/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sikkerhedssele kasseret ved syn
Fra : gunnarb
Vist : 1594 gange
200 point
Dato : 14-12-12 14:26

Min højre sikkerhedssele på Opel Astra 1,4i 1992 er blevet kasseret/ ukorrekt funktion ved syn.
Synsmanden sage at det kunne være skidt der var årsagen til ukorrekt funktion. Jeg så ikke da han testede selen, han kørt jo en tur i bilen. Der var 4 andre punkter som jeg har ordnet, med det med sikkerhedsselen giver mig problemer, for jeg er ikke helt klar over hvad det er for en funktion der er ukorrekt. Jeg har en mistanke om at han har tage fejl af højre og venstre side for selen i højre side (passagersiden) har næste aldrig været brugt. Selerne i både højre og venstre side låser når man foretager et hurtigt ryk. Slipper jeg så selerne, jeg så ruller den højer hurtigt på plads, medens den venstre kører lidt langsommer på plads, men på plads kommer den. Kan det være denne tøvende tilbagerulning den er kasseret på.? Kan man rense og smøre rullerne med et eller andet, eller kan fjederen ned ved opspolingsrullen evt. strammes. Nogen der har kendskab til det?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-12-12 14:46

Det kan være det er nogle tråder i bæltet der er defekte. Du kan købe billig brugt på autoophuggeren.
alimak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-12-12 15:57

Kør en tur i bilen, (spænd førstsikkerhedsselen)
øg farten til 80 - 90 km/t
kig bagud, og vær sikker på der ikke kommer bagvedkørende,
træd alt hvad du kan på bremsen,
hvis selen forhindrer dig i at ryge op i,.. eller ud af forruden,
burde selen fungere efter hensigten,

få evt. svigermor (eller en anden hjælper) til at sidde i passagersædet,
ryger hun heller ikke op i,.. eller ud af forruden,
burde begge seler fungere efter hensigten,

kør tilbage til synsmanden og spørg hvad problemet var,.... ?
- og fortæl hvordan du lige har testet begge seler,

tag evt. en kopi af denne side med
http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/selve_synet/kabine/sikkerhedssele/

Citat
Kontrol af bilens sikkerhedsseler rettes primært imod tilstedeværelse, tilstand og funktion. Nyere biler har 3-punktsseler ved alle pladser, som er godkendte og mærkede.

Seler er 'E'- eller 'e'-mærkede. 3 punktsseler er desuden mærket med 'A' og hofteseler med 'B'

Sikkerhedsseler må ikke være flossede eller på anden måde beskadigede. Reparation af sikkerhedsseler kan ikke godkendes. Sikkerhedsseler, som har været i brug ved en kollision, skal normalt udskiftes med nye. Der er i øvrigt ingen alderskrav til sikkerhedsseler. Sikkerhedsseler i nyere biler er rulleseler, hvor rullemekanismen skal være funktionsdygtig. Sikkerhedsselernes låsemekanismer skal kunne låse efter hensigten.

Selestrammere
På nyere biler er sikkerhedsselerne indrettet således, at i tilfælde af en kraftig bremsning/kollision strammer selesystemet automatisk til. Selestrammere vil altid stramme sikkerhedsselen helt fast til kroppen, hvad enten brugeren har vinter- eller sommertøj på. Selestrammere indgår ikke i Bilinspektionens kontrol.

Godt råd
Spænd altid sikkerhedsselerne - også på korte ture. De fleste sammenstød sker ved hastigheder under 50 km/t, hvor sikkerhedsselerne har den største effekt. Selen skal sidde stramt over hoften og ligge korrekt hen over skulderen - ikke for tæt på halsen og ikke for langt ude på skulderen.

Det kontrollerer vi:

Tilstedeværelse
Beskadigelser

er du ikke tilfreds med synsmanden,.. eller mener han optræder ukorrekt,
kan du klage over ham,.... (men det er der vist ikke mange der gør)

http://www.nysynet.dk/periodisksyn.htm#Klageadgang

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-12-12 16:19

ps,... du kan også køre til syn i en helt anden synshal, og dermed en anden synsmand,
hvis du mener din 20 år gamle Astra kan klare endnu et syn,..

