/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Respekt for vildtet
Fra : TheRealDeal
Vist : 1298 gange
100 point
Dato : 17-12-12 08:27

Kære alle

Først en rigtig glædelig jul til alle, håber i får en rigtig hyggelig juletid i familiens skød og de sidste jagter skal også i hus, inden det nye år står for døren.

I går så jeg en jagtfilm om trykjagt i Polen, jeg fik det lidt dårligt over at se de lange skudafstande, men også mange dårlige skudvinkler, som helt sikkert ville medføre påtale i Danmark, men der hvor jeg mener tingene ikke hænger sammen, er at jægerne skulle stå på vildtet, i det her tilfælde vildsvin, er det noget vi vil være bekendt som jægere at stå model til?

Med venlig hilsen
The Real Deal

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-12 09:23

I lige måde også en glædelig jul herfra

Nej jeg bryder mig på ingen måde om de skikke, og her gør jeg en undtagelse med , "skik følge eller land fly", den slags opstillinger virker upassende på mig, og jeg vil ikke deltage i dem.

Jagt etik og opfattelse, er ikke EU harmoniseret på ingen måde. Når først landegrænsen er passeret ligger den korrekte parole, som blev holdt i det hjemmelige jagt- revir, godt gemt og glemt i våbenskabet, også for en del danske jægere desværre .

Selvfølgelig er der forskelligheder for jagtens afholdelse og de dyr som jages, heldigvis har man selv fingeren på aftrækkeren, hvad angår sikkerheden omkring skudafstande og vinkler.

Jeg har aldrig brudt mig om, de billeder af overmæskede " storvildtsjægere", som står med fødderne på vildtet, som en anden superhelt og sandheden er, at han anskød vildtet og det er jagtføreren, eller trackeren som med livet som indsats, har affanget dyret og rådet bod på hans manglende jagtlige evner eller mod.
Ja selv en nedlagt klappeged under hegn, kan få superskytten til at lægge fjæset i folder, som om man har været udsat for en drabelig duel, med dette farlige dræberdyr.

Så nej, jeg står helt af på den slags skikke, og jeg mener også, at min opfattelse har første rang, også i forhold til lokal skik og brug og et eventuelt gruppepres fra selskabet.

Der er mange, for mange som går på jagt, der er væsentlig mindre jægere af passion tilbage ude på Dianas stier.
Der varer nok heller ikke længe, før der ved lov bliver bestemt, at jagtforeninger skal have 50 % kvinder i bestyrelserne
Mvh
BW

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-12-12 13:22

Jeg lærer nok ikke at forstå jægernes moral kodeks. De må gerne slå dyr ihjel for deres fornøjelses skyld. De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden. De må gerne aflive et vildsvin og spise det bagefter. Men de må ikke sætte deres fødder oven på de dyr de har myrdet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-12-12 15:01

Citat
Jeg lærer nok ikke at forstå jægernes moral kodeks. De må gerne slå dyr ihjel for deres fornøjelses skyld. De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden. De må gerne aflive et vildsvin og spise det bagefter. Men de må ikke sætte deres fødder oven på de dyr de har myrdet.

Citat
De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden
Jeg påstår ikke, at omtalte ikke finder sted - desværre, der er brådne overalt.

Vedr. spørgsmålet.
Der er meget rigtigt i BW's beskrivelse.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-12-12 16:48

TRD
Tak i lige måde med hensyn til julen - ja, der skal sgu' smovses i sovs og andre lækkerier - uhm !!

Med hensyn til de mærkværdige skudafstande du omtaler, er det set og forsvaret af ingen ringere end Bendt Ballegård Knudsen, riffelinstruktør hos DJ. For vel et par år siden, blev der vist nogle sekvenser i tv-Syd (tror jeg nok) med en meget kendt og iøvrigt kollega til Knudsen, hvor der hverken var kuglefang eller vinkel på !!!! Det fik jo super-gede-dræberen op i det røde felt og han tumlede rundt, også dengang, med den ene og så den anden undskyldning, og at vi - hylerne - var dumme og ubegavede anonyme svæklinge osv. osv.
Det med at stå på og sparke til vildtet, skyldes to ting: For det første kan man snyde sig til at få grovpudset sine støvler, samt det som "rigtige" mænd gør på dækkene af deres 4-hjuls-trækkere, nemlig at man sparker dæk !!

Men jeg er sgu' enig i, at det absolut er en uskik ikke at behandle det nedlagte vildt med ære og værdighed - det skylder vi dét !

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-12-12 17:56

humor i topklasse

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-12 18:56

Nemlig

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-12 21:12

Et meget fint emne - er det. Jeg gider ikke se disse tåbelige jagtfilm, hvor der ofte leveres grimme skud til sagesløse dyr.
Når det er muligt tager jeg et billede af mit nedlagte vildt, men uden "en selv" som medobjekt. Jeg dekorerer altid rådyr med f.eks. en lille buket markblomster eller en grankvist ved dyrets hoved. Da min søn nedlagde sin første buk, kom han godt nok med på motivet - mest af alt for at kunne dokumentere den store begivenhed for eftertiden. Jeg har også taget billeder af de ophængte dyr - for at dokumentere størrelse og kropsbygning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-12-12 23:32

Hej Fun2
Er du vegetar af guds nåde

Mvh
BW

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 13:32

Nej, jeg er bestemt ikke vegetar og jeg ser heller intet problem i at man går ud i naturen og høster af overskuddet. Men jeg forstår ikke ideen med at dræbe dyr som underholdning, at dræbe stakkevis af fasaner for at grave dem ned bagefter. Jeg kan heller ikke se logikken i den omtalte "respekt" for dyrene. Hvorfor er det i orden at slagte et svin for at stoppe det op i sin egen tarm og derefter spise det, men ikke i orden at sætte sin fod på det? Hvorfor dekorere dyret inden man tager billeder af det?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 15:04

Citat
at dræbe stakkevis af fasaner for at grave dem ned bagefter.
Som jeg skrev længere oppe "der er desværre brådne kar"

Citat
Hvorfor er det i orden at slagte et svin for at stoppe det op i sin egen tarm og derefter spise det,
Er det de røde pølser du mener ? Det er vel naturligt nok..? Der er vel ingen grund til at smide tarme væk når de kan spises.

Citat
men ikke i orden at sætte sin fod på det
Ved du hvad "respekt -og til ære for" er for en størrelse, fun2 ?
Jeg tvivler.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 15:12

Tommy, vedrørende fasaner, det er vist mere reglen end undtagelsen, at de bliver skudt for sjov, og smidt væk bagefter. Det med tarmen er fra "De Grønne Slagtere", se den. Jo, jeg ved godt hvad respekt og ære er, men har svært ved at se at det er mere respektfuld at dræbe en fasan for sjov, end det er at sætte sin fod på et vildsvin.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 16:42

Kære Funfortwo - den lå lige til højrebenet.

Det er altså ikke for sjov, at jeg går på jagt. Jeg regulerer - sørger for at der er balance mellem de forskellige dyregrupper. I år har f.eks. rævene tollet godt og grundigt blandt fasanerne, fordi jeg ikke hat været opmærksom nok. Derfor har jeg droppet fasanjagten og går nu målrettet efter 4 - 5 ræve på reviret.
Jeg har også sløset med harejagten, og nu håber jeg ikke, at harepesten får fat i det nordligste Sjælland. Årsagen til harepestens udbredelse er nemlig den alt for store bestand i nogle regioner.
Men OK! Der er jo nok en eller anden som går på jagt for sjov, men den kategori undgår jeg helst, og de bliver aldrig inviteret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 16:54

Citat
Det er altså ikke for sjov, at jeg går på jagt. Jeg regulerer - sørger for at der er balance mellem de forskellige dyregrupper.

