/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Sammenkobling af 3 pc´er
Fra : jensviggo
Vist : 619 gange
50 point
Dato : 05-06-03 07:14

Hej

jeg ville så forfærdelig gerne have mine 3 pc´er koblet sammen i et netværk. De sidder alle tre på en LINKSYS router og fungerer perfekt på internettet. Jeg kunne forestille mig at den ene måske skulle fungere som server. Er det mon muligt, ja det er det vel.
Er der en der har en nem og fiks måde, hvorpå dette kan lade sig gøre?
Alle 3 kører TCP/IP og har netkort, så det er vel et spørgsmaål om opsætning.

mvh

jens viggo

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 05-06-03 09:41

Øh hvad er dit sp. egentlig dine maskiner er jo sat sammen over din router!! kan dine maskiner se hinanden?

Kommentar
Fra : JudAs.J.LAiR.P

Dato : 05-06-03 10:42

LOL, ja, selvfølgelig er det muligt. som egjegj også siger, så er de jo sat sammen. Bare sig præcist, hvad du vil have hjælp til.

Mvh
JudAs.J.LAiR.P

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 05-06-03 12:37

Hej Jens Viggo;

Du er næsten helt i mål med den nuværende opsætning.
Jeg går udfra, at din LinkSys router arbejder med det der hedder DHCP. Dvs., at din router tildeler hver PC sin egen unikke IP adresse.
Det næste du skal sikre dig er, at de alle sammen har samme arbejdsgruppe; f.eks. HOMELAN
Endelig skal du sørge for, at der på hver PC er én eller flere ting som er delt! Dette kunder f.eks. være en del af harddisken, som andre gerne måtte kigge på; eller det kan være en printer som sidder på den ene PC som andre skal kunne skrive til. Alt dette er kun muligt, hvis du har en delt ressource.

For, at kunne give dig en mere udførlig vejledning i de enkelte trin er det en fordel at vide, hvilken Windows version du har på de enkelte PCer. Der er lidt forskel mellem Windows 98, Windows 2000 og Windows XP - men ikke mere, end vi sagtens kan klare det vha. lidt kommentarer denne vej rundt.

Vend endelig tilbage med lidt mere info. - så skal du få den nødvendige hjælp.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 05-06-03 12:53

Jeg er lidt på herrens mark, men tak for svarene, da jeg absolut ikke er en netværksekspert, og bliver nok heller aldrig, bliver det nok step by step og lidt med skeer, hvis det skal lykkes.
Til Smitty.......allle er w98.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 05-06-03 14:15

Jaamen Jens Viggo! Du skal da ikke være "på Herrens mark"! Vi har allesammen været i dit sted - før vi lærte det, så se frisk på tingene - det hjælper altid.

Jeg vil bede dig gøre følgende på hver af dine 3 PCer
1). Start - Kør - Command
2). Skriv : IPCONFIG /ALL og tryk Enter
3). Skriv følgende for hver maskine: IP-adresse / Standard Gateway / DHCP Server
4). Skriv : EXIT og tryk Enter
5). Start - Indstillinger - Kontrolpanel - System
6). Her skal du kigge efter Netværksidentifikation - og skrive disse oplysninger ned
7). Start - Indstillinger - Kontrolpanel - Netværk
8). Her skal du se efter, om du har Fil- og Udskriftsdeling installeret

Gider du gøre dette - og vende tilbage med svar? Når jeg har disse oplysninger vil det være meget enkelt at vejlede dig i at sætte resten op.

Glemte forresten i min første kommentar, at du selvfølgelig godt kan anvende den ene PC som Server - men det er ikke nogen god idé, hvis den jævnligt bliver brugt! En Server fungerer bedst, hvis den ikke bruges til almindelig arbejde, da Windows 98 - sammen med nogle programmer - kan finde på den kendte "Programmet har udført en ulovlig handling!".
Nogle gange "hænger" PCen - og der er kun den tunge vej med total genstart. Dette vil ikke være heldigt, hvis andre er ved at læse/skrive på maskinen samtidig. Derfor! Tænk over det en ekstra gang.
Det du reelt gerne vil lave med 3 PCer er det der kaldes et "Peer-to-Peer" netværk; som er ganske udbredt til hjemmebrug, da man her deler f.eks. lidt diskplads og printere.

Glæder mig til, at høre fra dig igen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 05-06-03 17:01

smitty er nok en rigtig smart fyr der kan alle ordene

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 06-06-03 07:59

Ak Ak "egjegj"!