Personligt vil jeg nok tro at synsmanden har ret,
på den anden side,.. er det menneskeligt at fejle,

men,.. det er din bil,.. så du kender den sikkert bedst, ?
meeen vi har også en anden Opel fanatiker her på KANDU
han påstår at Opel aldrig går i stykker,.. det er bare det eneste der dúr,

nogle gange er bilejere ikke HELT ærlige omkring stand af deres egen bil / biler.... .

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-12-12 16:35

Tag det helt roligt og få en snak med synsmekanikeren.
Han er interesseret i, at hans forretning kører som den skal ifl loven og at du gerne vil have synet biler fremover hos ham.

Han vil derfor uden tvivl gerne uddybe fejlmeldingen.
Du har nævnt de væsentligste fejl man kan komme ud for, men som andre har nævnt, må der heller ikke være tråde i selve selens bændel, da det er et udtryk for at det er ved at trevle op, pga slid eller nedbrud i materialet - og dermed ikke længere har den rigtige styrke.
Men det kan jo være en helt anden type fejl din synsmekaniker har bemærket, f.eks. en dårligt fungerende selelås eller manglende lys i en advarselslampe.

En brugt S-sele er nem og billig at udskifte og så har du gjort din pligt, nemlig sikret dig at din bil overholder lovens krav.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-12-12 16:54

Jeg har jo været til syn, og der var ingen rust, så selvfølgelig kan den komme igennem syn, jeg er ikke fanatiker.
De 4 punkter som er lavet. 1. bremseslange foran højre.2. Harveriblikkontakt.3.Forskel i bremsevikrnig bag.4 El-stik anhængertræk defekt.
Når synsmanden siger at det måske er skidt, så kan det jo ikke være trådene i selve bæltet der er i stykker.
Tåbelige løsninger som at køre en tur og bremse mv., ønsker jeg ikke at høre på, prøv at være seriøs.
Kan man købe nye seler hos Opel? og hvad mon de koster? Måske er løsninger hos en autoophugger,
hvis der ikke er nogen, der har en løsning.
Jeg har set på den højre rulle og det er helt rent og ser ud som ny.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-12 17:06

Selen skal være hel.
Den skal let tilpasse sig (rulle tilbage)
Den skal straks gribe fat ved ryk.
Har du seleadvarsel, skal den virke.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-12-12 17:16

EA_HS er en af de mest seriøse her inde, så jeg tror ikke han prøver at være useriøs.Og det er nok den bedste måde at teste bælterne.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-12-12 17:22

Der er ingen seleadvarsel på så gammel en bil, men
de andre 3 punkter, som du nævner Eyvind, mener jeg er opfyldt.
Vil syn mon kræve omsyn igen, hvis selen er det eneste punkt som mangler, eller vil den blive
betinget godkendt?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-12 18:51

betinget godkendt - det kommer jo an på om han syntes det er for farligt at køre videre.
Det kan også være at han syntes den er OK nu.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-12-12 19:00

Citat
meeen vi har også en anden Opel fanatiker her på KANDU
han påstår at Opel aldrig går i stykker,.. det er bare det eneste der dúr,

Ham kender jeg heldigvis ikke.Må være en slem narrehat. Og løgnhals.Jeg har da været udsat for at der sprang en sikring,til cigartænderen.
Bortset fra det,kører der stadigvæk "læssevis" af Opel Astra F rundt her i mit område.

Nå,men det var selen.......fik skiftet den venstre/for på Vectra`en.Ved Opel forhandler.1.350 kr.
Men kan nok bjerges ved en hugger,noget billigere.