Man hører violinerne i baggrunden, den ædle og heltemodige jæger sørger for naturens balance. Vi burde starte en landsindsamling med TV show og horder af popmusikere til at spille, så vi kan give en præmie til disse prægtige mandfolk, for uden dem ville naturen ikke bestå! (Og så ser vi lige bort fra at naturen klarede sig selv, i nogle milliarder år, inden menneskene fandt på at spise dyr.)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 17:01

Tonganeser, god fornøjelse med funnyboy. Jeg har haft mine kontroverser med ham (Kig i kategorien, politik) funny er stenbroens svar på Balledrengen. Både funny og Balledrengen er ignoranter.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 17:04

Med vanlig arrogance undgår Tommy at diskutere emnet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 17:32

Citat
Med vanlig arrogance undgår Tommy at diskutere emnet.
Vrøvl fun2, du vil kun høre dig selv - andres argumenter er du fløjtende ligeglad med.

Et eksempel på din ensporethed
Citat
Man hører violinerne i baggrunden, den ædle og heltemodige jæger sørger for naturens balance. Vi burde starte en landsindsamling med TV show og horder af popmusikere til at spille, så vi kan give en præmie til disse prægtige mandfolk, for uden dem ville naturen ikke bestå! (Og så ser vi lige bort fra at naturen klarede sig selv, i nogle milliarder år, inden menneskene fandt på at spise dyr.)
Ja, det siger jo alt.

Men god jul fun2 - hvis du holder jul.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 18-12-12 17:35

Moral, jeg ved sku ikke rigtigt hvad det er for en størrelse,men jeg forstår godt lidt fun2s vinkel på jagt.Selfølgelig skal der reguleres i viltet,og med jæger der har en vis erfaring i dette.Men når jeg læser konens knaldromaner,om de kongelige og deres kammerater får jeg kvalme.Der står 20 velformede mænd foran 30 hjorte ,25 farsner,10 harer,3ræve+diverse,disse såkalte jægere er blevet leveret i fine 4hjuls trukne biler til skydestedet og dyrene næsten lige på et fad,det kan man vel ikke få meget puls op at køre på. Kunne man så ikke lige så godt lave et lille slagteri for enden af skoven,og så klappe dem direkte til slagtebænken,næsten som et almindeligt slagteri.Bare mine tanker.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 17:47

Tommy, jagttrådene på kandu.dk tjener stort set udelukkende til at jægerne kan glorificere sig selv og hinanden og skælde ud på Ballegård og enhver der ikke deltager i jubelkoret for jægernes altruisme. Der er aldring nogen form for debat, hvis nogen finder på at sige jægerne imod, bliver deres argumenter ignoreret og de bliver kaldt "ignoranter". Du skriver at jeg er ligeglad med andres argumenter, problemet er jo at der ikke er nogen argumenter.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 18:03

Hej Sigfrid. Flot navn, du holder dig. Også Sigfried ligger godt på læben, hvis det udtales korrekt.

Og med dit indlæg ramler du direkte ned i min yndlingsaversion - nemlig kongejagterne, og det glæder mig, at også du ser det tåbelige i, at man driver klapjagt på dyr, som blandt andet kronvildtforvaltningen her i Nordsjælland forsøger at frede.

Her er der tale ok JAGT FOR FUN, og jeg fatter ikke, at vore politkere endnu ikke har fået sat en stopper for kongehusets færden i statsskovene. Det skyldes nok snobberi.

Endnu mere betændt er det ud, når de selvsamme forkæmpere for mere kronvildt samtidig deltager i Kongejagterne.

Men så må jeg også proestere mod en af dine formuleringer:
Du skriver Gudhjælpemig, at 20 velformede mænd står foran fasaner etc. .

Havde du skrevet "misformede" mænd, havde sagen været i orden.

I årenens løb har jeg skrevet adskillige mere eller mindre hadske læserbreve til lokalpressen i Nordsjælland, men da redaktionscheferne er lige så snobbede som Skov & Naturstyrelsens folk, så sker der ikke en skid.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 18:21

Hej Fun2.

Jeg mener at kunne læse - af dit foreløbigt sidste indlæg, at jeg ikke fortæller sandheden om mine motiver.
Jeg vedgår gerne, at jeg toller af revirets overskud, med skyldigt hensyn til en vurdering af naborevirernes placering om muligheder.
Du kan ironisere over min forklaring, og det er selvfølgeligt i orden, hvis du har det fint med den slags.
Jeg deltager yderst sjældent i selskabsjagter, fordi jeg der møder jægere, som egentlig ikke burde være der. De betaler squ for det, og så vil man selvsagt have noget for pengene - og der hopper min kæde af.
Jeg har en del bekendte, som af og til har brug for en kvalificeret skytte, i begrundet reguleringsøjemed. Der betales ikke for deltagelsen, og alt skudt vildt fordeles mellem skytterne og jagthaverens familie. Intet går til spilde. Får jeg stukket en fasan i næven, takker jeg pænt og tager hatten af.
Men jeg er også 70 år og er oplært af en skytte i statsskovdisktriktet.
Den jægertype du fremhæver er et produkt af moderne tider, hvor man både spiller bridge, golf, krocket, og går på jagt, når man ikke gider det andet. Gennemsnitsalderen for nyerhvervelse af jagttegn er nu oppe på 38 år, og hvis den nye jæger hidtil har levet i byområderne uden nærkontakt med naturen, så indskrænkes hans aktiviteter til ren og skær fornøjelsesjagter. Den slags er ikke min kop the.
Næsten samtlige debattører på Kandu har demonstreret stor, indgående viden om jagtlige forhold, og jeg har den dybeste respekt for deres holdninger. Jeg har også lært meget af dem.

Efter min bedste opfattelse, begår du uret mod disse mennesker og deres motiver.

Mvh.
Tonganeseren

Jeg modtager hjertens gerne medaljer og ordener. De kan så sættes i hundens halsbånd, idet den fortjener det.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 19:17

Citat
Du skriver at jeg er ligeglad med andres argumenter, problemet er jo at der ikke er nogen argumenter.
Atter vrøvl. Problemet er, at du ikke vil læse og forstå dem.
Derfor turer du rundt i samme rille med at hive de enkelte brådne kar frem og siger; "Se bare her, sådan er det..!

Jeg læste i avisen i går at politiet havde stoppet en spritbilist.
Hvis nu jeg bruger din logik, konkludere jeg, at alle bilister er spritbilister.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 20:29

Tonganesern, jeg tvivler ikke på at der findes hæderlige jægere, der gør hvad de kan for at jagten foregår på ordenlig vis, jeg vil gerne tro at du er en af dem.
Men at nødvendig vildt regulering skulle være en almindelig grund til at jægere går på jagt, er næppe tilfældet. Langt de fleste gør det fordi de synes det er sjovt. Uanset om det sjove er at skyde på levende dyr, at få sig en ordentlig slurk af drammen med gutterne søndag formiddag, eller at skyde så mange dyr som muligt hurtigst muligt.

Jeg gider ikke spilde til på Tommy, han gider ikke læse det jeg skriver.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 21:39

Som Kpt. Tommy skriver det, så findes der brodne kar i alle brancher, men for at få det hele til at køre, må man stole på at det generelle "udtryk" holder sig indenfor lovens og etikkens rammer. Men for pokker da, hvor har jeg i tidens løb set mange slemme ting, i min tid som jæger; men i de fleste tilfælde har der været tale om den kategori, jeg omtalte i min forrige kommentar til dig - altså geværbærene golfspillere, ikke rigtige jægere.

Derfor medgiver jeg dig, at der blandt jægere også findes nogle, som enten er våbenfascinerede eller blot går på jagt for at skyde til noget levende.

Du må også stole på, at regulering er baggrunden for jagt - eller burde være det. I tidens løb har vi oplevet harepest, rådyrsyge, sældød etc. i næsten alle dele af landet, og på Bornholm døde næsten alle ræve. På Fyn døde hovedparten af rådyrene.
Jo flere dyr af en art på en lokalitet - jo hurtigere breder sygdommene sig. Derfor skal der holdes kontrol med antallet af de forskellige dyr, så vi ikke oplever flere tilfælde af massedød. For to år siden døde rævene i Nordsjælland, og jeg måtte aflive adskillige skabsramte ræve. Da overpopulationen forsvandt, døde sygdommen ud, og det er lang tid siden, jeg sidst så en ræv med skab.

Forrige år havde vi rådyrsyge i Nordsjælland, hvor antallet af rådyr tilsyneladende eksploderede for 6 år siden, fordi alt for mange jægere kun gik efter trofæer. Derved resterede der for mange råer - og så kom sygdommen til udtryk. Jeg så mange rådyr med sorte striber på spejlet, men tilsyneladende er sygdommen overstået i bestanden, efter ret stor dødelighed.

