/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ulven kommer
Fra : Provsten1
Vist : 1528 gange
400 point
Dato : 07-12-12 16:55

Så er det blevet fastslået, at den døde ulv i nordjylland var en ulv. Dna'et fortæller, at den har nøjagtig samme dna som den stamme der findes i nordtyskland, så alt er muligt !
Men lad nu for guds skyld være med at gå i panik over det - vilde ulve er sky dyr, som ingen kommer til at mærke meget til.
Jeg håber ikke, at de nu vil blive set på som mårhunde, dvs. dyr der skal udryddes uanset metoder og omkostninger - lad os nu se hvordan udviklingen bliver.
Hvad synes andre naturbrugere??

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-12-12 17:18

Nøj! Jeg har altid ønsket mig en ulveskindsjakke. Smadder godt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-12 19:46

Hvis ulven fryser - vil den så blive glad for nogle fåreklæder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-12-12 22:13

Jeg håber da, at der kommer jagttid på ulven.

Men det ender nok med, at efterhånden som "ulveflokken" snupper et par får - og et par tamhunde, bliver jagttiden udvidet således, at ulven må reguleres hele året rundt.

Det er det scenarie jeg ser for mig - så'en lige pt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 08-12-12 00:08

Hvordan vil du have at ulve kan få frit lejde, når regeringen har lovgivet omkring såkaldte "kamphunde", hvor det egentligt er hundeejeren, der har problemet med hans "våbenhund".

En rask ulv gør det ud for mindst 4 kamphunde i den fri natur contra /husdyr/kæledyr.
Vi lever i et kultur land, ikke et naturland, nok ikke mindst på grund af, vores befolkningstæthed og landbrugssektor.
Vi er ganske enige omkring mårhunde opfattelsen, men når vi bevæger os ind på rovdyr i + ulve-størrelse er vi nok nødt til at melde fra desværre, vi har ikke naturen til det mere.
Hvis vi kigger til Svenskerne, er der nok heller ikke ret mange jægere, som ønsker en ulvebestand i DK, de mister flere og flere af deres drivende hunde til ulvene, som er i stadig vækst deroppe.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-12-12 07:18

så vidt jeg kan læse er det ikke endeligt fastslået at det var en ulv-nye DNA prøver næste uge

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-61114928:ulven-fra-thy-blev-kvalt.html

forøvrigt er der så meget kronvildt i Hanstholm reservatet at man er begyndt at regulere bestanden ved skydning så mon ikke nogle ulve kunne klare det job

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-12-12 09:07

Eyvind har fat i noget helt rigtigt - ulve elsker små lamseben, de giver nemlig varmen på mere end én måde !

Jeg hører heller ikke til de der synes det er så forfærdeligt med ulve på den frie vildtbane ! Som Tommy skriver, må man forvente en jagttid på ulven og bliver der problemer med tamdyr/ulve, må man skyde sig ud af problemet - værre er det vel ikke ?
Ulven i det nordjyske har øjensynligt kunnet færdes uden nogen har bemærket den og jeg tror det er et typisk billede på dens færden - lad os nu spise brød til !

ØV4
Multi-X

PS Ballegård Knudsen overvåger os stadig - har senest i går været lokket på kandu'

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 08-12-12 11:03

Hej med jer igen,nu er der jo ulvesnak igen.Jeg mener nu at de har bestemt at ulven er fra en ulve stamme fra tyskland Iham.Men nogen eksperter mener jo at det går 200 år igen inden vi ser den næste ulv,så er der jo nok ikke så mange af os der kommer til at opleve det.,men hvad de så ved det fra.Ikke for at træde for meget i det Kaptajn-Tommy men fik du vædet om ulv eller hund?
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 14:14

Jeg er såmænd aldeles enig med Kpt. Tommy og BW i deres betragtninger over ulven som hygge/bytte/skadedyr.

Som BW skriver det, så har det kostet rigitgt mange hunde i Sverige, og oppe i Nordsverige blev en svensk soldat dræbt - for nogle år siden. Mærkligt, at man ikke mere kan læse om den hændelse på Google. Den var ellers meget omtalt på tekst-tv og aviserne, såvel danske som svenske af slagsen.

Men sådan er det jo. Rundt omkring sidder der nyhedsansvarlige med hver deres lille Hassantuban og redigerer sig henholdsvis hen til og væk fra faktuelle ting og sager. Pludselig opdager en som undertegnede, at omtalen af den svenske soldat ikke mere er tilgængelig. Temmelig betænkeligt. Man ser jo også hajangreb blive manipuleret med.
Er man "hajmeddigfan" og har mulighed for at redigere/påvirke i medierne, så er tyrehajer, hvidhajer, blåhajer, Makohajer, Lemonsharks, Sandhajer etc. pludselig blevet til kæledyr, som enhver poolejer burde have i sit bassin.

Vi kan ganske enkelt ikke stole på noget som helst - bortset fra vores egen sunde dømmekraft.
Jeg har været meget tæt på ulve, mens jeg boede i Nordsverige, og at tale om sky dyr - er helt hen i vejret. Jo tættere folk bor sammen, jo mere ligeglad bliver ulven, og er der tale om en gammel sulten ulv - så snupper den det som først kommer for. Nu er skaden jo ikke så stor, når det drejer sig om en svensker, men alligevel.

Men at påstå, at fatale konfrontationer er umulige mennesker og ulve imellem, er ønsketænkning på Walt Disney plan.nJeg ved godt, at muligherden for at blive angrebet af en pekingeser er større end muligheden for at blive angrebet af en ulv; men med pekingeseren kan man ligesom sparke sig ud af problemet. Det kan man ikke med ulvebasse på 80 kg.

Vi har ikke plads til ulven i Danmark - og så ønsker jeg ingen nye konkurrenter.

Lidt motivredeliged skader jo ikke.

Mvh.
Tonganeseren

HMMMM! Sigfrid....

