/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk til Chevrolet Spark
Fra : Kyck
Vist : 667 gange
100 point
Dato : 12-12-12 23:12

Hej

Jeg ejer en Chevrolet Spark 1.0 og føler at jeg er nød til at få nogle vinterdæk på bilen.

Kan dog ikke helt finde ud af det med størrelser på hjulene.

På nuværende tidspunkt står der følgende på mine sommerhjul: 155/70T R14

Jeg har fundet nogen hvor der står 155/70T R13 - Vil jeg kunne få dem monteret på min bil?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 23:21

Det sidste tal er diameteren, dvs 13 eller 14 tommer. Dæk på 13 tommer vil ikke passe på din bil.

Du kan i øvrigt overveje at bruge helårsdæk:
http://jyllands-posten.dk/motor/article4926904.ece

Det er specielt interessant, hvis du ikke kører ret meget i bilen.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 23:26

Hvis ikke du kan finde det helt rigtige dæk, kan du overveje f.eks 155/65 14
Det første tal er bredden, det næste er forholdet mellem bredde og højde på dækket. Så 155/65 er lidt lavere end det du har nu, men det er ok. Du bør dog lige undersøge hvilke dæk din bil er godkendt til, inden du køber.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 12-12-12 23:47

Hvis du skifter fra 155/70T R14 til 155/65 14 vil du få mindre frihøjde, hvilket ikke er godt til vinterdæk, fordi du så skal "flytte mere sne" med undervognen. Du vil altså få sværere ved, at køre og især parkere, hvor der ikke er ryddet ordentligt. Du vil også få mindre hjulomkreds, så dit speedometer kommer til at vise for meget. På den anden side vil du få en forbedret acceleration, på bekostning af benzinøkonomien. Endelig vil du opleve en forringet komfort, fordi det lavere dæk fjedrer mindre. Men bortset fra de "bagateller", så kan man da så meget - dumt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-12-12 23:58

Så vidt jeg lige kan regne ud er der 7,75 mm forskel på højden af de to dæk. Hvis det ødelægger ens liv, er man selvfølgelig nødt til at finde det helt rigtige dæk.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 13-12-12 00:15

Prøv at kikke på denne sidde, der kan du se det hele.
V H Jens.
www.daekonline.dk

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 13-12-12 05:52

Hvis du går ned i profil, fra 70 til 65, vil du få en større fejlvisning på speedometeret.
Ligeledes vil det have en negativ indflydelse på brændstofforbruget. Ikke meget men alligevel.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 07:16

Her er et sæt hjul til salg:
http://www.dba.dk/staalfaelge-14-krydsmaal-4-x/id-88125156/#

Bilag
;)

Kommentar
Fra : Kyck

Dato : 13-12-12 14:43

Mange tak for alle de gode svar - Hvor vil i anbefale at jeg køber nogle billede dæk henne?

Jeg er vel nød til at købe fælge på samme tid?

Er T-Hansen god? Hvad med at købe brugt og se finde et værksted hvor de kan monteres?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-12-12 15:11

THansen er ok, køb dæk med stålfælge, de leveres monteret og lige til at sætte på bilen.

Hvis du køber brugt og skal have et værksted til at montere, så mister du meget hurtigt fortjenesten ved at købe brugt.

Det er ikke svært at montere hjulene selv, køb en donkraft og en momentnøgle i THansen, så tager det en times tid at skifte.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 17:07

Få aftalt med sælger at han monterer.
Hvis han kan og vil ikke mindst kan.
http://m.dba.dk/staalfaelge-14-krydsmaal-4-x/id-88125156/.
eller find en anden.
1500 incl. Montering vil være billigt.
Nilsg

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 17:10

Beklager::: det var sommerdæk.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 17:29

Her er nogle fra nordjylland.
http://www.guloggratis.dk/biler/daek-faelge/daek-paa-faelge/vinterdaek/annonce/16983246-vinterdaek
Prisen er måske til forhandling.

Nilsg

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-12 19:13

Jeg synes Jyllands-postens anvisninger er direkte livsfarlige:
Citat
og med en bredde på op til 195 mm.

En bredde på 195 mm. I en lille let bil????????? i sne og sjap. Det er jo himmelråbende.......

Hvad med om de anbefalede Formel1 hjul. Fuldstændig tåbelig. Vinterdæk skal ikke være bredere,end sommerdæk. Tværtom. Helt igennem dårlig "råd",dårlig journalistik.

M. Har kørt bil i 50 vintrer.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-12 19:29

Måske en forklaring er tiltrængt:

I mine unge dage,havde bilerne meget smallere dæk.Mine egne,Lloyd Alexander,Renault Gordini,Renault R8 og Taunus 12M,ja selv Saab V4,kørte på 3 og 4 tommer dæk.

Derfor spekulerede vi da aldrig i vinterdæk dengang. Renault`erne gik gennem massive snedriver,fordi de havde motoren i bagenden........ og smalle dæk.

M.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 19:53

Mosebaek her er der tale om 155 mm, du ryger mosetørv, og har kørt 50 vintre?
Det er 75 års frakendelse!
Fy

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 13-12-12 19:57

Mosebaek !

Ellers har du ret.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-12-12 20:15

Endda 50 vintre på det samme sæt dæk ? Nej, Mosebæk har så evigt ret: I de go`e gamle dage var dækkene smalle, motorerne spage og for Renault, Vw og NSU placeret i bagdelen. Det kunne godt give nogle " oplevelser " når vægten af motor og gearkasse ville sende bagenden fremad.
Men bortset fra det er der noget sandhed i, at brede dæk er uegnede til vinterkørsel.

Hvis du vil beholde bilen et par vintre kan jeg anbefale Michelin Alpin. De koster godt nok lidt mere end de fleste andre, men er suveræne i sne og sjap. De findes også brugte og med fælge på f.eks. Den Blå Avis, men se godt efter krydsmål og indpresning m.v.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-12 23:21

Citat
Det kunne godt give nogle " oplevelser " når vægten af motor og gearkasse ville sende bagenden fremad.

Rigtig! Men en sække cement i bagagerummet (foran) gjorde underværker.

Forøvrigt lidt en paradoks,at de to biler jeg har smadret i mine unge år,begge gik for at være datidens mest sikre.Nemlig Saab 95 2T og Saab 96 V4.

M.