Nu er jeg kødjæger - ikke trofæjæger. Jeg kan li`at gå på jagt - alene eller sammen med sønnen, og jeg tilfører familien kærkomment vildtkød. Der er ikke noget mere lækkert end rådyrkød.

Jeg er ikke ude efter at bilde dig en historie på ærmet, men for mig at se, er regulering en nødvendighed, for at holde bestanden af de forskellige vildtarter sunde. Jeg er sikker på, at de øvrige debatdeltagere deler denne holdning. Du kan selv tjekke mine oplysninger på internettet.

Vi ordentlige jægere udfylder altså en vigtig funktion. Det er vildtforvaltningen tilfreds med - og derfor har vi stadig mulighed for at drive jagt.

Endelig må vi også yde vores til at begrænse landmændenes afgrødetab; og jeg kan forsikre dig om, at der er tale om store tab. Et år havde vi et tab på 17 %.

Hvis tilfældet var anderledes, ville al jagt have været aflyst for mange år siden.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 22:46

Ej fjerte Mus som Hors med balder brage, thi da ville røv revne.”

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 23:01

Øh! Har jeg været for vidtløftig?

Mvh.
Tonganeeren

Ellers et skidegodt udtryk - næsten sammenlignelig med den arabiske forbandelse:

"Må dit røvhul klø, og må dine arme være for korte".

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-12-12 23:34

Citat
dræbe stakkevis af fasaner for at grave dem ned bagefter.

Hvem. hvornår og hvor er de fasaner gravet ned Fun ??

Du fægter rundt i kategorien, hvorfor bager mor Karen selv sine småkager, når vi har fabriks citronmåner i stakkevis, og hvad skal vi med en hjemmestrikkede sweaters, når H & M har masse produktion i Kina.
Jeg går på jagt fordi jeg kan lide det og alt hvad det indeholder, ikke fordi jeg regner med, at naturen går banke rot, hvis jeg ikke er derude, for den største regulerings faktor besiidder nu engang naturen selv, vi er kun en meget lille del af denne cyklus.
Politik og hvem kan bedst lide hvad, kan ej diskuteres, men vi burde vel have så meget plads, at der er rum til os alle, selv om jeg har min tvivl, hvor læg-mænd og kagekoner og deres unaturlige færdig strikkede meninger, uden hold i historien og faktuelle forhold er fremherskende, bare det ligger godt på tungen og der er tilpas med medløbere, så er det den evige sandhed bare tonen er skinger nok.

Hvor er de fasaner så gravet ned og af hvem, ellers bør du nok skifte dit sidste bogstav ud med et p, i dit synonym, hvis du ikke har behørig dokumentation også for denne påstand.

Hvorfor skriger du ikke op omkring alle de fisk, som faktuelt bliver smidt tilbage i havet, udelukket politisk bestemt, som fiskerne får med som bifangster, for det er der hold i, langt mere end dine ned-gravede fasaner og hvad med at vi bruger madkorn som brændsel.
Mvh
BW

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-12-12 00:12

betterwisser, jeg vil ikke hænge nogen ud med navn, bare sige at jeg ved det foregår. Pointen er at massevis af fasaner bliver aflivet, fordi der er nogen der synes at de er sjove at skyde på, og så bliver de smidt væk bagefter. Det ved alle. Dit trick med at ville afspore debatten ved at kaste en masse irrelevante emner på banen, vælger jeg at ignorere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-12-12 00:15

Citat
Øh! Har jeg været for vidtløftig?

Mvh.
Tonganeeren

Ellers et skidegodt udtryk - næsten sammenlignelig med den arabiske forbandelse:

"Må dit røvhul klø, og må dine arme være for korte"
Nej, det var ikke møntet på dig. Jeg synes bare, det var en sjov gammel talemåde.
Jeg har faktisk gået og smågrinet af det - hele aftenen

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-12-12 00:17

BW, du kan blive ved fra nu og til julen 4012 - fup2 er og bliver ignorant.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-12-12 01:05

Respekt for vildtet
Fra : TheRealDeal

Vist : 213 gange
100 point
Dato : 17-12-12 08:27

--------------------------------------------------------------------------------
Kære alle

Først en rigtig glædelig jul til alle, håber i får en rigtig hyggelig juletid i familiens skød og de sidste jagter skal også i hus, inden det nye år står for døren.

I går så jeg en jagtfilm om trykjagt i Polen, jeg fik det lidt dårligt over at se de lange skudafstande, men også mange dårlige skudvinkler, som helt sikkert ville medføre påtale i Danmark, men der hvor jeg mener tingene ikke hænger sammen, er at jægerne skulle stå på vildtet, i det her tilfælde vildsvin, er det noget vi vil være bekendt som jægere at stå model til?

Med venlig hilsen
The Real Deal

--------------------------------------------------------------------------------

Favorit

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-12-12 09:23

--------------------------------------------------------------------------------
I lige måde også en glædelig jul herfra

Nej jeg bryder mig på ingen måde om de skikke, og her gør jeg en undtagelse med , "skik følge eller land fly", den slags opstillinger virker upassende på mig, og jeg vil ikke deltage i dem.

Jagt etik og opfattelse, er ikke EU harmoniseret på ingen måde. Når først landegrænsen er passeret ligger den korrekte parole, som blev holdt i det hjemmelige jagt- revir, godt gemt og glemt i våbenskabet, også for en del danske jægere desværre .

Selvfølgelig er der forskelligheder for jagtens afholdelse og de dyr som jages, heldigvis har man selv fingeren på aftrækkeren, hvad angår sikkerheden omkring skudafstande og vinkler.

Jeg har aldrig brudt mig om, de billeder af overmæskede " storvildtsjægere", som står med fødderne på vildtet, som en anden superhelt og sandheden er, at han anskød vildtet og det er jagtføreren, eller trackeren som med livet som indsats, har affanget dyret og rådet bod på hans manglende jagtlige evner eller mod.
Ja selv en nedlagt klappeged under hegn, kan få superskytten til at lægge fjæset i folder, som om man har været udsat for en drabelig duel, med dette farlige dræberdyr.

Så nej, jeg står helt af på den slags skikke, og jeg mener også, at min opfattelse har første rang, også i forhold til lokal skik og brug og et eventuelt gruppepres fra selskabet.

Der er mange, for mange som går på jagt, der er væsentlig mindre jægere af passion tilbage ude på Dianas stier.
Der varer nok heller ikke længe, før der ved lov bliver bestemt, at jagtforeninger skal have 50 % kvinder i bestyrelserne
Mvh
BW

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 17-12-12 13:22

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg lærer nok ikke at forstå jægernes moral kodeks. De må gerne slå dyr ihjel for deres fornøjelses skyld. De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden. De må gerne aflive et vildsvin og spise det bagefter. Men de må ikke sætte deres fødder oven på de dyr de har myrdet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-12-12 15:01

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Jeg lærer nok ikke at forstå jægernes moral kodeks. De må gerne slå dyr ihjel for deres fornøjelses skyld. De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden. De må gerne aflive et vildsvin og spise det bagefter. Men de må ikke sætte deres fødder oven på de dyr de har myrdet.

Citat
De må gerne skyde fasaner og putte dem direkte i skraldespanden

Jeg påstår ikke, at omtalte ikke finder sted - desværre, der er brådne overalt.

Vedr. spørgsmålet.
Der er meget rigtigt i BW's beskrivelse.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-12-12 16:48

--------------------------------------------------------------------------------
TRD
Tak i lige måde med hensyn til julen - ja, der skal sgu' smovses i sovs og andre lækkerier - uhm !!

Med hensyn til de mærkværdige skudafstande du omtaler, er det set og forsvaret af ingen ringere end Bendt Ballegård Knudsen, riffelinstruktør hos DJ. For vel et par år siden, blev der vist nogle sekvenser i tv-Syd (tror jeg nok) med en meget kendt og iøvrigt kollega til Knudsen, hvor der hverken var kuglefang eller vinkel på !!!! Det fik jo super-gede-dræberen op i det røde felt og han tumlede rundt, også dengang, med den ene og så den anden undskyldning, og at vi - hylerne - var dumme og ubegavede anonyme svæklinge osv. osv.
Det med at stå på og sparke til vildtet, skyldes to ting: For det første kan man snyde sig til at få grovpudset sine støvler, samt det som "rigtige" mænd gør på dækkene af deres 4-hjuls-trækkere, nemlig at man sparker dæk !!