Jeg var også parat til at vædde. Jeg tror stadig at det er K....... fra egnen omkring Fjerritslev, som har lukket en af sine gamle ulve ud. Det er ganske enkelt umuligt for en gammel mølædt ulv at bevæge sig helt op til Hanstholm - uden at blive set. Tænk nu på Limfjorden som naturlig grænse - ikk`???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-12 14:17

Hej sigfrid. Du har ganske ret, jeg var så kæk at sætte en kasse bajere af mærket Slot på højkant - dem skal du naturligvis ha' - et væddemål er et væddemål.
Smid lige din adresse op, og jeg skal "med det vuns" sende rammen med fragtmanden.

Citat
Ballegård Knudsen overvåger os stadig - har senest i går været lokket på kandu'
Han er ved at samle sig mod til Så måske kommer der et forsigtigt lille pip - så'en for at lodde stemningen.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 14:19

Ja, og jeg fik 30 POING!!

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 08-12-12 15:02

Nej Kaptajn-Tommy jeg væddede ikke med dig, jeg var sku heller ikke sikker på hvad det var for en fidus. Og er heller ikke sikker endnu.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 15:35

Måske lever der varulve i Danmark.

Mvh.
Tonganeseren

Der findes en del registrerede ulve i fangeskab herhjemme. Måske burde man tage et kig på inventaret.
Mvh.
Tonganeseren

En gammel ulv ville aldrig binde an med en svømmetur over Limfjorden - never.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-12-12 15:41

Ingen behøver at kede sig- i denne elendige verden. Bare smut ind på Bb1`s profil og læs alle slettede spørgsmål. Så har man det hurtigt smadder morsomt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-12-12 16:16

Citat
Nej Kaptajn-Tommy jeg væddede ikke med dig, jeg var sku heller ikke sikker på hvad det var for en fidus. Og er heller ikke sikker endnu.
Hilsen Sigfrid.
Sjovt nok, sigfrid. Jeg har stadig min tvivl om, det skulle være en "vild ulv"

Først død af alderdom, så kvalt, nu af kræft, det næste bliver vel, at Balledrengen har skrænt den ihjel, da han snerrede af ulven med blottet gebis

Tommy.
Nøøøøj, til aften serverer konen et par go'e tykke koteletter med skaft....UHMMMM
Man kommer til at føle sig som en ulv

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 07:53

Sådan kan det gå - her i 2012:

Politiet i den tyske delstat Bayern indledte tirsdag aften en storstilet jagt på en krokodille, der angiveligt er set to gange i søen Kalusensee ved byen Schwandorf.

Over 70 betjente, brandfolk og andre redningsarbejdere deltog i jagten, men efter 90 minutters søgen, måtte de opgive på grund af en sommerstorm.

Politiet vil nu sætte overvågningskameraer op ved søen i håb om at få vished for, om det er en krokodille, der har skræmt flere gæster ved den populære badesø.

Lørdag aften så en mand, der gik tur ved søen, en krokodille på omkring en meter tæt ved kysten, og han ringede til politiet. Det kom efterfølgende frem, at en 44-årig kvinde også havde set et lignende dyr i søen den 1. juli. Hun var angiveligt svømmet ind i den og fået en syv centimeter lang flænge.

Størstedelen af søen er nu spærret af for badende gæster.

Mvh.
Tonganeseren
Har mange diller

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 07:57

Ulve angreb svensk børnefamilie

FACEBOOK

send

print

En børnefamilie med hund blev angrebet af to formodede ulve ved den midtsvenske by Roslagen.

En svensk børnefamilie med hund blev søndag formiddag overfaldet af to formodede ulve i Rörmossen i Norrtälje nord for Stockholm. Kvinden blev angrebet af de to rovdyr, og familiens hund Tyson blev dræbt, skriver flere svenske medier.

»Det var helt utroligt. Den ene ulv gjorde et udfald mod min sambo, og hun løb fra stedet med barnevognen. Samtidig angreb den anden ulv vores hund, greb fat i den og slæbte den ind i skoven«, siger manden i familien til avisen DN's hjemmeside.

»Ulven vejede omkring 50 kilo og har efterladt dybe aftryk på stedet. Når den har kløerne ude, kan den rive spor i vejen, og det er ellers en hårdt tromlet grusvej, som vi og mange andre kører på dagligt«, siger han.

LÆS OGSÅSverige tillader jagt på 20 ulve

Kvinden slap fra angrebet, da hun løb væk, men hun var i chok.

Angrebet skete kun 100 meter fra en beboelsesejendom.

Familien tilkaldte politiet efter hændelsen, og rovdyrseksperter er blevet sendt til stedet med en sporhund for at fastslå, om det nu også er ulve og ikke løsgående hunde, der gik til angreb.

Der ligger et ulverevir i nærheden, hvor der sidste år blev født vilde ulve for første

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 08:00

Rusland.

Ulvens offer var ude at leje med kælk sammen med to kammerater i det centrale Ural i Rusland. Pludselig blev de tre venner overfaldet af ulven der bed sig fast i den 10-årige Kolja, skriver Jagtjournalen.se. De to andre drenge løb straks efter hjælp, men da den nåede frem, var Kolja allerede død af svære bidskader i ansigtet og på halsen.
Beboerne i området er nu taget på ulvejagt for at få bugt med ulven der kostede Kolja livet.
Tidligere på ugen blev en kvinde rapporteret dræbt i Georgien efter et andet ulveangreb.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-12-12 08:11

Her er en ny fra Tyskland:

Soldaten blev walking gennem paradepladsen syd for Hamburg i Munster, Niedersachsen, når dyrene begyndte at følge ham.

Når han stoppede og vendte rundt, ulvene gjorde også, og når han så afsted igen, de er behørigt fulgt.

Da han blev mere og mere ængstelig, soldaten på vej mod et tårn på paradepladsen og forvrænget op det lokale politi rapporterede senere. Men ulvene ventede tålmodigt nedenfor, kredser hans tilflugt.

