/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til julemiddag
Fra : o.v.n.
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 23-12-12 00:28

I hele mit voksenliv har jeg været inviteret til familie sammenkomst 1. juledag, men i år er det anderledes, familie sammenkomsten skal være hos mig og vi skal selvfølgelig have aftensmad på et et tidspunkt, det skal ikke være som juleaften, så steg, and og gås er udelukket.
Jeg har foreslået grønlangkål med skinke eller hamburgerryg, lillesøster som har lovet at hjælpe i køkkenet synes ikke det er festmad, hun foreslår sprængt kalkun, den er jeg ikke så lun på men har så foreslået flødekartofler med kalkun eller glaseret skinke måske begge dele.
Hvad synes i?
Kan en mager tør kalkun omdannes til festmad?
Skal kalkunen tilberedes som brødrene Price gjorde for at være festmad?
http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/farseret-kalkun.htm
der skal købes ind i morgen så jeg håber på hurtig svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-12 00:49

Jeg skal have gæster 2. juledag og de forventer at få hjemmelavet forloren hare med flødekartofler til. Det kan tilberedes før gæsterne kommer og skal bare lunes i "o.v.n. en" lige inden det skal serveres.

Uanset hvad du end finder på af "kød" , så er flødekartoflerne guf (synes jeg)

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-12 06:11

Jeg ville gå efter en flot glaseret skinke med flødekartofler og grønlangkål, det sidste især hvis du bor i et grønlangkålsområde (nord- eller sønderjylland, + Lolland, mener jeg)

Vi skal fastholde de gode gamle danske retter

Pludderhønen, som Asterix kalder kalkunen, kan for min skyld blive på den anden side af dammen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-12 11:19

Jeg har samme opfattelse, kalkun smager ikke af noget, men skinke og grønlangkål er guf.
Her kan jeg anbefale den sønderjyske grønlangkål, og at supplere skinken med kålpølser...

Skinken må gerne smøres med sennep og farin, men ikke noget med sukker og kanel på kålen.
Og så er Albanis Juleøl den bedste dertil...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-12 11:23

Hej o.v.n.

Nu er det jo så DIG der er vært.
Uanset hvad søster siger bestemmer du og dit forslag ville til enhver tid vinde indpas hernede.
Gør som du vil ...det bliver alletiders.
Hvad tid var det vi skulle komme

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-12-12 14:19

Citat
Jeg har foreslået grønlangkål med skinke eller hamburgerryg, lillesøster som har lovet at hjælpe i køkkenet synes ikke det er festmad, hun foreslår sprængt kalkun, den er jeg ikke så lun på men har så foreslået flødekartofler med kalkun eller glaseret skinke måske begge dele.

Jeg skal ikke råde dig,dertil er jeg ikke kyndig nok. Men mine tænder løber i vand,ved det der er foreslået.
Her står himmel og jord i et.Snestorm,så jeg næsten ikke kan se om til naboen.
Fik lige juletræet hevet ind,så de små på 3 og 7,kan begynde at pynte.

Da jeg åbnede stuedøren,mod øst,og sneen stod lige ind,kom jeg til at tænke på gode gamle W.C. Fields,hvor han siger noget med "Det er ikke et vejr for folk eller fæ".

God jul til alle.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-12 14:41

Grønlangkål er fin og traditionel mad til 2. juledag. En god medister ( som er svær at få fat i) er et fint tilbehør. skal det være mere festligt er en glaseret skinke måske bedre. Din lillesøster har ikke megen forstand på god julemad.

Kalkun er i sig selv noget tør og kedelig. Fyld og tilbehør er det væsentligste ved kalkun.

Hvis i er mange kan du jo lave forskelligt tilbehør til kålen.

Husk en god sennep . Den sædvanlige brune danske er noget smagsløs.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-12-12 16:46

ovenpå julemaden ville jeg nu foretrække noget mørbrad.

Hele mørbrad med bacon viklet omkring- og dertil ristede champignon. Evt. lavet i en god sauce.

alm. hvide kartofler eller stegte kartofler i oven og grøn salat med tomater, agurk og fetaost.

dressing en let balsamico/eddike til salaten.

Hvidløgsflute vil passe meget godt til.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-12 17:03

Tak for svaret vagnr.
Citat
Vi skal fastholde de gode gamle danske retter
nemlig det synes jeg også
og julehandelen er overstået nu og alle får en gave igen i år de små veje ude hvor jeg bor er officiel lukkede, det vil sige at der kører ingen sneplov uden at der er noget livstruende, godt jeg selv har en stor traktor med skovl, det er holdt op med at sne men blæsten flytter rundt på det som er kommet indtil det bliver tø.
Mørbrad er også godt men det bliver først en gang i det nye år når vi igen skal have gæster

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-12-12 17:55

Selv tak, o.v.n. glædelig jul (ikke mindst 1. juledag) og godt nytår.