Men jeg er sgu' enig i, at det absolut er en uskik ikke at behandle det nedlagte vildt med ære og værdighed - det skylder vi dét !

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-12-12 17:56

--------------------------------------------------------------------------------
humor i topklasse

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-12 18:56

--------------------------------------------------------------------------------

Nemlig

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-12 21:12

--------------------------------------------------------------------------------
Et meget fint emne - er det. Jeg gider ikke se disse tåbelige jagtfilm, hvor der ofte leveres grimme skud til sagesløse dyr.
Når det er muligt tager jeg et billede af mit nedlagte vildt, men uden "en selv" som medobjekt. Jeg dekorerer altid rådyr med f.eks. en lille buket markblomster eller en grankvist ved dyrets hoved. Da min søn nedlagde sin første buk, kom han godt nok med på motivet - mest af alt for at kunne dokumentere den store begivenhed for eftertiden. Jeg har også taget billeder af de ophængte dyr - for at dokumentere størrelse og kropsbygning.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-12-12 23:32

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Fun2
Er du vegetar af guds nåde

Mvh
BW

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 13:32

--------------------------------------------------------------------------------
Nej, jeg er bestemt ikke vegetar og jeg ser heller intet problem i at man går ud i naturen og høster af overskuddet. Men jeg forstår ikke ideen med at dræbe dyr som underholdning, at dræbe stakkevis af fasaner for at grave dem ned bagefter. Jeg kan heller ikke se logikken i den omtalte "respekt" for dyrene. Hvorfor er det i orden at slagte et svin for at stoppe det op i sin egen tarm og derefter spise det, men ikke i orden at sætte sin fod på det? Hvorfor dekorere dyret inden man tager billeder af det?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 15:04

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
at dræbe stakkevis af fasaner for at grave dem ned bagefter.

Som jeg skrev længere oppe "der er desværre brådne kar"

Citat
Hvorfor er det i orden at slagte et svin for at stoppe det op i sin egen tarm og derefter spise det,

Er det de røde pølser du mener ? Det er vel naturligt nok..? Der er vel ingen grund til at smide tarme væk når de kan spises.

Citat
men ikke i orden at sætte sin fod på det

Ved du hvad "respekt -og til ære for" er for en størrelse, fun2 ?
Jeg tvivler.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 15:12

--------------------------------------------------------------------------------
Tommy, vedrørende fasaner, det er vist mere reglen end undtagelsen, at de bliver skudt for sjov, og smidt væk bagefter. Det med tarmen er fra "De Grønne Slagtere", se den. Jo, jeg ved godt hvad respekt og ære er, men har svært ved at se at det er mere respektfuld at dræbe en fasan for sjov, end det er at sætte sin fod på et vildsvin.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 16:42

--------------------------------------------------------------------------------
Kære Funfortwo - den lå lige til højrebenet.

Det er altså ikke for sjov, at jeg går på jagt. Jeg regulerer - sørger for at der er balance mellem de forskellige dyregrupper. I år har f.eks. rævene tollet godt og grundigt blandt fasanerne, fordi jeg ikke hat været opmærksom nok. Derfor har jeg droppet fasanjagten og går nu målrettet efter 4 - 5 ræve på reviret.
Jeg har også sløset med harejagten, og nu håber jeg ikke, at harepesten får fat i det nordligste Sjælland. Årsagen til harepestens udbredelse er nemlig den alt for store bestand i nogle regioner.
Men OK! Der er jo nok en eller anden som går på jagt for sjov, men den kategori undgår jeg helst, og de bliver aldrig inviteret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 16:54

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Det er altså ikke for sjov, at jeg går på jagt. Jeg regulerer - sørger for at der er balance mellem de forskellige dyregrupper.

Man hører violinerne i baggrunden, den ædle og heltemodige jæger sørger for naturens balance. Vi burde starte en landsindsamling med TV show og horder af popmusikere til at spille, så vi kan give en præmie til disse prægtige mandfolk, for uden dem ville naturen ikke bestå! (Og så ser vi lige bort fra at naturen klarede sig selv, i nogle milliarder år, inden menneskene fandt på at spise dyr.)

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 17:01

--------------------------------------------------------------------------------
Tonganeser, god fornøjelse med funnyboy. Jeg har haft mine kontroverser med ham (Kig i kategorien, politik) funny er stenbroens svar på Balledrengen. Både funny og Balledrengen er ignoranter.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 17:04

--------------------------------------------------------------------------------
Med vanlig arrogance undgår Tommy at diskutere emnet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 17:32

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Med vanlig arrogance undgår Tommy at diskutere emnet.

Vrøvl fun2, du vil kun høre dig selv - andres argumenter er du fløjtende ligeglad med.

Et eksempel på din ensporethed

Citat
Man hører violinerne i baggrunden, den ædle og heltemodige jæger sørger for naturens balance. Vi burde starte en landsindsamling med TV show og horder af popmusikere til at spille, så vi kan give en præmie til disse prægtige mandfolk, for uden dem ville naturen ikke bestå! (Og så ser vi lige bort fra at naturen klarede sig selv, i nogle milliarder år, inden menneskene fandt på at spise dyr.)

Ja, det siger jo alt.

Men god jul fun2 - hvis du holder jul.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 18-12-12 17:35

--------------------------------------------------------------------------------
Moral, jeg ved sku ikke rigtigt hvad det er for en størrelse,men jeg forstår godt lidt fun2s vinkel på jagt.Selfølgelig skal der reguleres i viltet,og med jæger der har en vis erfaring i dette.Men når jeg læser konens knaldromaner,om de kongelige og deres kammerater får jeg kvalme.Der står 20 velformede mænd foran 30 hjorte ,25 farsner,10 harer,3ræve+diverse,disse såkalte jægere er blevet leveret i fine 4hjuls trukne biler til skydestedet og dyrene næsten lige på et fad,det kan man vel ikke få meget puls op at køre på. Kunne man så ikke lige så godt lave et lille slagteri for enden af skoven,og så klappe dem direkte til slagtebænken,næsten som et almindeligt slagteri.Bare mine tanker.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 17:47

--------------------------------------------------------------------------------
Tommy, jagttrådene på kandu.dk tjener stort set udelukkende til at jægerne kan glorificere sig selv og hinanden og skælde ud på Ballegård og enhver der ikke deltager i jubelkoret for jægernes altruisme. Der er aldring nogen form for debat, hvis nogen finder på at sige jægerne imod, bliver deres argumenter ignoreret og de bliver kaldt "ignoranter". Du skriver at jeg er ligeglad med andres argumenter, problemet er jo at der ikke er nogen argumenter.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 18:03

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Sigfrid. Flot navn, du holder dig. Også Sigfried ligger godt på læben, hvis det udtales korrekt.

Og med dit indlæg ramler du direkte ned i min yndlingsaversion - nemlig kongejagterne, og det glæder mig, at også du ser det tåbelige i, at man driver klapjagt på dyr, som blandt andet kronvildtforvaltningen her i Nordsjælland forsøger at frede.

Her er der tale ok JAGT FOR FUN, og jeg fatter ikke, at vore politkere endnu ikke har fået sat en stopper for kongehusets færden i statsskovene. Det skyldes nok snobberi.

Endnu mere betændt er det ud, når de selvsamme forkæmpere for mere kronvildt samtidig deltager i Kongejagterne.

Men så må jeg også proestere mod en af dine formuleringer:
Du skriver Gudhjælpemig, at 20 velformede mænd står foran fasaner etc. .

Havde du skrevet "misformede" mænd, havde sagen været i orden.

I årenens løb har jeg skrevet adskillige mere eller mindre hadske læserbreve til lokalpressen i Nordsjælland, men da redaktionscheferne er lige så snobbede som Skov & Naturstyrelsens folk, så sker der ikke en skid.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 18:21

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Fun2.