Til sidst soldaten, der var bevæbnet, men havde ikke skarp ammunition med ham, klatrede ned og sparkede til dem, på hvilket tidspunkt de holdt sig på afstand. Men de gav ikke op, og fulgte ham igen, da han tog til kasernen.

Før han kom der dog ulvene forsvandt ind i mørket, har tilsyneladende mistet interessen.

Helge John, ulv ekspert ved Federal Forestry-Kommissionen, sagde en trio bestående af ulve må have været ung, sandsynligvis omkring seks måneder gammel, da fuldvoksne dyr normalt løbe væk, når de lugter mennesker. Men de unge ulve kan være meget nysgerrig, sagde han.

Rådgivning vandrere, der støder ulve, John sagde: "Bevar roen, stop, og hold afstand." Han sagde også, at man bør tage fat ulve i en afgørende tone.

Den tyske hær nu siger, at det vil udarbejde retningslinjer for, hvad soldater skal gøre, når de møder en ulv i naturen.

Wolves er først for nylig blevet set igen i Munster-regionen Niedersachsen - for første gang i hundrede år. De ulve, der fulgte soldaten kunne have været de tre unger spottet nylig en naturalist i regionen.

"Jeg kan godt lide den der med "Hold afstand" - som vel nok betyder, at man skal spæne afsted

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 10-12-12 08:58

Der går mange historier om ulve i vore nabolande og sikkert er det, at der nogle få steder har været problemer med de kønne dyr.
Som f.eks. Øjenvidnet skriver, så har ingen bemærket ulven i det nordjyske, før en ornitolog helt tilfældigt får held af at tage et billede af dyret. Med hensyn til fødevalg, er der så sandelig rigeligt med føde de fleste steder i naturen - vi har f.eks. så meget råvildt vi knapt aner, hvad vi skal stille op med det - ligeledes er der en kraftig opgang i de øvrige store klovbærende vildtarter, at der absolut ikke sker noget ved at der kan tages noget herfra ! Vi taler ikke om store horder af ulve alle steder, men ganske få eksemplarer - Danmark er så lille et land, at større stammer ganske enkelt ikke har den fornødne ro og fred til at huse større ulvefamilier - ellers må vi, som med så meget andet, kunne regulere os ud af problemerne.
At de vil kunne angribe mennesker og husdyr, bl.a. hunde, er vel rigtigt, men lidet sansynligt - jeg anser problemerne for overvejende teoretiske - lad nu tvivlen komme ulvene til gode. Jeg er overbevist om, at vi sagtens kan leve side om side med dem.
Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 10-12-12 09:31

Hej Provsten1.
Jeg tror ikke det ville være så dårligt med en lille flok ulve,vi mennesker tror jo at al natur skal gå efter vores promisser.Men ville det ikke være godt man gik ude i skoven og kunne høre ulvens hylen,det ville nok få blodet lidt i sus.Men det sker nok ikke i vores tid.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-12-12 09:56

Forstår godt argumenterne, men jeg trode da, at det efterhånden var en kendt sag, at naturen herhjemme forvaltes af racen af homo sapiens. Det bliver den også overalt på kloden.
Når menneket derpå tillader ændringer, så skal man være klar over, at eventuelle fejldispositioner senere skal tværes af på dyreverdenen. Tag bare de australske kaniner!!Hvis de fik lov til at brede sig, kunne de flytte "sandbunken" flere meter årligt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-12 10:22

Vi har ikke plads til så store rovdyr i DK, det vil ende i et ramaskrig i hundeskovene osv.. Er det ikke bare en form for protest, ligesom at forsøge på, at tvinge udviklingen tilbage til fortiden. Ulven såvel som storken er på ingen måde, truede dyrearter globalt set så lad dem leve hvor de kan trives under deres præmisser.

Naturens orden siger jo ganske klart lige her og nu, at den påståede "indvander" ulv ikke kunne overleve, derimod bekæmper vi ikke " politiske korrekte dyr/fugle", som naturligt ud fra klimaforandringer mm., vil kunne etablere sig og overleve i Danmark.

En ting vi homo sapiens aldrig formår, er at besejre, endsige stoppe er naturens udvikling, om vi så opfører os naturligt overfor naturen, ja se det er et andet spørgsmål.

Jeg vil betragte en tvangs indførsel af ulve - bjørne i dansk natur, som at forlange den gode gamle dampmobil tilbage, helt klart med en mand vinkende med et rødt flag, up front ( lånt af Uffe Elbæk), og ud med alle fozzil forbrændningsmotorene, for at sætte trumf på.

Hvis ulvene blev indført, bliver vi igen anvendt som statens lakajer, når lovgivningen atter slår klik eller mangel på samme.

Et link til nogle som har erfaringer med ulvene og med hvad deraf følger.

http://www.jagtdebatten.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2914 Ulvedebatten

MVH
BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 10-12-12 11:12

Nu har vi jo slet ikke den natur som de har i Sverige og Finland,vi er jo nok lidt mere beskyttet her i lille Danmark.Vi får jo ikke de der adralin chok som at møde en bjørnebamse med sine unger,eller en stor elgstyr på 3 meter når man ser op.Jeg mener en gang i mellem kunde man godt bruge lidt mere spænding.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-12-12 13:10

Hej BW.
Edermageme et godt indlæg fra dig. Tak for det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-12-12 13:29

Betterwisser, mener du, at ulven skal skydes så snart den sætter benene på dansk jord..?

Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-12 23:26

Hej Tommy
Nej principalt gør jeg ikke, men hvor går grænsen, hvis et par bjørne slipper ud i det danske kultur samfund, skal de så en mulighed for at etablere sig, med hvad deraf følger.

