/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinduesvisker arm virker ikke på golf3
Fra : lubbetheone
Vist : 557 gange
20 point
Dato : 22-12-12 11:52

Hey folkens !

Som i nok har læst på overskriften, så virker min vinduesvisker arm på min golf 3 ikke. Noget tid siden kørte viskerne lidt underlidt, og nu er hele armen død, spinkler, visker fore, og bag.

jeg tænker det er motoren der er stået af ? i såfald er det noget en amatør lige kan ordne ? og hvor sidder den motor ? :)

På forhånd tak for hjælpen
Lui

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-12-12 12:22

Det plejer at være akselen, som er rusten. skil den ad, puds rusken af , og smør med lithiumfedt.
Det er nogenlunde vandbestandigt.
Med kvalificeret vedligeholdelse, havde der ikke været noget problem.

Hvis du gentagen forsøger at køre motor med en fastgroet aksel, risikerer du også at skade motoren.

Eller kør på værksted og brug ca 4000 kr på skift af vinduesvisker med motor og det hele.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-12-12 13:00

Det er svært at forstå med at du skriver om: visker fore, og bag. Hvis du mener at viskeren ikke virker både for og bag, vil jeg tro det er noget med dine sikringer, du skal se efter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-12 16:25

Ja du skal nok rense/smøre den aksel som armen sidder på. Tag viskeren af og sprøjt evt noget wd 40 ned omkring akslen......................og så sætte en ny sikring i.
Når den kører igen skal den smøres rigtigt med alm. olie.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-12-12 19:07

Start med, at sætte tænding på og slå viskerne til. Kan du høre motoren arbejde uden, at trække viskerne med ? Det er set før på Golf, og er det tilfældet skal du have fat i viskermotoren og sat den møtrik på, der notorisk render løs - eller endda helt af. Husk, at dreje armen til den falder i hak.
Du kan også mærke det, hvis du uden videre modstand kan trække viskerne over ruden. Jeg har selv oplevet det i silende regn med nævnte model.
Motoren sidder i førersiden lige bag torpedovæggen under noget sort plastdækning. Dette kan såvidt jeg husker fjernes efter, at have taget nogle plastclips.
Der er ikke meget plads, at gøre godt med hvis du som jeg har nogle store grabber, men med lidt tålmodighed kan det lade sig gøre og endda få en 13 mm nøgle derind også.

Hvis der slet intet sker, er det nok sikringsboksen du skal henvende dig i. Se evt. i instruktionsbogen om en sådan haves, hvilken sikring du skal have fat i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-12-12 19:07

Citat
Kørte underligt , og nu helt død.

så er det ikke bare sikringen.

Hvis det er begge viskere for og bag som samtidig blev dårlige , tyder det på at det ikke bare er akselen son er rusten.
Det kan også være en dårlig forbindelse et sted. Selve viskerkontakten er mest sandsynlig.

Wd40 kan være meget godt til at løsne noget rustent . Men det holder utroligt dårligt i længden. Almindelig smøreolie er lidt mere holdbart, men ikke godt nok. Lithiumfedt er det rigtige. akselfedt til en motorbåd holder også godt. Cykelkædefedt er også rimeligt. Det er produkter, som er beregnet til et vådt miljø.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-12 19:36

Citat
Wd40 kan være meget godt til at løsne noget rustent . Men det holder utroligt dårligt i længden. Almindelig smøreolie er lidt mere holdbart, men ikke godt nok.

Det var stort set det jeg sagde............................Og du kan ikke proppe noget fedt ned mellem aksel og leje....................derfor olie. -

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 23-12-12 19:47

Transor har sandsynligvis ret: Hvis det er alle funktioner i stilken der " er væk " er det nok nærmere den, der er årsagen, - og ikke en brændt sikring.
Mon ikke T. Hansen har de kontakter på lager ? Men hvis du ikke har styr på, at adskille airbag i rattet, bør du sende bilen til en fagmand. Såvidt jeg husker skal rattet afmonteres på Golf og Polo for, at udskifte stilk kontakterne.

Kommentar
Fra : lubbetheone

Dato : 24-12-12 01:14

Den omtalte aksel hvor sidden den ? det er hele armen ved siden af rettet, både viskere foran & bagi og sprinkler foran & bagi og der er ingen lyd når jeg sætter viskeren til ingen reaktion what so ever :)
har læst lidt rundt og set nogle sagde at for og bag viskere kørte på på hver deres sikring og det var ikke løsningen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-12-12 11:48

Årsagen til at både for og bag viskere ikke virker kan være fejl omkring den fælles viskerkontakt.
Der kan også være gået en sikring til viskersystemet.
Årsagen til en gået sikring kan være, at den aksel viskerarmen sidder på er rustet / tørret ud så den ikke kan dreje...............det kan løsnes med WD40 på spraydåse og så smøres med alm. olie.
Hvis der skal smøres med fedt skal akslen til viskerarmen skilles ad først, og det vil nok ikke være så nemt at lave selv.

Endelig kan en defekt viskermotor få sikringen til at gå.

Kan du aktivere sprinkleren.