Jeg mener at kunne læse - af dit foreløbigt sidste indlæg, at jeg ikke fortæller sandheden om mine motiver.
Jeg vedgår gerne, at jeg toller af revirets overskud, med skyldigt hensyn til en vurdering af naborevirernes placering om muligheder.
Du kan ironisere over min forklaring, og det er selvfølgeligt i orden, hvis du har det fint med den slags.
Jeg deltager yderst sjældent i selskabsjagter, fordi jeg der møder jægere, som egentlig ikke burde være der. De betaler squ for det, og så vil man selvsagt have noget for pengene - og der hopper min kæde af.
Jeg har en del bekendte, som af og til har brug for en kvalificeret skytte, i begrundet reguleringsøjemed. Der betales ikke for deltagelsen, og alt skudt vildt fordeles mellem skytterne og jagthaverens familie. Intet går til spilde. Får jeg stukket en fasan i næven, takker jeg pænt og tager hatten af.
Men jeg er også 70 år og er oplært af en skytte i statsskovdisktriktet.
Den jægertype du fremhæver er et produkt af moderne tider, hvor man både spiller bridge, golf, krocket, og går på jagt, når man ikke gider det andet. Gennemsnitsalderen for nyerhvervelse af jagttegn er nu oppe på 38 år, og hvis den nye jæger hidtil har levet i byområderne uden nærkontakt med naturen, så indskrænkes hans aktiviteter til ren og skær fornøjelsesjagter. Den slags er ikke min kop the.
Næsten samtlige debattører på Kandu har demonstreret stor, indgående viden om jagtlige forhold, og jeg har den dybeste respekt for deres holdninger. Jeg har også lært meget af dem.

Efter min bedste opfattelse, begår du uret mod disse mennesker og deres motiver.

Mvh.
Tonganeseren

Jeg modtager hjertens gerne medaljer og ordener. De kan så sættes i hundens halsbånd, idet den fortjener det.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-12-12 19:17

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Du skriver at jeg er ligeglad med andres argumenter, problemet er jo at der ikke er nogen argumenter.

Atter vrøvl. Problemet er, at du ikke vil læse og forstå dem.
Derfor turer du rundt i samme rille med at hive de enkelte brådne kar frem og siger; "Se bare her, sådan er det..!

Jeg læste i avisen i går at politiet havde stoppet en spritbilist.
Hvis nu jeg bruger din logik, konkludere jeg, at alle bilister er spritbilister.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-12-12 20:29

--------------------------------------------------------------------------------
Tonganesern, jeg tvivler ikke på at der findes hæderlige jægere, der gør hvad de kan for at jagten foregår på ordenlig vis, jeg vil gerne tro at du er en af dem.
Men at nødvendig vildt regulering skulle være en almindelig grund til at jægere går på jagt, er næppe tilfældet. Langt de fleste gør det fordi de synes det er sjovt. Uanset om det sjove er at skyde på levende dyr, at få sig en ordentlig slurk af drammen med gutterne søndag formiddag, eller at skyde så mange dyr som muligt hurtigst muligt.

Jeg gider ikke spilde til på Tommy, han gider ikke læse det jeg skriver.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-12-12 21:39

--------------------------------------------------------------------------------
Som Kpt. Tommy skriver det, så findes der brodne kar i alle brancher, men for at få det hele til at køre, må man stole på at det generelle "udtryk" holder sig indenfor lovens og etikkens rammer. Men for pokker da, hvor har jeg i tidens løb set mange slemme ting, i min tid som jæger; men i de fleste tilfælde har der været tale om den kategori, jeg omtalte i min forrige kommentar til dig - altså geværbærene golfspillere, ikke rigtige jægere.

Derfor medgiver jeg dig, at der blandt jægere også findes nogle, som enten er våbenfascinerede eller blot går på jagt for at skyde til noget levende.

Du må også stole på, at regulering er baggrunden for jagt - eller burde være det. I tidens løb har vi oplevet harepest, rådyrsyge, sældød etc. i næsten alle dele af landet, og på Bornholm døde næsten alle ræve. På Fyn døde hovedparten af rådyrene.
Jo flere dyr af en art på en lokalitet - jo hurtigere breder sygdommene sig. Derfor skal der holdes kontrol med antallet af de forskellige dyr, så vi ikke oplever flere tilfælde af massedød. For to år siden døde rævene i Nordsjælland, og jeg måtte aflive adskillige skabsramte ræve. Da overpopulationen forsvandt, døde sygdommen ud, og det er lang tid siden, jeg sidst så en ræv med skab.

Forrige år havde vi rådyrsyge i Nordsjælland, hvor antallet af rådyr tilsyneladende eksploderede for 6 år siden, fordi alt for mange jægere kun gik efter trofæer. Derved resterede der for mange råer - og så kom sygdommen til udtryk. Jeg så mange rådyr med sorte striber på spejlet, men tilsyneladende er sygdommen overstået i bestanden, efter ret stor dødelighed.

Nu er jeg kødjæger - ikke trofæjæger. Jeg kan li`at gå på jagt - alene eller sammen med sønnen, og jeg tilfører familien kærkomment vildtkød. Der er ikke noget mere lækkert end rådyrkød.

Jeg er ikke ude efter at bilde dig en historie på ærmet, men for mig at se, er regulering en nødvendighed, for at holde bestanden af de forskellige vildtarter sunde. Jeg er sikker på, at de øvrige debatdeltagere deler denne holdning. Du kan selv tjekke mine oplysninger på internettet.

Vi ordentlige jægere udfylder altså en vigtig funktion. Det er vildtforvaltningen tilfreds med - og derfor har vi stadig mulighed for at drive jagt.

Endelig må vi også yde vores til at begrænse landmændenes afgrødetab; og jeg kan forsikre dig om, at der er tale om store tab. Et år havde vi et tab på 17 %.

Hvis tilfældet var anderledes, ville al jagt have været aflyst for mange år siden.

Mvh.
Tonganeseren

Jamen du har åbenbart fundet det originale ordsprog.

------------------------------------------------------------------------------
Ej fjerte Mus som Hors med balder brage, thi da ville røv revne.”

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 19-12-12 08:50

Hej Tonganeseren.Tak for de pæne ord om navnet.Angående kongejagter og store selskabsjagter håber jeg da at alle anstændige jægere er modstander imod,ligesom dig.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-12-12 12:09

Umiddelbart har følgende ikke så meget med spørgsmål at gøre og dog !!

Iflg. troværdige oplysninger som er tilgået mig i dag, tumler superjægeren, underviseren for jagttegns-aspiranter, medlem af 3. kreds bestyrelsen for DJ, m.m.m., hr. Bendt Ballegård Knudsen, med en påstand om, at glenten ikke tager ODSLER !! Mageløst hvad denne naturens søn har af viden om de vilde dyr ?? Ligeledes kloger han sig på gift som er brugt til at aflive netop en glente, som havde taget en død fasan, som var blevet forgiftet ! Iøvrigt noget forbandet svineri !!! Men, men, mon den erfarne jægersmand bb1 har kendskab til brugen af gift ?? Efter hans oplysninger kan det pågældende stof kun købes i Kina, min. kvantum 1 ton !!! Ja, man kan jo tænke sit !!

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-12-12 13:31

Her er lidt faktuelt om Glenten - som iflg. Bent Ballegaard Knudsen ikke tager ODSLER!!!!!
      Rød Glente (Milvus milvus)
Beskrivelse
Med sin lange, kløftede hale, de lange kontrastrige vinger og den rustrøde farve er den røde glente en smuk og iøjnefaldende rovfugl. Den er ca. 25 % større end musvågen. Den røde glente er en fantastisk flyver, der under fødesøgningen flyver ret lavt over jorden, hvor den ofte stopper op i luften, vender rundt og daler ned mod jorden for at undersøge et muligt bytteemne. Når den markerer sit redeterritorium kan den "hænge" i timevis som en drage over skoven, deraf dens engelske navn "kite".
Levested
Den røde glente har, i modsætning til sin nære slægtning den sorte glente, en begrænset geografisk udbredelse. Næsten hele artens yngleområde befinder sig inden for Europa. 80% af den europæiske bestand er koncentreret i 3 lande: Tyskland, Frankrig og Spanien. I alle tre lande er glenten nu i tilbagegang.
I Danmark yngler den røde glente fåtalligt, men den har været i fremgang i de seneste år og findes nu i alle landsdele. Flest glentepar yngler der i det østlige Jylland.

