/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
God jul.
Fra : jøjø
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 24-12-12 10:10

God jul og godt nytår ønskes alle Kandutterne her på mit dejlige Kandu
- med tak for gode svar og vejledninger gennem året, der snart er gået.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 24-12-12 10:30

God jul selv, din "Kandut".

Ja, jeg er også en meget stor fan af Kandu.
Et fantastisk sted, en god "opfindelse".
Tænk, at så mange "Kandutter" gider bruge deres tid på at øse af deres viden og erfaringer til "fremmede".

Så herfra også tak og ønsker om en glædelig jul til alle Kandu-brugerne og til Kandu-teamet.
Samt ønsker om et godt 2013.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-12-12 11:21

God jul - godt nytår - og tak for al hjælp.

Kan jeg mon her på falderebet nå at få et skudsikkert tips til brune kartofler?

Mærkeligt nok lykkes mine kun hvert andet år, selvom jeg synes, at jeg benytter samme fremgangsmåde:
Jeg putter sukker på panden, lader det smelte til det er godt brunt uden at blive helt sort,
dernæst margarine og tilsidst kartofler og vender dem godt nogle minutter.

Er der bedre måder?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-12 11:28

Også God Jul her fra det sønderjyske, hvor solen skinnede i morges.

Vore julegæster fra Nordjylland var så kloge ikke at køre herned i går, nu får vi sent frokost,
ikke så godt når man også skal have plads til julemaden i aften...

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 24-12-12 11:42

Citat
skudsikkert tips til brune kartofler

Kartoflerne skal være gennemkolde.
Rør sukkeret ud i 2 spsk vand og kom det på en varm pande af stål eller støbejern, ikke en slip-let pande.
På den måde smelter sukkeret mere jævnt, og man risikerer ikke, at det brænder på.
Kog vandet væk, kom smør i, lad det skumme op.
Så de kolde kartofler på, og efter ca 10 minutter skulle du have lækre brunede kartofler.
Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-12-12 11:48

Jeg vil også ønske jeg alle sammen en rigtig glædelig jul.

Og tak for al den hjælp jeg har fået af jer i årets løb.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-12-12 11:54

Citat
Rør sukkeret ud i 2 spsk vand

Så siger jeg tak for det hurtige svar, det lyder da smart med sukker-vandet, det vil jeg forsøge i aften!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-12 12:05

Også herfra det nordvestjyske et ønske om en god jul og godt nytår til alle de hjælpsomme brugere på Kandu grøn jul i år men i går var vejene fyldt med sne, utroligt så hurtigt sneen forsvandt igen

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 24-12-12 12:15

Nu er jeg så heldig at jeg får nogle af landets bedste brunede kartofler.

Du behøver ikke at komme vand i sukkeret,
når du har kogt kartoflerne skal du bare lægge folie over og holde dem fugtige.

Og rækkefølgen,
kontroleret sukker smeltning, så smør på, så de kolde fugtige kartofler i,
og så igen kontroleret bruning, hvor kartofler vendes tit...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-12-12 12:58

- Skyld kartoflerne i koldt vand og lad dem dryppe af det skulle være tricket

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 24-12-12 13:12

jeg slutter mig til mulberry sådan gør jeg selv, og de lykkedes hvert år, jeg lader gerne kartoflerne stå og brune på meget svagt blus i 15 til 20 min. problemet er nok du tager dem for hurtigt af.

Hvad år er det forresten i år lykkedes eller ikke lykkedes

Og så lige en rigtig god jul til jer alle, samt et godt nytår.

Vi skrives forhåbentlig ved i det nye år.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-12-12 14:07

God Jul og Godt Nytår

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-12-12 21:24

Indlægget må ikke være tomt

og Godt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-12-12 23:45

Pyeha........endelig en slapper til den gamle. De små er lagt i seng.Og jeg er rykket ind i min hule,med en kølig pils. Dejlig mundskyl,oven på den fede rødvin.

Vi fik også lige talt med vores barnebarn (16 år),der er udvekslingsstudent i Michigan.Så hun savner lidt den traditionelle danske julehygge.(Og ikke mindst rugbrød). Første gang vi brugte Skype.

Fortsat god jul,og godt nytår til alle.

NB.: Intet kan slå fejl,som beregninger....heldigvis,med hensyn til jordklodens beståen.

Vh. M.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-12-12 09:56

Citat
skudsikkert tips til brune kartofler

- de brune kartofler blev rigtig lækre, men hvor det dog sprøjter, når man hælder kolde, fugtige kartofler i den varme sukkermasse - jeg brændte mig godt.

Men dejlig aften, dejlige mennesker og dejlige gaver.

Citat
Første gang vi brugte Skype

- ja, det er virkelig fagre nye verden!

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-12-12 19:59

Og herfra skal lyde et forsinket "Glædelig jul" - jeg håber, I alle er kommet godt igennem juleaften og 1. juledag.

Vi tager lige en julefrokost mere i morgen

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 26-12-12 12:01

Citat
jeg brændte mig godt

For at få gode brune kartofler gør det vist ikke noget, at de er fugtige, men hvis du vil undgå sprøjteriet, tror jeg, du er bedst tjent med, at kartoflerne er rigtig godt dryppet af, nærmest "tørre"
- og gennemkolde skal de være for at lykkes!

I øvrigt kan jeg godt anbefale de små, billige "dåsekartofler", de fungerer fint netop til brunede kartofler.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 26-12-12 19:43

Citat
- og gennemkolde skal de være for at lykkes!

Hmmm, i år havde jeg, for første gang, kogt og pillet aspargeskartoflerne dagen før, og opbevaret dem i køleskabet (ergo må de have været gennemkolde)

Og for første gang nogensinde blev de brunede kartofler "uldne".

Jeg plejer, at koge og pille kartoflerne i løbet af dagen og lade dem stå på køkkenbordet i en skål, og så smelte sukker og margarine ved høj varme, kartoflerne på, skrue ned for varmen når der er godt gang i det, og så lade dem stå ved svag varme og brune færdige, med omrøring selvfølgelig, så de er færdige ca. samtidig med sovsen og de hvide kartofler.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 31-12-12 00:53

Citat
i år havde jeg, for første gang, kogt og pillet aspargeskartoflerne

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1480775/her-er-opskriften-paa-de-perfekte-brunede-kartofler/

Politiken om perfekte brunede kartofler:
"Kartoflerne skal være små og runde, aspargeskartofler dur ikke, de er for faste, og glaskartofler smager ikke godt nok."

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-12-12 01:02

Citat
Politiken om perfekte brunede kartofler:
"Kartoflerne skal være små og runde, aspargeskartofler dur ikke, de er for faste, og glaskartofler smager ikke godt nok."

Uanset hvad eksperterne mener, så foretrækker jeg aspargeskartoflerne.
De plejer at opføre sig helt fint.

Glas-kartofler kunne jeg ikke drømme om at bruge.

Sidst jeg købte nogle fine små runde kartofler til brunede kartofler var det totalt og aldeles umuligt, at pille dem uden at de gik i stykker.

Så jeg fortsætter med, at benytte aspargeskartofler til formålet.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 01-01-13 21:52

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-01-13 22:40

Selv tak, og Godt Nytår

Svend