/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sne-kaos.
Fra : Mosebaek
Vist : 733 gange
300 point
Dato : 09-12-12 12:22

Det lette svar er selvfølgeligt: Spørg kommunen. Men jeg vil gerne høre jeres mening.

Jeg har en bekendt i Thisted.Bor ud til en ret befærdet gade.Gammel fortov,højst een meter bred. Ligger i niveau,med asfalteret gadeplan.

Det resulterer i,at hvergang han har renset sin del af fortovet,kommer kommunens sneplov,og skubber sneen ind på fortovet igen.Dette sker jo flere gange om dagen.

Skal han stå Brandvagt,dagen igennem med skovl og kost??? Og vente på kommunen,kommer forbi atter engang.

Det er jo det rene "Gøg og Gokke".

Vh. M.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 09-12-12 12:28

Han skal klage til kommunen. Det kan være kommunen ikke er opmærksom på det sker. Ofte har de vognmænd til at klare opgaven.
Så hiv fat i kommunen, evt. tag nogle billeder af det.

Held og lykke

Mvh. Lasse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-12 12:34

Han skal ikke stå brandvagt, reglerne siger, at du som privat grundejer, skal sørge for at rydde fortovet så hurtigt som muligt, sikre mod glat føre ved at salte/sprede grus, så snart det begynder at blive glat.
Fortovet skal være fri for sne mellem kl. 7 om morgenen og 22 om aftenen.
Hvis jeg ryddes sne om morgenen, inden jeg tager på arbejde, og igen når jeg vender hjem, så har jeg opfyldt reglerne.

Kommentar
Fra : Hovgesen

Dato : 09-12-12 12:36

Det løser jo ikke problemet katekismus.
Problemet er at kommunen skraber sneen tilbage op på hans fortov og det er ikke i orden. Han skal have fat i kommunen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-12-12 12:42

Tak for svar. (Flere er velkomne).

Familien er på ferie nu,så det er faktisk mig,der står med problemet nu.

M.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 310 point
Dato : 09-12-12 12:54

Han skal fjerne sneen på sit eget område og tage et billede af det (han har formodentlig en mobiltelefon med kamera?) og så skal han tage endnu et billede, når kommunens sneplov har været der. Det er godt at dokumentere overfor kommunen, at han rent faktisk har ryddet sneen. Og ellers kan du jo trøste din ven med, at han får god motion - nårh nej, Mosebaek, det er jo DIG, der får den gode motion God fornøjelse

Og glædelig 2. søndag i advent

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-12 12:57

Reglerne i Bekendtgørelse af lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje

tager ikke højde for, at man som grundejer kan være på arbejde, ferie el. lign:

" Kapitel 7

Nærmere regler om grundejernes forpligtelser

§ 11. Den snerydningspligt, der påhviler grundejerne, omfatter pligt til at rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald. Pladsen omkring brandhaner, brand- og politialarmskabe og installationer til trafikregulering skal til enhver tid holdes ryddet for sne.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til snerydning på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at rydde trapper til deres ejendomme for sne.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med politiet give nærmere forskrifter for snerydningens udførelse, herunder om hvor snebunker skal henlægges.

§ 12. Den pligt, der påhviler grundejerne til at træffe foranstaltninger mod glat føre, omfatter pligt til snarest muligt efter førets indtræden at bestrø færdselsarealet med grus, sand el.lign.

Stk. 2. Uanset hvem der har pligt til at træffe foranstaltninger mod glat føre på fortov og kørebane, har grundejerne pligt til at gruse trapper til deres ejendomme.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen (vejbestyrelsen) kan efter forhandling med politiet give nærmere forskrifter for glatføreforanstaltningernes udførelse, herunder for anvendelse af salt og andre kemikalier."

Men omvendt drejer de sig kun de kun om "pligt til at rydde færdselsarealer for sne snarest muligt efter snefald" og om "glat føre".

Hvis dem, kommunen får til at feje gaden, smider sneen på fortovet, må det være kommunens ansvar, det kræver bare at man som grundejer kan bevise det!

Så at klage til kommunen, og få taget lidt før og efter billeder, er givetvis klogt.

Men det ændrer ikke, at man, selv om man fx er på arbejde, skal cykle hjem og rydde, hvis det sner i dagens løb.

I praksis er det mest et erstatningsspørgsmål, der som regel vil blive dækket af ens ansvarsforsikring, men i grove sager kan forsikringsselskabet kræve pengene tilbage fra den ansvarlige (grundejer/kommune).

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-12-12 12:58
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-12-12 13:15

Kolding kommune vil selvf gerne prøve at skubbe ansvaret fra sig, men jeg tror ikke denne holder i byretten

"Jeg har skovlet mit fortov fri for sne. Herefter kom sneploven og sprøjtede fortovet til igen. Hvad gør jeg ved det?

Vi prøver at tage al mulig hensyn, men sådan noget kan desværre ske, ikke mindst med snesjap. Det er stadig grundejeren, der skal holde fortovet rent."

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-12-12 14:00

Velkommen til min verden.... og hvis det ikke er kommunen, så er det børnehaven der er på tur og synes det er en fest at hoppe op i det vi har fejet, så det vælter ned på fortovet

Og selv om vi har henvendt os til både den ene og anden, hjælper det ikke

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-12 11:41

Kommunerne kører "Gøg & Gogge"! Tidlig rydes cykelstien, og sneen børstes ud på vejen. Grundejeren rydder sit fortov. Så kommer sneploven og smider sneen ind på cykelstien igen - og på fortovet.
Sådan har det altid været og det vil det blive ved med - og dermed smide pengene til rydning delvis "ud af vinduet".
Kommunen kan ikke tage hensyn til at der kommer sne på fortorvet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-12-12 14:23
Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-12 15:47

Tak for svaret pifo.Nu har jeg renset og saltet,efter alle kunstens regler.Og taget 8 billeder.For det gik som forudsagt. Lige da jeg var færdig kom en lastbil,der rundede med forhjulet ind i sneen.Så halvdelen af fortovet,er fyldt igen. Heldigvis fik jeg taget billede,før og efter. Jeg er den eneste,der har ryddet det smalle fortov.De næste 6-8 huse,oppe af gaden,har intet gjort.(Vil nok ikke være til grin).
Så min trøst er... kommer jeg i fængsel,gør de også.

Se,nu har jeg samme problem med Kandu,som mange gange før:Mange gode svar,hvilken skal man acceptere. Denne gang blev det pifo.Men takker alle,for venlig initiativ.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-12-12 15:54

katekismus,dit link kan jeg ikke åbne. Men prøver ad anden vej. Men ellers tak:

Vh. M.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-12 15:59

Hvis uheldet virkelig skulle være ude, så er det ikke sikkert at et digitalt billede er ok.

F.eks kan de ikke bruges ved gennemgang af en lejlighed, ved indflytning - for billederne kan redigeres....

Ps, du skal også tage billeder hver gang du har været ude og rydde fortorvet, ikke noget med at sådan plejer du at rydde, det skal være sprit nye billeder for hver gang - i tilfælde af osv