/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Grumset/ klart vand
Fra : mig-selv
Vist : 803 gange
50 point
Dato : 14-12-12 19:51

Hvorfor er mit akvarium blevet krystal klart, efter at have slukket for luft pumpen?
tager den CO2 fra vandet som planterne bruger?

Har en spandpumpe, men den giver egentlig kun cirkulation i vandet, og har ikke en rensefunktion.

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-12 10:14

Lige præcis hvorfor dit vand bliver klarere når du slukker for luftpumpen, ligger lidt hen i det uvisse

Men hvis du gerne vil have dine planter til at gro godt, så vil jeg anbefale at du kigger forbi her:

www.akvarieplanter.dk

Normalt siges der, at en luftpumpe "skyller" det co2 ud, der er i vandet, men det er vist kun hvis du tilsætter co2 fra trykflaske, eller gæranlæg

Det er ret vigtigt, at du skaber en god bakteriekultur i din spandpumpe, ved at have et filtermedie i spanden, som dine gode hjælpende bakterier kan sætte sig på, derved hjælper bakterierne med at omdanne nitrit, fra dine fisks bummelum til nitrat, som dine planter kan bruge til vækst

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-12 00:56

Citat
Men hvis du gerne vil have dine planter til at gro godt, så vil jeg anbefale at du kigger forbi her:
www.akvarieplanter.dk

Har været omkring diverse forums, og nogle siger/ skriver at bruger man ilt-sten/ luftpumpe
tager det den naturlige Co2?? der normalt leveres fra planterne, så den er jeg stadig ike helt med på.

Jeg har dog fundet ud af, at mine planter manger gødning (ikke Co2) MEN det er en anden sag
så muligvis planter går IGANG med filtrering af vandet, når jeg slukker iltpumpen, men hvorfor det sker med timer´s hastighed fra uklart til klart vand, har jeg aldrig oplevet før.

Takker for svar.

NB: skal også have spandpumpen sat igang med noget filter - halløj
bare svært at få det hele på plads på engang = gødning/filter/ og jeg skal komme efter dig.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 18-12-12 01:00

Tak for svaret michaelmoeslund.
Kan lige nævne at fisken er i stor iltmangel, hvis jeg slukker for iltpumpen, hvilket sikkert er fordi planterne ikke har det for godt = afgiver ilt til vandet.
Som Co2 bruger jeg bare en Cola flaske med gær og sukker, men tror jeg skal vente lidt med det
til planterne får det bedre.