Som ræven sagde; "Rønnebærerne er nok sure i år"

Hvis det ikke skulle være gået op for dig endnu, så er dette et forum, hvor man forsøger at hjælpe hinanden. Hvis du ikke kan bidrage med noget konstruktivt i forhold til spørgsmålet, så synes jeg ærlig talt at du skulle holde dine meget barnlige kommentarer for dig selv.
Det er sådan en attitude, der er med til at ødelægge et ellers ganske udemærket forum.

Jeg håber ikke, at hverken "Jens Viggo" eller andre lader sig "skræmme" væk af din overlegne, bedrevidende - og ikke mindst barnlige facon. Ingen ved alt - og skulle du lide af den opfattelse at du gør det - så er det netop beviset på, at du absolut intet ved.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 06-06-03 09:11

nå du fattede det dog Smitty

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-06-03 17:16

Det er jo den rene børnehave, det viste egjegj`s første indlæg jo, nå men os øboere er ikke så lette at ryste, har i f.eks. prøver at bade i et zinkbadekar fra Glud og Marstrand, eller lyttet til en kæmpestor lastvogn når den bakker, eller bare set den første kylling dukke frem under vingen fra en skrukhøne. Prøv at oplev det, som forresten er et bynavn, vidste I det, altså Oplev.
Viderer til Smitty. Flot vejledning. Jeg har forsøgt at gøre som du siger, men vejledningen er åbenbar ikke præcis nok, eller så er det mig (mest sandsynligt)
Her er hvad jeg gør. Efter at have kørt ipconfig /all og har tastet enter, står jeg i gamle gode DOS prompt C:\>. umiddelbart efter skriver jeg IP-adressen, laver et mellem, laver et upslash (/), laver et mellemrum, skriver standardgateway, mellemrum, laver et upslash (/), laver et mellemrum, skriver DHCP-server.
Og så står jeg der, hvad skal jeg nu?????taste enter, har jeg prøvet, så kommer meddelelsen forkert kommando eller filnavn.
I punkt 4 skriver du skriv: EXIT og tryk enter.
Så er det jeg spørger, hvornår er det jeg skal gøre dette.
Jeg har prøvet at skrive exit efter intastningerne at adresser, det medfører også meddelelsen forkert kommando eller filnavn.
Så det er sku´ ikke så nemt egjegj???????????????hvad tror du der er galt?

Egentlig regnede IBM fra starten med at 4 computere var nok til hele befolkningen, det havde nok været det bedste. Se blot, her sidder jeg med 3, gud ved hvad det ender med, egentlig har jeg 4.

Tilbage til mit netværk............jeg håber du har de magiske ord Smitty, så jeg kan komme videre.
Foreløbig tak for hjælpen med mit Peer to Peer, hvad den end så måtte betyde.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 06-06-03 18:01

Hip Hurraa! Heldigvis lod du dig ikke skræmme!

Efter vi solgte De Vestindiske øer er jeg selv flyttet det Danmarks éneste sydhavsø! Danernes have, hvor solen skinner - og de små fugle fløjter i Bøgeskovi ........

Du har så evig ret. Når du vælger Start / Kør og her skriver Command er du i en god gammeldags kommando-prompt.
God DOS stadig fungerer - istedet for kun Windows.

Her skriver du: IPCONFIG /ALL og trykker Enter

Nu kommer der en masse informationer på skærmen, f.eks. får jeg nogle som følgende:
Værtsnavn...............................
Primær DNS Suffix......................
Nodetype.................................
IP routing slået til......................
WINS Proxy slået til...................
Søgeliste for DNS-suffikser..........

Forbindelsesspecifik DNS-suffiks...
Beskrivelse...............................
Fysisk adresse..........................
DHCP slået til...........................
Autokonfiguration aktiveret.........
IP-adresse...............................
Undernetmaske.........................
Standardgateway......................
DHCP server.............................
DNS server...............................

Rettigheder opnået....................
Rettigheder udløber....................

og det er informationerne udfor linierne
IP-adresse / Standard Gateway / DHCP Server
du skal skrive ned på et stykke papir.

Herefter skriver på EXIT og trykker på Enter, så du kommer tilbage til Windows

Når du har gjort det for alle 3 PCer sender du lige en ny kommentar på dette spørgsmål, hvor disse oplysninger fremgør for hver maskine.

Husk lige de øvrige ting om netværksidentification, som nævnt tidligere.

Det der er galt, var såmen ikke andet, end at jeg ikke forklarede det godt nok!

Med hensyn til go'e gamle IBMs profitier, så er det rigtigt! Det var også derfor de ikke koncentrerede sig ret meget om det i starten - og at den første IBM PC mere var en konkurrent til Commodore 64, Sinclair - og lignende spille konsoller.
I lang tid haltede de slemt bagefter - og den næste fejl var da de forsøgte sig med PS/2 serien - som ikke var kompatibel med meget andet end sig selv! De har trods alt taget ved lære siden hen.

