/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator uden cirkulation
Fra : Grimstrup
Vist : 946 gange
100 point
Dato : 13-12-12 20:02

Jeg bor på 2. sal og har bøvl med en radiator, selv om jeg har prøvet en række forskallige ting.

Jeg har luftet radiatoren ud - der var kun vand.

Jeg har løsnet den lille stift bag termostaten.

Jeg har løsnet fjederen bag den lille stift

Men lige lidt har det hjulpet:(

Røret der leder hen til radiatoren er også koldt - bortset fra delen helt henne ved væggen. Jeg "tappede" lidt vand fra fjederen bag den lille stift, og det gjorde at der begyndte at komme varme i røret hen mod radiatoren, men ikke helt derhen, og det er bare kølet af igen efter jeg tappede lidt vand.

Har I forslag til hvad man ellers kan prøve?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 13-12-12 20:25

Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det fungerer i etageejendomme, men har du prøvet da du luftede ud, kun at have åben for fuld knald på den radiator og de andre lukket imens. ?

Det virker nok kun i alm. villaer. Men jeg troede jeg havde luftet ud- der kom kun vand- indtil jeg lukkede for alle andre end een- ja så var luften der alligevel.

Men det vel noget du kan kontakte en vicevært om eller hva´?

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 13-12-12 20:27

Har nemlig haft fat på viceværten, og han prøvede også de almindelige ting og tændte og slukkede for ejendommens anlæg. Det kan være vi skal have fat på en vvs´er i næste uge..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-12 20:55

Der er ikke gennemløb i din radiator, sikkert fordi din termostat er rustet fast.

Giv stiften noget karamba og bank på den i morgen...

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 13-12-12 21:19

Termostat - altså den lille stav bag den man drejer på? Den er okay og springer ud som den skal...

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 14-12-12 00:21

Hej
smuller54 er inde på noget rigtigt, det lyder som om der er luft i systemet, selvom der kommer vand ud, som du skriver.
Der skal lukkes for de andre radiatorer på strengen, også hvis de er på etagen nedenunder, så skal den radiator du har problemer med stå helt åben nogle minutter og luftes ud flere gange, når først du har rigtigt gennemløb og varme på den "drilske" radiator kan der reguleres normalt på alle de andre, og jeg vil tro problemet er løst.
Der kan meget let være dannet en luftlomme, især hvis det er et ældre anlæg, og alle rør ikke nødvendigvis ligger med stigning op imod radiatoren, endsige vandret.
Hvis du kan forestille dig hvad jeg mener med stigning op imod varmekilden ?
Ellers kan luften ikke finde op til din luftskrue - og så bliver der aldrig rigtig cirkulation i systemet.
held og lykke med det i denne kolde tid

mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-12-12 11:47

har du prøvet at banke forsigtigt på termostaten mens der er lukket helt op eller med afmonteret termostathoved. det kan godt være inde i termostaten der er noget der hænger.
det sker mange gange hvis der ikke er forbrug på din radiator i længere tid.

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 29-12-12 17:05

Tak for svaret bennymanden.