Vi må se i øjnene at vi ikke er gearet til den slags, klart nok, hvis vi laver kæmpe natur områder om til naturparker, vil de have en mulighed for en mindre konflikt skabende fremtid for f.eks ulve, men det ville kun være et spørgsmål om tid, hvis man har lidt observans på bæverudviklingen kan man se den røde tråd, ren naturlig udvikling, men det vil skabe konflikter, når udvandringen rigtig taher fat.

Her skal vi nok lige have en mente, hvordan det gik med det Hollandske forsøg, som gik ud på at lade naturen gå sin gang, uden indbladning af jagtlig karakter, den endte op i rene skære dyrplageri i mit periskop .
Helt klart, hvis en ulv vil angribe f.eks. min hund, eller andet som tilhører min husstand af levende karakter ville den blive fjernet. Dette ville nok udløse lynch stemning hos visse ikke særligt oplyste grupperinger, men så ville jeg tage den derfra, som et tænkt eksempel.
På sætter vis kan en flok løver også uden problemer overleve i dansk natur, for at lade tingene ekspandere lidt, men her tror jeg selv den største natur filantrop melder fra, med et nej tak.
Tak for dine pæne ord Tonganeser, sådant noget luner jo altid.

Jeg er på ingen måde overbevist om at den ulv er spadseret over den dansk/tyske grænse, og næsten helt op i Jyllands fulde længde, uden at jægerne, landmænd eller hunde har haft kontakt med den. Sultne ulve har ingen problemer med, at gå helt ind i byerne for at få en tamhund eller andet husdyr at æde, det undre mig, at der ikke er funder rester af får/lam fra dens rute op igennem Jylland. Så og sige alle hunde har jo næsten plads i sovekammeret ved nattetide så de er svære at få tænder i.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-12-12 23:45

Hej Sigfried

Hvis du mangler det store ruoccccccccch og begyndende hjerteflimmer, så parker din bil på tværs i en invalide parkerings-bås, mens du nedstirre en P-vagt Cowboy, med ret til at gå med camera og kuglepen, forlad herefter området i 13 minutter og se hvad vinduesviskeren gemmer når du med haltende fjed vender tilbage.
Hvis det ej rækker, så snyd med kørseles og rentefradraget til T&S og vent til den lille bebrillede Jævel, med stålblikket kalder dig til torskegilde, samtlige rockere i DK frygter den T&S skabning langt mere. end en gammel blå Ford Trans fuld af gode solide jydske Bent Betjenter, med bælterne fulde af diverse både sort og hvid senneps spray´til ud-vordes brug, der er ikke et øje tørt.
Kun en tåbe frygter ej en T&S, med nyt regneark og PC´r og som for nys er nægtet hyggeligt samkvem med fruen derhjemme. Her er selv de der "varulve" de rene engle ved siden af.
Så kom du bare igang.

Mvh

BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 11-12-12 10:06

Hej betterwisser.
Det med parkeringsvagten er jeg nok for nærig,best at undgå de sataner
Told og skat er jeg bare helt skrækslagen for at høre fra så hellere ulv og bjørn.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 10:41

Hej BW. Grunden til jeg spurgte var, at jeg blev noget overrasket over din udmelding.

Den 05.09.10 skrev du dette:
Citat
Lad os få noget mere natur og mindre kultur, bestemt af asfalt politikkere.
Så afgjort nej, skal vi ikke bekrige de arter, som naturligt kan klare sig på vores breddegrader.
Vi kan få human jagttid på dem og andre indtrængende grupper,- men der endt løsung kan de stikke skråt op i [moon] den er ikke jæger mæssig værdi.

Lidt senere skrev du dette:
Citat
Jeg ikke går ind for udryddelse af dyrearter, som kommer hertil på egne ben, grundet lobbyisme eller disse store skræksenarier, som bliver udokumenter hevet op af hatten.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 11-12-12 11:09

Glimrende hukommelse .

Mon ikke vi kan blive enige om, at der er en væsentligt forskel på nilgæs:, mårhunde, vaskebjørne verso ulve og andre store rovdyr i et så tæt befolket land som Danmark. I et sådant tænkt tilfælde, vil almen sikkerhed gå frem for jagtlige udfordringer, sådan ser jeg på det.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 13:20

Jamen, det er også ok du har det syn. Men du kan ikke komme uden om, at ulven har en tilknytning til danmark - det har nilgæs, mårhunde, vaskebjørne ikke.

Citat
I et sådant tænkt tilfælde, vil almen sikkerhed gå frem for jagtlige udfordringer, sådan ser jeg på det.
Så vil du også få problemer den dag vildsvinene etablerer sig.
Nu spurgte Provsten ikke om vildsvin - sååååeeee, betragt ovenstående, som en lille sidebemærkning.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 15:35

En fin debat med relevante argumenter - synes jeg.
Personligt ville jeg gerne have tilført nogle "goldfasaner".

Men, når vi nu debatterer, om de oprindelige dyrearter skal tilbageføres eller ej, så må vi altså huske på, at dengang så Danmark ("klatten") også anderledes ud. Dengang var der ikke noget der hed Silkeborg (Danmarks virkelige kulturelle centrum), Viborg, Skaderborg, Ringkøbing, Skagen o.s.v. + etc..

Det er også mærkeligt, at man på Animal Planet kan se rekonstruktioner efter registrerede ulveangreb på mennesker. Smutter man rundt på Google, så finder man ikke disse talrige hændelser registreret.

I denne tråd har jeg tidligere henvist til mangelfuld global registrering af hajmeddigangreb og ulve-ditto. Jeg fandt nogle links på nettet, men i går så jeg altså to indslag - omhandlende ulveangreb på mennesker. Dem finder man ikke på Google.

Mennesker, som ikke har noget i klemme (Hmmmm!) har det med at forme dagligdagen efter nogle egoistiske præmisser. De tænker ikke på brugerne (ejerne) af agerbrugsjorden og skovene. De vil kun nyde synet - uden selv at skulle betale for skader.

Gad vide, hvordan medierne ville håndtere en sag, hvor et par børnehaveelever var blevet dræbt og splittet ad af et par ulve????