Prøv lige om ovenstående ikke gør det en smule nemmere - ellers finder vi bare en anden måde.

/MVH Smitty

PS: Peer-to-Peer betyder et netværk der er forbundet punkt til punkt. Altså et netværk, hvor alle har lige meget at sige - og hvor der ikke er nogen server, som overordnet styrer rettigheder, mv.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 06-06-03 22:55

Hej Smitty

Jeg har efter bedste evne, gjort som du beskrev.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med at jeg skal kigge i systempruppen efter idendifikation, idendifikationenpå computeren findes i netværk under idendifikation.
Men alle min 3 er identificeret, som henholdsvis computer 1: UNIQUE, computer 2: TARGA, computer3: COMPAQ.

Det er ligeledes lykkedes mig at lave fildeling på alle tre maskiner og aktiveret det.
Det er ose lykkedes mig at tilslutte computer1, som er UNIQUE på COMPAQ, dvs, at jeg kan se og læse og skrive til og fra UNIQUE, når jeg bruger COMPAQ.
Men så stopper legen squ´ osse. Det har nok noget med protokollerne at gøre.

Sådan ser de ud.

UNIQUE :192.168.1.101/192.168.1.1/192.168.1.1
TARGA :0.0.0.0 /ingenting /255.255.255.255
COMPAQ :0.0.0.0 /ingenting /255.255.255.255

viggo

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-06-03 12:24

Davs igen;

Du er da kommet langt! Sludder og vrøvl, at du ikke kan finde ud af det.
Vi skal jo også have lavet det sidste i din opsætning; men lad os lige kigge på de ting du skrev.

Unique
192.168.1.101 = PCens IP adresse
192.168.1.1 = Routerens "interne" IP adresse
192.168.1.1 = Routerens DHCP server ( altså den der tildeler IP adresser til dine PCer )

Jeg går udfra, at navnene er hentet fra din Netværksidentification. Her står der også et navn på en arbejdsgruppe ( standard er WorkGroup ) - det skal du lige sikre dig, er det samme.

Problemet ligger egentlig ikke i dine protokoller ( om du er inde på ) men måden de er sat op på.
På alle 3 PCer skal du kigge under Netværk. Her er der en TCP/IP protokol, som er nævnt sammen med netkortet.
Denne markerer du med et enkelt klik - og vælger herefter Egenskaber.
På det nye skærmbillede, skal der være markering udfor "Automatisk IP adresse".
Dette betyder, at hver gang PCen starter, så vil din router tildele den en ledig IP adresse, så den kan tale med routeren - og dermed med andre PCer på dit netværk.

Når dette er gjort - og PCerne genstartet - skal du vælge, hvilke ting man skal have adgang til på de enkelte maskiner.
Du kan f.eks. starte din stifinder, og her højre-klikke på dit C-drev. Nu kan du vælge punktet deling - og her angive et navn til denne delte enhed. F.eks. "C på Targa".
Når du har gjort dette gemmer du opsætning på normal vis.

Længere nede i Stifinder har du noget der hedder "Netværkssteder". Her kan du finde de forskellige PCer - og de delte ressourcer. Kort sagt du er kørende.

Prøv lige ovenstående. Har du yderligere spørgsmål - eller kommentarer - vender du bare tilbage.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-06-03 18:51

Ak ja jeg er her igen, men er dog kommet et stykke hen af vejen.
Compaq´en har fundet de to andre maskiner, men omvendt er det ikke muligt. Jeg kører samme navn workgroup, find selv IP, men når jeg forsøger skrives nettet er ikke tilgængeligt, hvad mon der nu er galt????? du må da snart miste tålmodigheden Smitty?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-06-03 08:37

Godmorgen!

Miste tålmodighedn! Nej egentlig ikke - hvorfor skulle jeg dog det? Har da frivilligt tilbudt at hjælpe, så tænk ikke over det. Bare du ikke mister tålmodigheden - så klarer vi den til sidst.

Vi skal lige have kigget på de tildelte IP adresser endnu engang. Denne gang skal det ikke være så grundigt, så du kan istedet for gøre følgende:

1). Vælg Start / Kør
2). Skriv WINIPCFG og tryk OK
3). Nu får du vist IP adressen på PCen - skriv den lige ned.

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så kan du fra din Compaq se både din Unique og din Targa - men ingen af disse kan se din Compaq eller hinanden. Korrekt?

Hvad har du valgt at dele på de enkelte PCer?