Ændringer i yngleudbredelsen opgjort ud fra DOFs landsdækkende kortlægninger i 1971-74 og 1993-96.
Den røde glente yngler i åbne landskaber med spredte skove, gerne i nærheden af vandløb, søer eller moser. Glenten overtager ofte andre større fugles reder i høje træer som f.eks. ravne- eller musvågereder. Reden pyntes gerne med f.eks. papirstumper, farvet plastic, reb o.lign. Den røde glente er også fåtallig som trækfugl i Danmark, omend antallet af trækkende glenter i Østdanmark har været stigende, i takt med at den sydsvenske bestand er vok
Føde
Den røde glente har et bredt fødespektrum, men er især kendt som specialist i at finde og fortære ådsler. Derfor har fuglen en vigtig rolle som "naturens skraldemand".

Men glenten er også i stand til selv at jage og dræbe sit bytte. Ungerne fodres således især med friskfangede padder, krybdyr, mus, rotter, hareunger, småfugle, kragefugle og måger. Glenten tager de byttedyr, der er mest talrige på ynglestedet.

Den der med giften!! Kommer det ikke ind under anti terrorlovgivningen????

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-12-12 14:51

Lad os nyde de Ballegaardske skriblerier

Bent Ballegaard, Løsning - 18-12-2012 23:40

Dygtig Ole,
Du har næsten ret carbofuan fremstilles i Kina og min. ordren er 1 ton.

Den røde glente er ikke en decideret odsel æder og den mængde gif, som en død fasan måtte have optaget, kan ikke slå en så stor fugl, som gelnten er i hjæl på stedet.

Men prøv nu lige, at focusere på det jeg skriver: Hvorfor skal jægere straks være syndebukke og hvorfor skal nogle "Jægere" strak bære ved til bålet?

Og lad os alle udbryde et, GUD BEVARE DANMARK.!

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-12-12 14:57

Det gamle Odsel skrev ikke, GUD BEVARE DANMARK - det var min bemærkning til Odsel's skriblerier
Bare lige, så I ikke slår mig i hjæl...

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-12-12 15:30

[B]Indsæt din tekst her[/B]i hjæl på stedet.

En lækkerbidsken for studerende udi dialekter.

Sådan taler de squ derude på bøhlandet - altså omkring Løsning.

I hjæl- med en hørbar udlyd på l`et.

Mvh.
Tonganeseren

Har lige set en glente æde en død hamster.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-12-12 15:33

Ballehyleren har ofte truet med at bekoste endnu en pamflet, med oplysninger om blandt DLS og alle de "dumme svin" som han har mødt i sit liv.

Hvis han så bare kunne skrive pamfletten i et sprog, som det han taler; så havde vi alle noget at grine af.

I hjæl!!Nøøøj manner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-12-12 15:34

Øh! Jeg elsker dialekter - når det er unge kønne quinder der taler.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 19-12-12 16:01

Og jægerne forfaldt igen til deres anden yndlingsbeskæftigelse, (nummer 1 er selvfølgelig at skyde på sagesløse dyr), at jagte Ballegård. Jeg hopper ud af tråden.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 19-12-12 16:17

Er en Odlsmobil det samme som en Ådselsmobil?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-12-12 17:25

Fun2
Tak !!

Ellers kan man vel sige, at det er bedre end julekalender på tv, dog for voksne ! Børn skulle nødigt se hvordan en voksen mand voldtager sproget !!!

Der er sgu' ingen grund til at kede sig i hjælher i den søde juletid - al magt til KnaldBalle, som har en Odlsmobil eller en Ådselsmobil ???

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-12-12 18:21

Citat
Og jægerne forfaldt igen til deres anden yndlingsbeskæftigelse, (nummer 1 er selvfølgelig at skyde på sagesløse dyr), at jagte Ballegård. Jeg hopper ud af tråden.
Fint fun2 - og øh tak.
Gad vide, om funny boy er Odsels stedsøn..?

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-12-12 08:32

"Og det skete i de dage....."

Det glade budskab trives godt, specielt i Løsning-området, hvor der er åbserveret en GUL femtået glente med en hale som en urfugl !!! Nogle vil påstå, at der er meget klare tegn på et vit øre på fuglen, som udstøder nogle mærkværdige honk-honk lyde som gamle Ford-bilers tudehorn, specielt når de dykker ned efter odsler . Nu vil én af de lokale ornitologer, som også er jæger, imidlertid ikke tro på, at den pågældende fugl spiser odsler , skønt han selv fodrer områdets rovfugle med selvdøde kyllinger fra en omfattende produktion af agerhøns og vagtler - men der er sgu' ikke noget nyt i hans benægtelse af fakta, der er set og hørt før !!
Man har også hørt, at nogle af de mange døde kyllinger er ofre for en systematisk udryddelseskrig ved hjælp af gift !! Om nogle af disse forgiftede kyllinger indgår i fødekæden, som bliver smidt ud i bl.a. rundkørslen i Båstrup lige op ad bemeldte persons hjem, skal jeg ikke gøre mig klog på, men ét eller ander sker der !!!

ØV4
Balledoofs tro ven

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 10:52

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 20-12-12 11:58

Det siges, at Bent B. Knudsen alligevel ikke ønsker at blive en glente, nu hvor han har fundet ud af sammenhængen omkring disse prægtige fugles levemåder !! Da han først hørte ådsels-skrigene, ville han gerne vedblive at være lille dumme Ballegaard Knudsen. Kære venner - velkommen til den virkelige verden i al sin gru, ikke den måde naturen lever på, men at såkaldt oplyste mennesker kan tage så meget fejl og stadig ikke vil indrømme fejlene, overgår selv den vildeste fantasi ! Gad vide om der ikke er en god forfatter og en dygtig instruktør som vil lave en spillefilm over emnet: Hvorfor kratlusker, når man kan svæve over vandene som ådselsæder ?
Der er så meget sprængstof i Bent Ballegaard Knudsens såkaldte liv, så rigtigt opsat og med de rigtige skuespillere, f.eks. Ole Thestrup som Ballegaard, så er succesen hjemme ! Ole Thestrup mestrer den brovtne, koleriske og fanden-i-voldske, halvdumme påståelige psykopat, så med en god sminkør er han den fødte Ballegaard

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 16:19

Jeg fik lige et ring fra en gammel bekendt fra jylland. Han påstår squ, at "forfatterens" bog er lige ved at være på trapperne.
Da "forfatteren" ikke kan få noget forlag til at udgive "mesterværket" har "forfatteren" besluttet, at der nødvendigvis må skæres lidt ned på omkostningerne. "Forfatteren" har derfor valgt at spare korrekturlæseren væk. For, som "forfatteren" sagde til min bekendt; "Der er ingen grund til at betale for noget jeg selv kan" Uha da, det bliver spændende læsning.

Bogens arbejdstitel er såvidt vides; "Inu en bumbe til hylerne og tomberne og andre odsler" Nøøøøj, alene titlen indikerer, at det bliver årets mandelgave i julen anno 2013

"Mesterværket er delt op i forskellige afsnit - og efter hvad bekendtskabet kunne oplyse, er disse emner allerede forfattet.

Vildtkending
Forskellen på et odsel og en levende glente
Er vagtler til pyndt
Sådan skyder man forbi 100 fasaner i 500 skud
Brevpapir med logo
Flaskepantet i jagtforeningen
Hylere på Kandu
Og sådan bliver man smidt ud af samtlige jagtdebatter
Mit liv som klovn
Sådan bliver du ven med en afdød kendis

Jo jo, atter et "mesterværk" fra "talentet"

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-12-12 16:38

Det her er ganske enkelt humor på universielt plan - altså omfattende hele mælkevejen med malkemaskiner og kompressorer. Jeg bøjer mig i støvet.

Hmmm! Forresten - kære Kpt. Tommy. Den der med flaskepanten, den er ellers kun for gamle medlemer af DLS. Jeg vidste ikke, at du også kendte til den sag.