Men sådan er der squ så meget.

Motivredelighed er sagen!!!!

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 15:43

I det hele taget halter registreringer af ulveangreb bagefter. En tjekkisk ven fortalte mig blandt andet, at man langs grænsen mod øst ofte hørte om aggressive ulve, og mon mindre sammenstød i det hele taget anmeldes? Næppe!
Selv en los kan være nærgående, noget jeg engang selv bemærkede i Nordsverige. Nåh ja, det kan en ræv også.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 15:48

AF Katrine Jo Andersen

Lossen

En los vejer typisk mellem 20 og 30 kilo. Den lever blandt andet naturligt i Norge og Sverige, typisk i vilde skovområder eller i bjerge.

Et kattedyr med et seriøst tandsæt er løs på 11. døgn på Djursland.

Hidtil har politiet ikke vurderet lossen til at være farlig over for hverken mennesker eller dyr. Men nu vurderer konsulent hos Naturstyrelsen Lars Bruun Hansen, at lossen i særlige tilfælde kan ty til angreb.

»Den kan være så sulten, at den i værste tilfælde kan finde på at angribe mindre husdyr, mindre kæledyr eller små børn. Der er en risiko. Den er lille, men jeg vil ikke sige, at den ikke eksisterer«, siger han til politiken.dk.

»Jo længere tid et vildt dyr er ude i det fri, jo mere nærmer det sig sin naturtilstand. Jo mere vildt bliver det«.

Hmmmmmmmm!!!

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 400 point
Dato : 11-12-12 16:03

Eventyret om Lille Rødhætte og ulven sidder åbenbart dybt i os alle.

Hvad er egentlig det farligste dyr i den danske natur ? Det er skovflåten.
- Og hvorfor er vi ikke panisk overfor skovflåten - fordi vi har lært at leve med den - og derfor tager vi vores forbehold når vi går ture i den danske natur.

Tonganeser.
Kan du forsvare en evt. indvandring af vildsvin ?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 16:26

Jeg synes ikke, at man skal genindføre vildsvin i den danske natur, og her taler jeg landmændenes sag - altså de landmænd, som ikke udlejer jagten.

Vi kan ikke have svin rendende rundt, fordi man ikke kan have fuld kontrol med grissede sygdomsbærere. Det er blevet mode at have "åbne" svinefarme, og det kan koste en svineavler erhvervet, hvis vildsvin påfører besætningen smitte. Med besætningen mener jeg tamgrisebasserne.

For de landmænd som udlejer jagt, vil tilbageføringen af vildsvin være et drømmescenarie. Rigitg mange danske jægere står i kø for at kunne drive jagt på vildsvin, og det er nok også den kategori, som er de varmeste fortalere for tilbageføring af vildsvin i DK + de landmænd som har økonomiske interesser i projektet.

Vi kunne blive meget, meget klogere, hvis man forud studerede tyske, polske og svenske rapporter om en stigende vildsvineplage.

En positiv side af vildsvinet er, at den sjældent ryger ind gennem forruden - til forskel fra et rådyr eller en elg.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 16:29

I øvrigt har jeg selv siddet et par timer i et træ, under en vildsvinejagt for Grenzen, mens en sur keiler afbarkede træets nedre dele + ødelagde forskæftet på min BBF`er.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 16:30

Der skulle stå " syd for Grenzen".

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 11-12-12 17:15

Hvor er det dejligt at se debatten - det er åbenbart et emne som optager nogle !

Nu gik spørgsmålet på ulven som en gæst i den danske fauna - derfor er hverken bjørn eller los, eller for den sags skyld jærv, aktuelt, men kun ulven ! Det er godt der er forskellige opfattelser af tingene. Desværre tror jeg, at grunden til et negativt syn på ulven som fast bestand i DK, skyldes en typisk dansk holdning til, at det ulvene måtte tage af vildt fragår danske jægere !!! Altså en form for misundelse !!!
Hvis nu vi også tillod vildsvin på den frie vildtbane, havde ulvene et særdeles godt tilskud til kosten !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 18:29

Jo men - kære Provst, det er jo en og samme problemstilling, idet der er tale om interessemodsætninger. Skal jeg være helt og aldeles hudløs ærlig, så har "misundelsen" ikke optaget mig synderligt, selv om især lamme vil komme til at lide meget - hvis ulvene vinder indpas i faunaen.

For mit vedkommende er det sikkerheden, som får første prioritet. Jeg er en af de jægere, som har levet i områder med masser af ulve, og jeg deler ikke den "grønne" opfattelse af ulvens ufarlighed. Forestil Jer derude, at en ung pige eller nogle legende børn kommer i klemme mellem ulve og et rådyr, de er i gang med at nedlægge. Det samme vil være tilfældet, hvis samme skønjomfureller omtalte legende børn kommer mellem en gris og dens grislinger. På en biltur i Slovakiet kom min kære hustru mellem en flok grise, da hun trådte af på naturens vegne. Kun fordi vi andre lynhurtigt greb ind, skete der ikke mere i sagen - men det var dælme tæt på. En af de store havde kurs direkte mod hende - hvorefter undertegnede foretog en flot afledningsmanøvre. Det må have været en keiler - for mig var den ikke interesseret i.

Eller hvad med bisonerne på Bornholm. Nu åbner forvaltningen for hegene - og lur mig, om ikke en eller anden turist fra djævleøen kommer i knibe. Bare vent og se.

Så altså - kære Provst! Selv om dyr undertiden opfører sig pænere end de tobenede, så vælger jeg, til enhver tid, at prioritere medlemmer af racen Homo sapiens - så længe de opfører sig ordentligt overfor dyrene.

NB!! Jeg er heller ikke misundelig på ræven, som jeg betragter som noget af det ædleste i naturen.

Mvh.

Tonganeseren
Multi-X og glad for vildsvin - især når de er røgede.

