/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Radio Tilsluttning
Fra : pk2dk99
Vist : 733 gange
100 point
Dato : 22-12-12 22:40

Hej venner ... Jeg håber i kan løse mit problem. Jeg har lige installeret en ny bil radio Sony i min bil. Jeg har denne problem .. når jeg trækker nøglen ud af tændingen radioen er stadig tændt - Jeg er nødt til at slukke maual. Jeg vil gerne vide, hvad der kunne være galt? Jeg har tilslutte bege kabeler som kommer fra bil og er sort og hvid stik bag ved radio via iso kabel. PLZ HELPPPPPPPPPPPPPP

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-12-12 23:54

Der kræves 3 ledninger:
1 - konstant strøm (strøm til hukommelsen)
2 - tændingsstrøm (strøm til at tænde radioen)
3 - stel

Hvis du kun har monteret 2 kabler er det konstant strøm og stel du har monteret.
Når du kun har monteret 2 ledninger er 1 og 2 koblet sammen i radioen.

Du skal altså lokalisere tændingsstrøm i bilen og forbinde det til din radio og også fjerne lusen mellem 1 og 2

Det burde også stå i manualen til din radio.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-12-12 08:49

Hvis det kun er de 2 ISO stik du har monteret, kraver det vi også ved hvilken bil du har, da der desværre tit skal en adapter imellem
eks.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=8146318856&n=1200267214

Nogle adapter fåes også så man selv kan "bytte om" på Strømmen

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=1775&pk=715&produkt=Radiomultistik_til_Sony_13_ben

http://www.carsound.dk/produkt.asp?id=1764&pk=715&produkt=Radiomultistik_til_Sony_16_ben

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-12-12 13:46

Citat
når jeg trækker nøglen ud af tændingen radioen er stadig tændt

du har højest sandsynlig byttet om på de to + (PLUS) ledninger,
den kraftige (normalt rød) fødrer radioen,..
tilsluttes normalt tændingslåsen,..så den afbryder strøm når du tager nøglen ud,

den lidt tyndere + .. i de fleste tilfælde gul / orange,
giver strøm til hukommelsen,..faste stationer mm... og tyverisikringskoden,
tilsluttes et sted (hvor som helst) med konstant strøm (strøm hele tiden)

se billed / diagram
http://peecee.dk/upload/view/395399

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 100 point
Dato : 23-12-12 19:54

Og på nogle SONY radioer er der mulighed for, at ombytte en gul og en rød ledning, hvilket nogle gange kan løse problemet. SONY fastholder til stadighed deres multistik i stedet for standard ISO, hvilket kan give indtil flere stik og sammenkoblinger bag radioen, med deraf flere muligheder for fejl.

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 25-12-12 20:04

Tak for svaret Cortina01 og tak til alle.. jeg har byttet 2 lildeninger så virker den perfekt....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-12-12 18:14

Perfekt. Selvtak.