Mvh.
Tongneseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 20-12-12 17:20

Jeg er sgu' enig med dig, Tonganeser - dette er dansk humor, som fortjener en tur ud i den store verden - herligt, herligt
Og så er det ikke engang konstrueret, men taget ud af den skinbarlige sandhed

Lad os høre om flaskepanten vedr. DLS - den tåler nok at blive delagtiggjort blandt Multi-X'ere - jeg glæder mig sgu' allerede !!

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-12-12 17:54

Meeget gerne - kære Øjenvidnet. Med allerstørste fornøjelse, idet ting ikke har det godt med at blive glemt eller gemt. Der skal også åbenhed til.

Så huit jeg husker det, opstod der en del snerren og brummen omkring afviklingen af landsskydningen i Jylland - nærmere bestemt i Varde og/eller omegn.

Vores ven i Ølsted havde, som du sikkert ved, to gode venner i Varde. Det drejede sig om en cykelsmed m/frue, som begge engang besad tillidsposter i DLS.

Da vores fælles vens bekendte (cykelsmeden m/frue - vistnok tidligere jyske mestre på tandemcykel) blev ekskluderet af foreningen på grund af foreningsskadelig adfærd, blev vores fælles ven ond i sulet og beskyldte den daværende kassererske for at tage af kassen, idet der vistnok manglede et nærmest unævnelige beløb - jeg tror det var små 600 kroner.

Så huit jeg husker det, fandt man ud af, at et par drukmåse i foreningen ikke havde afregnet korrekt med hensyn til flaskepanten, og det var så det. De blev pålagt at tilvejebringe et antal tomme flasker - svarende til besvigelsen. Det tog nogen tid, fordi det trods alt tager nogen tid at nedsvælge 700 bajere.

Denne sag + flere mistænkelige ting, medførte efterfølgende vores vens spektakulære afgang og eksklusion af DLS. Ja, han blev reverenter talt klappet ud af mødelokalet.

Kpt. Tommy. Nu må du rette mig, hvis sagen er forkert belyst. Efterhånden har jeg glemt en del småting omkring vores fælles ven i Ølsted - altså ham der godsejeren.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 18:37

Hej Tonga.
Nu vil jeg ikke udsmykke mig med lånte fjer. Oplysningen vedr. flaskepant, har jeg fra denne tråd http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=133840

jeg kom i tanker om, at jeg havde læst om noget flaskepant et eller andet sted - jeg søgte på ordet "flaskepant" og vupti....

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-12-12 18:55

Gad vide om Ballemandens indgående viden om, hvor man kunne opdrive denne sneglegift henne (både land og importeret mængder), kan have et sammenhæng med. hans indestængte vagtel og agerhønseopdræt.

Måske har han også titel af "alkymist" i hans efterhåndene omfattende CV,
Det som undre mig mest er, hvordan han mener, at man kan proppe så meget sneglegift i en lyslevende flot "kokkemand", som som efterfølgende går rundt og skråler og sandbader, indtil det tidspunkt, hvor en skarptøjet stærkt flyvende, glad glente får slået kløerne i ham, med akut indtrådt giftdød til følge for den kække glente efter første bid af fasanbrystet. Desværre vil Ballemanden ikke deltage med al sin vid herinde, så vi kunne få den problemstilling belyst, måske kender han til en form for modgift, som man har kunne give omtalte lyslevende fasan, da glenten jo bekendt ikke er en odselsæder, i hans viden om jagt og biologiske forhold, må vi udbede os en forklaring hos denne store kapacitet.
Ser frem til hans svar på dette spørgsmål
Mvh
BW MULTI-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 20-12-12 19:32

Sidste: fra de hemmelige arkiver DOF.

Bent Ballegård Knudsen, er den person som uden sidestykke, kan underbygge, bekræfte og blive ved med at underbygge, at al jagt bør forbydes i Danmark, eller som det mindste, at indføres yderligere sanktioner for opnåelses, og bibeholdelses af jagt/jagttegn. Det giver yderligere stærke panderynker, at bemeldte person udbassunere ved enhver lejlighed, hans høje placering i i kredsarbejdet i DJ, og det er personer med hans viden, eller mangel på samme, som tegner DJ udadtil på ledelsesviveau
Han er og bliver jagt-modstandernes bedste Esser i ærmet, ved enhver forhandling, ingen fra jagtsiden, kan få et ben til jorden, når vi trækker Bent Ballegård Knudsen kortet omkring jagtetik-forståelses og almen vildtkendskab

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 19:39

BW, så sandt som det er skrevet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-12-12 20:20

Der var edermageme turbo på drengen - dengang.

Og hvad angår turbo, så var obergefreiteren og min ringhed ude at se på biler igår. Vi prøvede at køre Skoda Roomster og Skoda Yeti. Begge biler var dejlige at køre i, men i dag ringede oberen til mig og sagde, at hun nu vidste, hvilken bil hun ville have.
En Nissan Juke 1,6 turbo med 190 hk.
For at undgå en ulykke, hastede jeg så ud til Nissan i Hillerød, for lige at anskue kræet, før oberen skulle med.

Den er sådan set OK, men der er ikke plads nok i den. Der bliver kamp til stregen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 21:20

Juke'n er en lækker sag.
Men jeg kan pissegodt lide Skodaen - lige min smag.
Men uanset hvad mærke I vælger, bliver der "karisma på drengen"

Held og lykke med det.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-12-12 22:05

Hvad er det her for noget....?????

UAUTORISEREDE MARKPRØVEDOMMERE
Engelske racer
Igangværende dommeraspiranter* og dommerelever:
John Bak, Maglesøvej 8, 4190 Munke Bjergby ? 5952 5100 / 2149 6551
Peer Vinding Clausen, Ravnsøvej 6, 7200 Grindsted ? 7531 0221/ 4055 2723
Thomas O. Klit, Hallundbækvej 3, Blåhøj, 7330 Brande ? 7534 5357 / 2213 2815
Claus Raahauge Kristensen, Torkilstrup Huse 3, 4863 Eskilstrup ? 5443 3366 / 2049 5956
Thomas Kristensen, Højbjerg Møllevej 35, 8840 Rødkærsbro ? 2393 0110
Kenneth Schultz, Solsortevej 16, 8960 Randers SØ ? 6464 5170 / 2268 6280
Poul Aagaard Sørensen, Baldersvej 26, 7800 Skive ? 9752 3686 / 2764 8190

Kontinentale racer:
Igangværende dommeraspiranter* og dommerelever:
Knud Steiner Føhns*, Valmuehaven 19, 6950 Ringkøbing ? 97 32 52 16 / 20 32 89 40
Jesper Kjærulf Hansen, Rimmervej 50, Ulsted, 9370 Hals ? 51 91 94 39
Tommy Hougaard, Kløvervangen 5, Nørager, 8961 Allingåbro ? 2244 7188
Kim Krogh Nielsen, Over Kærsholm Vej 7, 8620 Kjellerup ? 4126 5958
Carsten Trøjborg, Gl. Egebjergvej 31, 8700 Horsens ? 2062 7002
Engelske racer

Uautoriserede dommere
Leif Andersen, Lykkegårdsvej 16, 8700 Horsens ? 75 65 38 71
Flemming Brøsen, Snogebakken 19, 2880 Bagsværd ? 44 98 70 96
Lorenz Clemmensen, Povlskrovej 36, Uge Mark, 6360 Tinglev ? 29 61 46 41
Ole Halberg, Skovbovej 73, 4632 Bjæverskov ? 22 63 78 76
Karl C. L. Jensen, Brændstrupvej 18 A, 6510 Gram ? 74 74 50 31 / 60 80 74 75
Søren Mulvad Johansen, Ebstrup Tværvej 6, 8600 Silkeborg ? 60 22 64 60 / 61 20 84 42
Jens Stenhøj Jørgensen, Rosenvoldvej 25, 7140 Stouby ? 75 69 12 68 / 40 26 11 72
Aage Stenhøj Jørgensen, Tvedsagervej 1, 3400 Hillerød ? 48 26 24 68
Bjørn Klokkerholm, Råhøj 20, Tostrup, 9240 Nibe ? 98 38 91 35 / 20 14 91 30
Anders Hyldgård Lauridsen, Holdgårdsvej 14, 7260 Sdr.Omme ? 75 34 17 47
Laust Nørskov, Hørupvej 1, 9632 Møldrup ? 86 69 16 34 / 21 29 05 47
Aksel Nielsen, Svanningehuse 31, 5600 Faaborg ? 40 13 85 89