NB!!!
Jeg ville gerne have vildsvin som jagtobjekter - men den nordsjællandske fauna er ikke rigtigt til det. Heller ikke til ulve.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 19:22

Jeg googlede lidt, og fandt denne info om ulve.

Ulven har som art vist sig utrolig tilpasningsdygtig, men den stiller dog visse krav til området:

Der skal være ro til at opfostre ungerne. Øde naturområder i Danmark er i forhold til andre nordiske lande få, men gennem de sidste år er der arbejdet på sikring af naturlige levesteder og større biologisk mangfoldighed. Et politisk mål om at skovarealet skal fordobles vil samtidig give plads til flere dyr og muligvis også ulven, men det vides ikke om den vil være her.

Der skal være rigeligt med hjortevildt. Rådyret er foruden den mest udbredte hjorteart i Danmark også talrig. Arten vil derfor sandsynligvis blive ulvens primær bytte, men ulven æder også mindre pattedyr, tamdyr og affald. Begrænsning af jagt på rådyr kan blive en nødvendighed og der vil gå tid før økosystemet stabiliserer sig og giver plads til en levedygtig ulvebestand.

Det vigtigste krav til at ulven kan leve i Danmark er danskernes accept. Mennesket er i dag de fleste steder den direkte eller indirekte regulerende faktor af bestande og ulvens tilbagevenden i Danmark vil uden tvivl rejse en debat for/imod. De fleste i den danske befolkning mener at det er godt med et rigere dyreliv i dansk natur, men gælder det kun for nuttede dyrearter som bæveren? På trods af at ulve ikke angriber mennesker er mange bange for risikoen og det kan være svært for en fåreavler at accepterer at ulven tager får. Hvis danskerne skal have ulven som et element i en mere spændende og varieret natur er omfattende oplysningsarbejde nødvendigt. Vi må acceptere konflikterne der følger med, men først og fremmest må vi skille myter fra fakta. Min fornemmelse er at danskerne har levet uden større rovdyr for længe til at kunne håndtere fritlevende ulve.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 19:29

Mjaaah! Men jeg giver en en døjt for diverse "naturelskeres" drømme om mangfoldighed etc. . Der findes et utal af informanter, hvor de fleste - efter min bedste opfattelse, ikke har nogen virkelig og realistisk viden om de dyr, de taler om.

Her tales der direkte om begrænsning af jagten på rådyr, for at levne plads til ulve. Hvem tror man egentlig man er?
Skulle en landmand først fodre løs på rådyrene, for efterfølgende at skulle nægtes adgang til kompensation i form af jagt på rådyr.

Nøj manner - en verden, vi lever i.

Hold da helt ferie. Der tændte jeg af. KaBoooooooooooooooooooooooooommmmmmm!!

Godt med lidt adrenalin. Det styrker immunforsvaret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 19:38

Citat
Her tales der direkte om begrænsning af jagten på rådyr, for at levne plads til ulve. Hvem tror man egentlig man er?
Skulle en landmand først fodre løs på rådyrene, for efterfølgende at skulle nægtes adgang til kompensation i form af jagt på rådyr.

Modsiger disse argumenter ikke hinanden - bare lidt..?

Citat
Jo men - kære Provst, det er jo en og samme problemstilling, idet der er tale om interessemodsætninger. Skal jeg være helt og aldeles hudløs ærlig, så har "misundelsen" ikke optaget mig synderligt, selv om især lamme vil komme til at lide meget -

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 20:05

Arh Tommy (Kpt.)

Der er tale om økonomi. Misundelse er noget helt andet. Jeg kan føle misundelse, når en gut kører forbi i en Lotus 7 Super.

Men hvad er din helt egen opfattelse af problematikken?

Dub har selv ligesom opstillet følgende scenarie:

"Jeg håber da, at der kommer jagttid på ulven.

Men det ender nok med, at efterhånden som "ulveflokken" snupper et par får - og et par tamhunde, bliver jagttiden udvidet således, at ulven må reguleres hele året rundt.

Det er det scenarie jeg ser for mig - så'en lige pt.

Mvh.
Tommy. "

Det er jo det samme som at avle skydefugle - ikk`?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 20:06

Dubidubi - duuuu! Rettet til "Du".

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 20:07

Hvordan laver du i øvrigt de brune rubrikker?
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 20:22

Citat
Hvordan laver du i øvrigt de brune rubrikker?
først markerer du teksten, derefter går du op i den linje, hvor der er en smiley - lige efter smilyen er der en firkant - tryk på den.

Min mening omkring ulve er:

Ulven har været her før - og derved hører ulven naturligt til landet.

Slår den sig ned, skal den være velkommen, og det er udfra den betragtning at jeg skriver:
Citat
Jeg håber da, at der kommer jagttid på ulven.

Men det ender nok med, at efterhånden som "ulveflokken" snupper et par får - og et par tamhunde, bliver jagttiden udvidet således, at ulven må reguleres hele året rundt.

Det er det scenarie jeg ser for mig - så'en lige pt.

Mvh.
Tommy.
Kort sagt, jeg er nervøs for at ulven bliver skudt i det øjeblik den viser sig. Så hellere lade den etablere sig - og så indføre jagttid på den. Men det ender nok med, at efterhånden som "ulveflokken" snupper et par får - og et par tamhunde, bliver jagttiden udvidet således, at ulven må reguleres hele året rundt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 20:43

Jamen så er pelsen næsten hjemme.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-12-12 21:08

Jamen, hvad er problemet så, Tonganeser ???

Vi jægere skal sgu' ikke være så bange for alting - vi vil helst gå med både livrem og seler !! Der kan siges meget både for og imod ulven som "ny" beboer i vort fædreland, men at se den som et stort frådende uhyre der æder alting på sin vej, er sgu' forkert !!
Jeg vil gerne give den en chance - vi kan altid decimere hvis det skulle vise sig nødvendigt !!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 21:23

Jo, kære Øjenvidnet, men når problemerne med ædte hunde, får etc. opstår, så går der altid en herregård af tid, før man beslutter sig til at smække ulven på listen over jagtbart vildt.
Men lad os nu se. Jeg tør i hvert fald ikke anbefale at give los.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-12-12 22:42
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-12 22:47

Hvis ulve var som ham, kom der aldrig jagtid på arten.
Hold da kæft, jeg hylede af grin...

