/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
double 0
Fra : svendgiversen
Vist : 545 gange
50 point
Dato : 16-12-12 15:33

Det undrer mig at man i de gamle 007 agent film siger "double 0" i stedet for 007.

Selv siger vi jo dobbelt v om w, dobbelt s osv, men ikke om tal, vi ville aldrig sige "dobbelt nul".

Hvad er forklaringen, bliver "double 0" erstattet af 007 i senere agent film?
for det har vel ikke oprindelig været dobbelt bogstaverne: OO7 ??
eller er det den danske oversættelse der retter sig efter det skrevne 007 ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-12 16:06

Fra de Stribede Ordbøger

mit lokalnummer er 300 my ex'tension is 300 ['Qri:-dVbl'Fu]

"Udtalen" kan så ikke gengives, men det udtales double eu, jeg kan så ikke gengive e, som er på "hovedet"

Bond har agentnummer 007, de to første nuller dækker over at han har "tilladelse til at dræbe" i tjenesten.

http://da.wikipedia.org/wiki/James_Bond

A 00 (typically read "Double O") agent holds a licence to kill in the field, at his or her discretion, to complete the mission.

http://en.wikipedia.org/wiki/00_Agent

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-12 17:46

Altså 2 gange 00, ikke bogstavet oo,
men "Double O" er da et bogstav gentaget? Det sidste bogstav her: l m n o...

Er forvirret på et højere niveau,
er det 00 eller "Double O" der giver retten til at dræbe?

På dansk er det jo let at høre forskel på o og nul,
men hvad på engelsk, når man ikke siger zero, er det så ikke o, og ikke 0??

og så er
oo7 slet ikke 007...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-12 18:11

00 = nul nul = det der giver ret til at dræbe.

Hvorfor der ikke bliver sagt zero zero, det ved jeg ikke.

Spørg Thornings mand, han er jo englænder og skuespiller

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-12-12 18:14

Citat
Bond har agentnummer 007, de to første nuller dækker over at han har "tilladelse til at dræbe" i tjenesten.

http://da.wikipedia.org/wiki/James_Bond

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-12-12 18:46

På engelsk (eller måske det er amerikansk) siger man netop ikke zero men "oh" når der er tale om et nul
I dine Bondfilm er der altså ikke på noget tidspunkt tale om bogstaver men om tal.

Et andet eksempel er når man skal lære noget grundlæggende, som for eksempel grundlæggende matematik:
math 101 ( math one-oh-one)

Lidt flkere eksempler, se denne Google søgning: https://www.google.dk/search?q=one-oh-one&aq=f&oq=one-oh-one&aqs=chrome.0.57j0l3j62l2.3966&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-12-12 18:52

Fra wiki: In the English language, 0 may be called zero, nought or (US) naught ( /'n??t/), nil, or — in contexts where at least one adjacent digit distinguishes it from the letter "O" — oh or o

http://en.wikipedia.org/wiki/0_(number)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-12 21:48

I MNS search:

369 000 svar på "agent 007"
367 000 svar på "agent oo7"

næsten ens, så spørgsmålet er altså relevant...

kun 19 000 svar på +agent + "double 0" men
hele 7 650 000 svar på +agent + "double o"

så noget tyder på at 007 i virkeligheden er oo7 ?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 17-12-12 12:02

Citat
så noget tyder på at 007 i virkeligheden er oo7 ?

Nej.

oo giver ikke ret til at dræbe, men det gør 00

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-12-12 12:34

Citat
så noget tyder på at 007 i virkeligheden er oo7 ?
at der er flere svar på den ene søgning end på den anden søgning er ikke lig med at den med de fleste svar er den søgning så har det korrekte svar, er du fatsvag eller bare utrolig meget påståelig

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-12 13:02

Tak for svaret ans.

Og så er jeg fattesvag og påståelig...

I en gammel James Bond film hørte jeg ham flere gange omtalt som "double ou seven",
og da man ikke siger "dobbelt nul", må agent 007 i virkeligheden, oprindelig, være agent oo7.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-12 13:11

Påståelig det er du, men oo7 har ikke ret til at dræbe og det gjorde han vist også i den første bog/film.

Desuden får jeg en rød streg under oo7 , men ikke under 007