M.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 14-12-12 19:59

når man kører eks 20-30kmt.tager du selen og trækker den hurtig ud mens du bremser, den skal låse ved opbremsning.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-12-12 23:12

En sikkerhedssele der er kasseret til syn bør udskiftes. Men der er intet til hinder for, at montere en brugt sele, så længe den lever op til de krav der stilles.
Man bør og må ikke begynde, at forsøge reparation af defekte seler, da det jo i sagens natur kan medføre livsfare hvis noget svigter.
Det virker bare underligt, at synsmanden ikke har uddybet på hvilken baggrund han har kasseret den pågældende sele. Hvis den låser som den skal, ikke er flosset eller på anden måde er beskadiget og låsetøjet fungerer optimalt, ville jeg be` ham om en uddybende forklaring.
Men du kan som andre allerede har nævnt, finde en tilsvarende hos en ophugger og evt. tage den defekte med til omsyn, og få forklaringen der ?

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 14-12-12 23:41

Da synsmanden nævnte den højre sele, blev jeg meget overrasket og sagde at den jo næsten aldrig har været brugt. Så sagde han at det muligvis bare var noget skidt. Låsefunktionen virker, så man kan ikke sige at selen er defekt og han skriver også i rapporten ukorrekt funktion. Men stadigvæk
mener jeg at den højre er bedre end den venstre med hensyn til tilbagespoling.
Hvorfor vil I absolut have at jeg skal kører 20-30 km/h eller 80 -90 km/h og bremse for at teste selen. Er de ikke nok at jeg trækker så hurtigt i sele at den låser? Findes der en minimums hastighed for hvornår selen skal låse?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-12-12 23:48

Fordi når du trækker for eks.10 kg i bæltet så låser den men hvis du bråbremser i 80 km/t så er det måske 100 kg i bæltet, og det er en stor forskel.Måske låser den ikke når det er meget vegt i den?
alimak

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 15-12-12 00:10

Så vidt jeg ved er det accelerationen der får sedlen til at låse og først når sedlen er låst vil kraften F = m x a kunne mærkes i sedlen.

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 15-12-12 09:38

grunden til at selen skal låse når man trækker i den ved lav hastighed og bremser er det lig med at selen skal låse ved væltning, der er en slags pendul/kugle det styrer det i selen.

Kommentar
Fra : gunnarb

Dato : 15-12-12 10:04

Det ulstrup 8860 skriver forstår jeg vist ikke helt, for hvordan kan synsmanden tjekke det helt alen på den højre sele når han kører? Han kan jo i det hele taget ikke tjekke den højre sele alene ved en bremsetest, eller kan han?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-12-12 19:47

Mon ikke han tester den ved, at trække kraftigt i den et par gange ( mens bilen holder stille ) og ser om den låser ved denne påvirkning ? Det er i altfald hvad jeg har set i den lokale synshal - uden, at jeg skal kunne udtale mig om hvad der foregår under prøvekørsel, men sandsynligvis er det andre ting de ser efter og afprøver ?

Kommentar
Fra : ulstrup8860

Dato : 15-12-12 19:58

selen må ikke kan trækkes ud under opbremsning,synsmanden rækker over og tager fat i selen,når han bremser ved eks.20-30 kmt.må selen ikke kan trækkes ud , den skal låse

Godkendelse af svar
Fra : gunnarb

Dato : 17-12-12 21:47

Tak for svaret Eyvind.
Da sneen var smeltet lavede jeg en bremseprøve ved 20-30km/h og da jeg bremsede hårdt op kunne jeg mærke at selen låste som den skulle.
Jeg har nu haft selerne i begge sider af. Jeg opdagede at begge seler låste når jeg tippede dem lidt, så også det fungerede på begge seler. Jeg tørte selerne af og smurte dem med lidt silicone og nu kan de ikke køre bedre.
Selerne blev også godkendt ved omsyn.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-12 22:23

Og

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-12-12 09:01

Citat
lavede jeg en bremseprøve ved 20-30km/h og da jeg bremsede hårdt op kunne jeg mærke at selen låste som den skulle.

Så,.. bremseprøven virkede altså,.. !
mener,.. du,.. eller svigermor, røg altså ikke op i,.. eller ud gennem forruden,. ..