Tak for linket!!

God nat!

Mvh.

Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 12-12-12 18:23

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Også tak til de øvrige debattører for en pæn og sober debat.

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 12-12-12 19:41

Selv tak, Provsten1.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-12-12 22:53

At sammenligne skovflåter og ulve, ja her det kniber det lidt hos BW, noget nær det samme som en brækket ben og en uheldbredelig sygdom, noget der kan gøres noget ved, og noget andet som er ganske ude af hånd.
I forhold til flåttens antal og udbredelse, er sammenligningen vist lidt urellevant, også set i skades- omfang i forhold til udbredelsen af disse contra ulve.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-12 00:16

Sådan er der så meget - BW. Efter adskillige skovflåtbid er jeg stadig levende.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 13-12-12 08:51

Kære d'herrer betterwisser og Tonganeseren.

Jeg tror de fleste jægere har prøvet flåtangreb - måske det er grunden til, vores til tider, mærkværdige skriverier ??
Der er desværre nogle mennesker (og f.eks. hunde), som bliver svært invaliderede efter bid og deraf følgende borreliose, som kan angribe hjerte og hjernefunktioner. Absolut ikke ufarligt for mennesker - dette blot til information for d'herrer - vi taler ikke om myggestik !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-12-12 09:56

Tak for info. jeg kan så også tilføje, at CD´s Mimi Jacobsen, nok er det mest kendte flåt offer, dette blot som information.

Men essensen i det hele er, at vi nok ikke ser os i stand til, at udrydde eller regulere flåtbestanden, den mulighed er til stede overfor ulvene, da det allerede er sket en gang.
Jeg kan på ingen måde se, at Danmark er blevet så forandret, så levestederne og forhold for at genetablere en ny ulve bestand på den frie vildtbane, er til stede.

Som en yderligere information, er netop myggestik nok en af de største dødsårsager, nemlig overbringelse af malaria og andre smitsomme sygdomme.

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sundhed/ECE1696999/farlig-myg-kan-vaere-paa-vej-til-danmark/

Dette blot som information kun en tåbe frygter ikke myggene, især når man er på bukkejagt.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-12 11:42

Men husk nu - kære BW. Der er ikke jagttid på myg og flåter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-12-12 13:26

Hvem har sammenlignet flåter med ulve..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 13-12-12 14:25

Rigtigt, Tommy !!

Vi skal passe på med at bekymre os om alt muligt her i landet: Jammer, jammer og klage over snart sagt alt - prøv dog at leve i stedet for at bekymre jer om hvornår der EVT. kommer dræber-myg til Danmark !!
Hvad med biler ? Skal de også forbydes, da de kan være farlige i ukyndiges hænder ? Dem er der heller ingen jagttid på !
Eller typer som bb1 - dem er der heller ingen jagttid på

Kan alle nu have en god og fredfyldt jul i familiens skød og husk: Læg alle bekymringerne på lager til senere brug - I skal nok få brug for dem !!

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-12 16:08

"Hvad er egentlig det farligste dyr i den danske natur ? Det er skovflåten."

OK! Men jeg vil nu hellere bides i røveren af en flåt - end af en ulv!!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-12-12 16:54

Citat
"Hvad er egentlig det farligste dyr i den danske natur ? Det er skovflåten."

OK! Men jeg vil nu hellere bides i røveren af en flåt - end af en ulv!!!

Nu spørger jeg så igen, I hvilket indlæg sammenligner jeg ulven med flåten..?

Citat
Hvad er egentlig det farligste dyr i den danske natur ? Det er skovflåten."
Er det en sammenligning..?
Er det ikke mere et; contra andre "farlige dyr"

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-12-12 17:28

Hvis det er forbigået en eller anden, så er jeg bare i det pjattede "mode". Da jeg i dag ankom til Hillerød, for at købe julegaver, så kunne jeg ikke finde nogen perkeringsplads. Jeg kunne levende forestille mig, hvordan det så ud i forretningerne, og hvad gjorde jeg så

Jeg kørte til parkeringspladsen ved Harald Nyborg, hvor "tyrken" laver jordens bedste ristede pøller. Og så har han sidste udgaver af BT og Ekstra Bladet.

To ristede m/brød koster 40,- devaluerede danske kroner, og når jeg har læst begge aviser, som repræsenteret i alt 36, kroner, så har de ristede derfor kun kostet 4,- kroner.
Det er så billigt, at man næsten ikke kan holde det ud. Så snakker vi sammen om tykt og tyndt - i sær om biler og griner af folk som skændes på, parkeringspladsen. Her ser man også hylernde møgunger som ikke kunne få det, de ville have, og man ser også pavestolte voksne mænd slæbe afsted med nye og "powerfulde" boremaskiner og fuglefrø.

Se - det er hygge.

Derfor - I kære Multi-X`ere. Lad være med at købe julegaver - sådan rent fysisk. Køb skidtet on-line.

Hmmmmm - Kære Tommy. Ved "pro et contra" ligger der vel noget sammenlignende.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 13-12-12 17:45

Det latinske "pro et contra" betyder "for og imod".
Men bortset fra det, er der ikke ved at gå lidt Ballegård i argumenterne.

Jeg tror jeg hopper af her. Der er ret beset ingen grund til at ødelægger en god tråd.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-12-12 23:27

Citat
vilde ulve er sky dyr, som ingen kommer til at mærke meget til.

