/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
jule reste mad
Fra : svendgiversen
Vist : 704 gange
90 point
Dato : 22-12-12 20:06

Min kone påstår at det engang var almindeligt at lave en stor portion risengrød til lille juleaften,
så kunne man bruge resten til julegrøden med mandelgaven juleaften.

Noget jeg nægter at tro på, man spiser da ikke rester juleaften?

Er der nogen der har oplevet, eller hørt om, tilsvarende jule blasfemi??

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-12 20:16

Hej Svend.

Citat
så kunne man bruge resten til julegrøden med mandelgaven juleaften

Den er da god nok.
Hos os er det også sådan at der laves en kømpe portion risengrød lillejuleaften.
Resten bliver tryllet om til risalamende til brug juleaften.

Der er du da nødt til at spise rester så. Inge ris alamende uden risengrød.

God jul til jer.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-12-12 20:17

Tastaturet driller...men det ser du vel

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-12-12 20:17

Vi får altid risengrød dagen før juleaften og der koges rigeligt, for resten af grøden skal bruges til risalamente.

Det er ikke brugt mad, det er genbrug.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 22-12-12 21:56

Det er helt rigtigt - man laver alligevel risengrøden dagen før, da den skal være kold for at rører flødeskummen i - jeg tøt ikke tænke på hvad der ville ske hvis man gjorde det når grøden var varm.

Så om du laver så der også er til et måltid med risengrød dagen før gør absolut ingen forskel. (smiler lidt)

Hav en god jul - trods den "gamle mad"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-12-12 22:23

Min kone påstår at det engang var almindeligt at lave en stor portion risengrød til lille juleaften,

Engang kan din kone godt slette, for det er almindeligt den dag i dag.

svendgiversen

Hvordan gjorde din egen mor?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-12-12 22:29

http://www.arla.dk/opskrifter/Risalamande/

Citat
Noget jeg nægter at tro på, man spiser da ikke rester juleaften?

Du er også så påståelig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-12 00:03

Citat
man spiser da ikke rester juleaften?
det er lige hvad vi gør når vi spiser ris a’ la mande, grøden er kogt dagen før, vi har altid fået risengrød den 23. om aftenen og gør det stadig, vi er 4 børn som var teenagere nogenlunde samtidig, dengang gik der sport i at spise al risengrøden så mor blev nødt til at koge en ekstra portion den 23. så vi kunne få ris a’ la mande til juleaftens maden den 24.
Sådan har det altid været og det vil det sikkert blive med så længe vi spiser ris a’ la mande juleaften, altså ikke det med at spise al grøden, som voksne er man hurtigere til at blive mæt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-12 00:05

Har du nogensinde sat dine ben i et køkken? Det kan da ikke forbigå din opmærksomhed at der bliver kogt risengrød den 23. december

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-12 09:33

Tak for alle svarene, selv om de giver min kone ret, det har jeg nu indrømmet,
selv om jeg er påståelig.

Man må altså koge risengrød, før man kan lave ris a’ la mande, når risengrøden er blevet kold.

Ja, jeg må have undgået mange køkken observationer...
Min kone vil så også koge risengrød i dag, men jeg slipper for at få den til aftensmad.

Håber julegæsterne kan nå frem i dette sne vejr.

God Jul
Svend

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-12-12 16:57

Citat
Man må altså koge risengrød, før man kan lave ris a’ la mande, når risengrøden er blevet kold.

Netop Svend.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-12-12 20:07

Tak for svaret piaskov.