Venter lige på dit svar, før vi fortsætter.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 08-06-03 19:22

Hej Smitty

COMPAQ 192.168.1.100
UNIQUE 192.168.1.101
TARGA 192.168.1.102

Alle 3 har jeg delt alle tre drev.

Under netværk/konfiguration er primær netværkslogon for:

UNIQUE Windows logon
TARGA Windows logon
COMPAQ Windows logon

Alle har samme Undermaske 255.255.255.0
.....................Standardgateway 192.168.1.1

Pinsehilsen

jensviggo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 08-06-03 19:34

Smitty!

Hvis jeg f.eks. prøver at koble COMPAQ´s A-drev på UNIQUE, får jeg meddelelsen (ikke logget på)
Det samme, hvis jeg prøver at TARGA´s C-drev

Dette uagtet begge er delt, tændt, og hvad ved jeg, nu regner det da vist nok.

VIGGO

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-06-03 20:53

Bingo! Din DHCP kører perfekt.

Meddelsen "Ikke logget på" - og du bruger "Windows Logon"!
Jeg kan ikke lige huske, hvad det var jeg normalt satte den til, da jeg brugte W98, så man "frit" kunne logge på.
Så vidt jeg husker angav jeg de enkelte brugeres rettigheder på den enkelte delte ressource - men jeg er ikke 100% sikker. Jeg kan undersøge det i morgen - og så vende tilbage med svar.

Prøv evt. at lege lidt med at oprette brugere på den enkelte delte ressource - og se om det hjælper.

Med hensyn til at det regner! Det tør antydes! Nærmest "Skomagerdrenge", hvor jeg sidder - men lige nu er der opholdsvejr - efter en omgang med torden, mv.

Vi høres ved.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-06-03 23:18

Jeg er med på en lytter - flot arbejde Smitty.
Emesen.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 09-06-03 14:07

Smitty!

Så er jeg ved målet, alt kører, tusind tak for hjælpen

jens viggo

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-06-03 17:25

........ jamen JensViggo! Så er der kun én ting at sige TILLYKE og velkommen til verdenen af brugere med hjemmenetværk.

Det var slet ikke så slemt når det kom til stykket! Ikke sandt? Rigtig god fornøjelse.

Emesen: "Med på en lytter" - jamen Emesen dog! Det er da noget "griseri" ( Gnæk Gnæk )
...... men derudover - så mange tak for roserne. Altid rart, når man kan hjælpe lidt.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 18-08-03 18:26

Problemet er nu, at der skal kobles en 4´de pc på. Mit flagskib Compaq desktop 730MHZ, hvad siger I så. Den har XP, og jeg kender ikke rigtig til det, var der en der kan hjælpe.

jensviggo

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 19-08-03 02:25

Hej JensViggo;

Kig på ovenstående vejledninger. Du har en DHCP server kørende, så din XP får automatisk tildelt en adresse.
Workgroup sætter du til det samme; Husker at dele de ønskede ressourcer - præcis som beskrevet ovenfor.
Herefter skulle du kunne få adgang til de øvrige PCer. Når det kører den vej - så kommer "hemmeligheden" med XP!
Du kan have problemer med at få adgang til din XP, da mange som standard har den indbyggede Firewall aktiv!
Den skal du lige have slået fra - hvorefter de andre PCer også kan se den 4. PC

God fornøjelse

/Smitty

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 22-06-04 20:06

Hej Smitty.

Jeg har med stor fornøjelse læst din vejledning af JensViggo. fordi jeg har et tilsvarende netværk herhjemme hvor vi har 5 PC'ere i huset.
3 som fruen og jeg bruger. (De køre alle XP)
1 som sønnen bruger. (Køre XP)
1 som datteren bruger. (Køre win98, for lille til XP)

Børnenes er sat til routeren gennem en hub og de sidste 3 er direkte i routeren.
Alle har forbindelse til internet.
Vi har alle filer vi deler på lokalnettet.
Og nu kommer mit problem så:
1. På de tre computere som fruen og jeg adm. har vi nogle mapper som vi IKKE ønsker at børnene skal have adgang til men der SKAL være adgang til dem mellem vores PC'ere.
2.Vi har også mapper som der skal være adgang til via børnenes PC'ere. men dog kun læse adgang.
Det er dog problem nr. 1 der er vigtigst for mig.

Hvor dan sætter jeg deling på netværket op så disse to problemstillinger løses bedst muligt.
Jeg forestiller mig noget med password & begræsnet adgang.
For ikke at lokrere på JensViggo's point opretter jeg et nyt spørgsmål og håber så at nogen kam hjælpe.
Dette indlæg for at fange Smitty's & Emmesens opmæksomhed.

Mvh
Wofler