/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Efter bagning
Fra : o.v.n.
Vist : 740 gange
100 point
Dato : 13-12-12 12:06

Franskbrødet skulle i ovnen og dejen var ikke helt kommet op på stue temperatur, jobbet startede kl 15 så jeg var lidt presset så bagetiden blev ikke helt så lang som den burde have været resultat: Brødet er lidt klistret i midten, kan jeg bage videre et kvarters tid eller mere?
Eller er løbet kørt og jeg skal spise klisterkage resten af ugen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 13-12-12 12:31

Den er svær at redde .

Det afhænger også af brødets tykkelse.

Hvis den er stor vil det yderste blive mørkt og tørt inden bagetemperaturen nås i midden .

Hvis du forsøger så væd brødet først udvendigt og bager det igen på næsten fuld tid, men ved 20 ° grader lavere temperatur end normalt.

Det gør ikke noget at dejen hæver koldt det tager bare længere tid, men giver også et bedre resultat.
Der er nogle som foretrækker at hæve i køleskab , natten over .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-12-12 12:40

Citat
Der er nogle som foretrækker at hæve i køleskab , natten over .
ja dejen havde stået i køleskabet og det var sikkert her problemet startede, dejen var for kold da den kom i ovnen, jeg prøver der er nemlig 2 store brød som jeg ikke nænner at smide ud uden at forsøge et eller andet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-12 12:44

Hej o.v.n.

Hvis man koldhæver sit brød skal der kun ca. 10 gram gær i pr. brød.

Jeg tror den er svær og redde men prøv dog. Det er jo vigtigt at brøddet har en god temp. som du selv skriver.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-12-12 12:58

Den tror jeg ikke på du kan redde

I stedet for klisterbrød hele ugen, kan du så ikke spise det på anden måde - måske skåret op i skriver, og så riste det, eller måske Arme Riddere ??

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4032/Soedesager-opskrifter/Arme-Riddere

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-12-12 12:59

enig med Nordstedt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-12-12 13:32

Mit gæt er, at dejen ikke har hævet nok i køleskabet, inden du satte det i ovnen!

Så kan det ikke reddes bagefter.

Jeg har altid dej i en skål i køleskabet, man skal holde øje med det, for kort tid til hævning, så går det galt i ovnen (klistret), for lang tid falder det sammen igen (klistret).

Typisk er det fint efter 24 timer, til 3-4 døgn, derefter skal det røres op igen med nyt mel, væske, salt, og evt. lidt gær.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-12-12 22:35

Enig med Nordsted1 og frieda

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 12:06

Nu er forsøget gjort, brødet har været en ekstra tur i ovnen 200 grader i 30 minutter
jeg accepterer et svar når brødet er kølet ned og jeg har smagt og set på resultatet

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-12-12 20:20

Tak for svaret transor.
Citat
Hvis du forsøger så væd brødet først udvendigt og bager det igen på næsten fuld tid, men ved 20 ° grader lavere temperatur end normalt.
det lykkedes at få et godt resultat med det brød som jeg ikke var begyndt at skære af, det andet brød hvor jeg var nået ind til det klistrede røg i skraldespanden, jeg er ikke i tvivl om at bagetiden skulle have været lidt længere, minutrundstykker er vistnok kun halvbagte ? Så hvorfor ikke bage videre på et franskbrød