Kontinentale racer

Uautoriserede dommere
Bent Ballegaard, Bottrupvej 3, Ølsted, 8723 Løsning ? 75 65 22 51

Ole Beuchert, Engbo 5, As Vig, 7130 Juelsminde ? 75 61 27 21
Flemming Bistrup, Røvej 40, 3760 Gudhjem ? 56 48 42 94
Gert Jensen, Ørnsvigvej 12, 7130 Juelsminde ? 75 68 51 82
Karl Jensen, Ålborgvej 93, 8620 Kjellerup ? 86 66 73 68
Peder Jensen, Døjringevej 46, 4180 Sorø ? 57 80 70 45
Knud Jessen, Kejsdalen 10, 7130 Juelsminde ? 75 69 17 13
Lone Fabricius Jørgensen, Christianslund 8, 3460 Birkerød ? 20 21 14 02
Lars Elkær Larsen, Torstedvej 19, 6973 Ørnhøj ? 97 38 63 17John Møller, Bjergvej 23, Bedsted, 6240 Løgumkloster ? 74 77 73 93 / 24 26 04 56
Peter Mortensen, Klejs Skovvej 16, 7130 Juelsminde ? 76 82 57 00
Jan Nielsen, Kobjergvej 1 B, 7190 Billund ?Tlf. 2310 4618
Torben Olsen, Solbjergvej 5, 4270 Høng ? 58 85 37 14
Henrik Skærlund, Øgelundvej 93, 7330 Brande ? 75 34 84 25
Jens Christian Stræde, Langelandsvej 21, 6950 Ringkøbing ? 97 32 27 62
Ajourført 24. okt

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-12 00:00

?????
Det forvirrer lidt at Bent Ballegaard Knudsen figurerer på en liste over uaoutoriserede hundedommere. Han burde slet ikke figurere der. Så lavt kan niveauet vel ikke være.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-12 00:00

Hvor har du fundet listen???

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-12-12 08:26

Citat
Deltagerne har været børnehave børn til bål, vandreture og leg. Det har også været jægere i den tredje alder, som ønskede at opdatere deres jagt lige viden.

Hvem mon har så stort et selv-centeret ego, som kan skrive noget sådant på hans hjemmeside om egne evner

""Opdateret sin jagt lige viden"", må jeg be´om mine himmelblå

For at deltage i hans studiekreds, skal man medbringe følgende, efter hans saglige udsagn i diverse debatter, blot et mindre uddrag.

Husk: medbring lineal til beregning af kuglebanen for en riffelkugle, gerne en lang udgave.

Husk: ammeindlæg til vagtler og agerhønsemødrene efter de har født æggene.

Husk: diverse grøntssager til stor hornugle, rød glente og ræve, da de jo ikke er odselsædere, jeg forstår bare ikke, de skuler så mærkeligt efter mig, når jeg tager et nap imellem fælderne med opknappet skjorte, kan det være noget med lugten

Husk: medbring selv 2o m2 fårehegn, da vi skal på en spændende pürch jagt på muhflåmmer, I kan bare klippe det ud af hegningen ude ved motorvejen, det plejer jeg at gøre, mit slogan " ingen kvaler, staten betaler".

Husk: fang-net til indfangning af agerhøns og vagtler til genbrug, kan købes i Uganda de bruges til at fange Grønne Marekatte med, når de sidder i træerne og spiser.

Husk: rigeligt med batterier og tyske dåseøl til fotografen, han er bare Canon n år han har en lille skid på, samt lappegrejer til jagttraileren, model camplet.

Husk: tomme flasker, som idag også er et gyldigt betalingsmiddel for mit forfatterskab´s kreation, " kratduskeren" i dagens anledning knalder jeg en varm medalje oveni, som jeg ranede fra DLS da jeg fik sparket, hele pakken for 72 tomme flasker i behørig kasse, og en medalje efter eget frit valg for mit kunstværk.

Husk: G-streng for mandlige deltager til Bajut træningen for nybegyndere.

Husk: At underskrive det af mig, på forhånd udfyldte evaluerings skema, som I skal sende til DJ, Præsten, Ole Roed, Bent Betjent, DLS, samt Carl Mar.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-12 10:25

Det er humor i topklasse !!!
Det sørgelige er, at det er sandt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-12 10:36

Hej Tonga, jeg glemte mit link...

http://www.jaegerforbundet.dk/media/Uautoriserede_dommere_8.5.12.pdf

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-12 15:21

Vi prøvekørte følgnde biler:

Skoda Roomster m/105 turboheste:
En helt igennem dejlig bil. Man trækker den på og har det fornemt i lækre omgivlser. Man kan føle bilens hjørner - og motorkraften leveres fint.

Nissan Juke 1,6 turbo: En sjov bil, hvis man højst er to - og uden hund. Derudover sidder man elendigt og glider ud over sædekanterne i hurtige rundkørsler. Bagi er der ikke plads til en münsterla¨nder.

Nissa Quashai (staves vistnok sådan): Stor og noget kedelig bil - med 1,6 liter maskinen. Derudover vrikker den lidt for heftigt på mindre gode asfalterede veje.

Skoda Yeti:
Det blev så til en Skoda Yeti. Kørr edermageme godt og er flot skruet sammen. Vi får den d. 4. januar 2012. Juppieeeee.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-12-12 16:18

Et kæmpe tillykke med vogntøjet.
I bli'r eddemagme godt kørende. Høøøøøø.... vil det så sige, vi alle skal krydse finger for en lille rask snestorm den 5. januar - bare så konen og dig kan blive dus med 4x4 trækket...

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-12-12 17:55

Tillykke med ekvipagen. Købte du benzin modellen, du bliver nok mere glad for den, end for den gamle, også selv om du mangler lyden fra de sidste 2 cylindre?

Det er er multi køretøj I fik der, som absolut vinder ved nærmere bekendtskab ingen tvivl om det.
Får du "krog" på den, så kan du altid give Ballemanden og HÆgen, en tur med "Kramplet jagtvognen over stok og sten , så dåserne rasler lystigt omkring deres fedtlæderstøvler.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-12 17:58

Vi får den først den 4. januar, så mon ikke det passer sammen med vejr og vind. Mærkeligt, at det arbejdende folkefærd behøver ferie, når vi skal have ny bil.
Jeg troede vi havde krise her i landet.

Man sidder perfekt i en Yeti, og modsat eks. Quashai`en - eller hvordan i hulen det staves, så er man omgående dus med ekvipagen. Egentlig ret påfaldende. Støjniveauet er også påfaldende lavt.

Men havde jeg fulgt mit hjerte, så havde den stået på Landrover, men den gik obersten ikke med til. Hun ville ikke engang tale om det, på trods af Yetiens påfaldende lave støjniveau. Nul og en papskid.
Jeg ville gerne have haft den i armygrøn, men her valgte obersten sølvgråt. Skide wær`mæ`det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-12-12 18:07

Hej BW

Jo! Jeg valgte benzin i 1,8 liter udgaven. "Jeg" skriver jeg. Næh, det var oberstens valg. Jeg havde nok valgt dieseludgaven med 4x4, men den var altså for dyr. Vi har lige købt solcelletag og obesrtinden vil igen have nyt køkken.

Jeg kunne jo bare hive en tændrørshætte af, så lyder den nok eksotisk.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 21-12-12 18:27

Ja der må gives og tages en gang imellem

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-12-12 11:25

http://www.kantjagtrejser.dk/jagtfilm.asp

Er det mon det her "svineri" du har set The Real Deal. Det er ikke jægere, men opblæste mængdeskytter som atter igen bliver vist frem, for at styrke forretningen.
Mon ikke de burde skifte navn til: Langt Ud over Kanten.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 23-12-12 13:28

Tak for svaret betterwisser, og glædelig jul.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 23-12-12 15:26

Selv tak også glædelig jul til dig, dine og dit

Mvh
BW