/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
termostater.
Fra : sigfrid
Vist : 614 gange
300 point
Dato : 21-12-12 10:42

Jeg vil lige spørge lidt til termostater,har lige købt en med batterier der kan indstilles så den skifter temperatur flere ganger om dag og nat.Jeg har indstillet min til 17 grader om natten fra 24/00 til 6/00 og 20 grader resten af tiden,men nogen påstår at der ingen besparelse er i det,det er lige så godt at have en termostat indstillet på knapt 3 hele døgnet, er det rigtigt?.
Venligst Sigfrid.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 21-12-12 10:54

Her hvad JP havde igår om spørgsmålet:
http://jyllands-posten.dk/bolig/article4955362.ece

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-12-12 11:26

Vi har kørt med natsænkning fra 1996 til 2009 fra kl. 21 til kl. 5. på 18 g. om natten og 21 g om dagen.
Da der er klimastyring med føler udendørs, registrerer den ikke, hvad temp er inde, så derfor er det vigtigt, at vi stillede det hele rigtigt.
I 2009 ændrede fjernede vi opstillingen med natsængning så vi nu kører med 21 g døgnet rundt.
1. Vi har den rigtige temp. om morgenen når vi stå op, og
2. Vi kan ikke se, at vi har sparet noget ved at køre på natsænkning, da det ikke er blevet dyrere uden natsænkning, men bevares, vi har ikke ført "regnskab" med graddagene, men vi har fået et rarere indklima, så vi bruger ikke natsænkning mere, da vi ikke rigtig kan se ideen i det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-12 12:06

Hvis du bor i et hus af lette træsorter, er der måske en fidus med natsænkning. Et muret hus har en så stor tidskonstant, at der måske er noget at hente, hvis du tager på vinterferie. En weekend er i mange tilfælde ikke nok til at give noget videre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-12 14:03

Det afhænger en del af huset og varmeanlægget, hvor meget der er at spare.
Der vil dog altid kunne spares noget.
Selv sparer vi omkring 40 % ved nat og dagsænkning.

Hvis ellers dit varmeanlæg har effekt nok, så får du mere ud af at gå længere ned end til 18 °

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 21-12-12 15:18

Hej igen.
Jeg tror ikke nat temperaturen med 17grader gør så meget da graderne aldrig har været under 18 grader når vi står op ved 6 tiden.Men det er måske ikke godt at termostaten kører op og ned om dagen for at holde de 20 grader sommetider meget varm og og så kølig? det er et muret hus.
Venligst Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 26-12-12 11:32

Moderne huse reagerer så hulens langsomt, så det ikk giver meget. Har man en knaldbankende utæt hus med et varmetab der er himmelråbende stort, kan skaffes pæne besparelser. Har dog aldrig hørt om noget tilnærmelsesvis som Transors - det må være danmarks dårligst isolerede bolig. Pas på med for store forskelle. Så skaber man bare diskomfort.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-12 11:49

Min store besparelse forudsætter at man har et varmesystem som på ret kort tid kan banke lufttempereaturen så højt op at det ikke føles koldt, selv om murene, endnu ikke er varme i dybden.

Det fordrer også at man sænker temperaturen om dagen, hvor der ikke er nogen hjemme.

Hvis man kun har et almindeligt centralvarmeanlæg med radiatorer/ konvektoret , som reagerer langsomt, og også skal have behagelig varme om dagen, så er besparelsen ikke nær så stor.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 26-12-12 16:20

Tak for svaret 3773.
Jeg tror også der er for lidt besparelse for mig nærmest minus,jeg går nok over til almindelige termostater igen,nogen der er bedre en andre?
Venligst Sigfrid.