, kunne de øvrige vinduer også fungere.

Der har åbenbart samlet sig is nede i dør under vinduet, hvorfor ruden er frosset fast.

Endnu engang tusind tak for jeres meget hurtige tilbagemeldinger - det hjalp i al fald.

Glædelig Jul (af det der nu er tilbage).

Mange hilsner
Jørgen

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 27-12-12 18:27

er de låst op?der er en låseknap på samme panel som rudehejsknapperne, (børnesikring)

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-12-12 22:25

Hvor længe har du haft bilen

Kommentar
Fra : Jørgen48

Dato : 28-12-12 06:43

Som tidligere sagt - det hele virker nu.

Jeg har haft bilen i 13 måneder.

Godt Nytår til alle.

Jørgen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-12-12 09:44

Det er jo herligt, så må du da gerne afslutte spørgsmålet...

Godt nytår til dig også...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-12-12 11:43

Citat
Det er jo herligt, så må du da gerne afslutte spørgsmålet...

Da Jørgen48,er "helt ny" her (Velkommen),vil jeg i alt beskedenhed,komme med et "lille tip".Da jeg selv har brugt tid på at lære "reglerne" at kende.Også i andre forums.

Her er det nu meget nemt. Når du har fundet en "debattør",med det rigtige/gode svar,klikker du på "Accepter" og tildeler de stjerner,som vedkommende nu har fortjent.

Uden at blande mig,synes jeg jo du har fået et jævle fint svar fra transor.

Vh. M.

Godkendelse af svar
Fra : Jørgen48

Dato : 28-12-12 12:50

Tak for svaret transor.