/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hydrofor
Fra : Avant85
Vist : 1501 gange
300 point
Dato : 13-12-12 13:45

Jeg har en næsten ny hydrofor på mit eget vandværk med næsten ny dykpumpe - bare for at sætte det lidt 'på plads'

Så begyndte trykket i hanen at variere helt tosset. Så fik den lige en gang med kompressoren, sådan ca ½ 'toptryk'

Det virkede også fint et godt stykke tid, men nu er det ved at være galt igen - hurtigere end den sidste lange gode tid

Jeg har tjekket ventilen - der hvor jeg blæser luft ind - for udsivning. Den virker fint tæt

Hvad kan det være

Er der en, som har en ide

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 310 point
Dato : 13-12-12 14:42

Du skal muligvis skrue sjælen (ventilindmaden) ud af luftventilen, rense den og give den en dråbe silikoneolie før du skruer den ind igen. Værktøj? Selv har jeg én pincet, som kan gå ind og få fat. Det er en standard bilventilindsats, så måske kan man købe en dedikeret nøgle til det på en tankstation eller i en biltilbehørsbutik. Jeg har selv husvandværk med hydrofor ved mit fritidshus i Småland. så jeg kender rumlen: Sluk for strømmen, åbn for vandet, så trykket går af, luk for alt og blæs hydroforen op til 1½ - 2 atmosfære.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-12 14:45

Åhjo forresten - gummiet, der lukker mod hydrofortanken, kan også have godt af en dråbe mens man prøver at dreje hele gummitutten uden tryk på. Natur- og syntetgummi tåler fint silikone, men undgå mineralolie.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-12-12 14:49

Dykpumpen og dens returventil - har du tjekket dem for flydesand? Hvis trykket gør, at vandet fiser ned i borehullet igen, når pumpen stopper, skal skidtet stå og køre start/stop hele tiden, og det har især pressostatafbryderen ikke spor godt af. Din elregning heller ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-12-12 18:49

Mulige fejl.
Fortryksluft siver ud.
Membran utæt................men så kommer der også vand ud af ventilen når den lige trykkes ind.
Hvis det er en af de rustfrie grundfoss, så har den indbygget returventil (kontraventil)
Ellers er det din returventil som er utæt.

Det er vel sådan her du har det:
Brøndpumpe..............................sandfilter...........kontraventil............hydrofor.......................tappested

Vores lille vandværk til 7 huse ser sådan ud:
Brøndpumpe m/kontraventil......luft tilsætning.........sandfilter.........hydrofor.........kontraventil.......tappested

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-12-12 21:41

Check dine filtre for sand, så du er sikker på at dit bundfilter er ok. Jeg måtte selv ud i en ny boring i år. Heldigvis opdagede jeg det før pumpen tog skade. Det kan meget hurtigt ske hvis den kører i sand.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-12-12 00:33

Det tyder på utæthed i dit system, så du har mistet fortrykket, d.v.s. din pumpe kører ofte ved forbrug og giver tryk / mister tryk og så fremdeles, det kan være mange ting, også som flere skriver; sand i en ventil, men prøv at tjekke din contraventil, og at systemet er tæt op imod tappestedet, således at du ikke hele tiden mister dit modtryk - det vil betyde at det er pumpens tryk som giver det tryk du har på tappehanen - det bliver automatisk hele tiden varierende ....
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 12:24

Luk vandet ud af din hydrofor og pump så med kompressoren hvis du har lyst, jeg bruger aldrig kompressor, slukker kun for vandpumpen og åbner så luftskrue øverst og vandhane nederst på hydrofor, efter en lille halv time lukkes hanerne igen og vandpumpen startes.
Det som er galt er at luften fortrænges af vandet og er din hydrofor næsten fyldt med vand så hjælper det kun lidt at pumpe luft ind, altså ud med vandet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-12-12 13:45

OVN - det gælder kun for hydroforbeholdere uden membran.................
Nyere hydroforbeholdere har enten en membran midt i beholderen eller som min - en gummipose i midten med luftfortryk omkring posen.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 15-12-12 11:23

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-12 14:09

Fortrykket, man blæser op til med slukket pumpe kan med fordel vælges lige under det laveste af de to trykgrænser for afbryderen. Hvis din pumpe tænder ved 3 At og slukker ved 4 At (ligesom min), kan du fint give den 2½ At fortryk. Så kan du tappe meget vand før den går i gang.