Ulve er på ingen måde sky dyr. De risiko vurdere nærmere på deres bytte emner herom ingen tvivl, derfor mister svenske jægere deres hunde især under elgjagterne til dem, i områder hvor ulve bestanden er rimelig tæt, overvejer man helt at undlade at anvende hunde på jagterne. Hvis de var udpræget sky dyr ville noget sådant aldrig forekomme at de tog jagthunde på drev, hvor hundejeren ligefrem kan hører deres hans hund hyler i den helt ulige kamp med ulven.

Flere landsbyer på den Ukraine-ske side af Karpaterne, mister deres hunde i landsbyerne til ulvene, hvor de hentede dem i hundegård og tøjreslag.

Så ulve i Danmark vil være ganske problematisk i dansk natur. De sidste erfaringer har, fra naturens hånd netop vist, at ulven ikke på den frie vildtbane har kunne overleve i Danmark anno 2012 og det er min overbevisning, at det er både ulvene og danskerne bedst tjent med, også uden vi så skal bruge det lange løb.

At jage Ballegård, er vel i kategori ulve,--- ikke eksisterende på danske debatsider

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 11:43

Undskyld jeg lige bryder ind igen.

BW, der er noget der undrer mig i dit indlæg - det er denne sætning;
Citat
Så ulve i Danmark vil være ganske problematisk i dansk natur. De sidste erfaringer har, fra naturens hånd netop vist, at ulven ikke på den frie vildtbane har kunne overleve i Danmark anno 2012

Har du evt. et link til disse erfaringer. "De sidste erfaringer har, fra naturens hånd netop vist, at ulven ikke på den frie vildtbane har kunne overleve i Danmark anno 2012"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 12:06

Vil lige fremhæve følgende:

Ulve er på ingen måde sky dyr. De risiko vurdere nærmere på deres bytte emner herom ingen tvivl, derfor mister svenske jægere deres hunde især under elgjagterne til dem, i områder hvor ulve bestanden er rimelig tæt, overvejer man helt at undlade at anvende hunde på jagterne

Kloge ord.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 13:48

Ulve æder børn – det ved enhver. De er glubske og nådesløse dræbere. De er Det Ondes helvedeshunde, der er sat på jorden for at æde os mennesker. Og som bonus dræber de også alle tamdyr – blot fordi de kan… Det bekræfter historien fra de steder, hvor der i dag lever vilde ulve…
(Ironi er muligvis brugt)

Men kunne man evt. forstille sig

At udnævne visse områder til at være kerneområder for ulvebestanden. Måske 2-3 reservater i Jylland, hvor ulvene får fred.

At monitere bestanden, således at den ikke vokser over en vis størrelse.

At sørge for vinterfodring og bortskydning af dyr udover det fastsatte maximum i kerneområderne.

At starte en ulveforvaltningsgruppe under miljøministeriet og dansk vildtforvaltning.

At Indføre jagttid på ulve udenfor kerneområderne. Hele året, som det hedder i jagtloven. Dette for at sikre at ulvene bliver i kerneområderne og at bestanden ikke pludseligt vokser eksplosivt.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 14:41

Man kan forestille sig så meget, men den model du foreslår er fornuftig og tager højde for de fleste evntualiteter. Det ville virke tiltrækkende på turister og skoleklasser og kunne måske endda bringe kroner i S&N styrelsens bugnende kasse. Fint nok.

På den anden side er jeg modstander af at producere vildt til afskydning - og det troede jeg da også du var.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 14:46

Dit forslag er fornuftigt og tager højde for de fleste evntualiteter.
Forestiller du dig også, at der i indhegningerne skal være rådyr til naturlig fodring af ulvene, eller skal de fordres på samme måde som de mange ørne, vi efterhånden kan iagttage på den dejlige danske himmel?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 14:49

Shit! Det første indlæg forsvandt midlertidigt, og derfor det efterfølgende. Men OK, der er så tale om to kommentarer - spørgsmål!!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 15:47

Citat
På den anden side er jeg modstander af at producere vildt til afskydning - og det troede jeg da også du var.
Nu er der vel ikke tale om udsætning, idet man formoder, at ulven kommer ganske frivilligt. Og det var oplægget i Provsten1 tråd.

Kig rundt omkring i de danske landskaber, der er masser af foderpladser til råvildt, dåvildt, kronvildt...osv, er det så ikke en form for, at producere vildt til afskydning.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 16:01

Det har du selvfølgelig ret i, men situationen er vel en smule anderledes når det kommer til et rovdyr som muligvis skal fodres med andet levende vildt. Derfor tror jeg, at en "ulveforvaltningsgruppe" vil møde indædt modstand fra andre interessegrupper. Men hvis ulve under hegn kan fodres med slagteriaffald, er det såmænd i orden med undertegnede.
Jeg tvivler ikke på, at der kan rejses midler til opkøb af private ejendomme til formålet.

Mvh.
Tonganesern

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 14-12-12 16:39

"Nu er der vel ikke tale om udsætning, idet man formoder, at ulven kommer ganske frivilligt. Og det var oplægget i Provsten1 tråd."

Jeg kan bekræfte, at der for mig ikke er tale om decideret udsætning af ulve, men blot at acceptere den indvandring der utvivlsomt vil komme fra Tyskland, evt. af undslubne dyr fra de fangenskaber der findes i dag !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 16:43

Ulven skal ikke leve under hegn - Det lader vi ulvene i Knuthenborg Dyrepark på Lolland om.
Det er meningen at ulven skal leve frit i et eller andet område - og derfor venter jeg spændt på BW´s link til; "De sidste erfaringer har, fra naturens hånd netop vist, at ulven ikke på den frie vildtbane har kunne overleve i Danmark anno 2012"
Det glæder jeg mig til at læse.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 18:44

En ting ved jeg med sikkerhed. Ulve er under ingen omstændigheder "stavnsbundne" og man får ikke disse fortræffelige firbenede til at blive i åbne reservater. OK! De går efter føden, hvor den må findes, og en massiv udfodring kan måske holde på en mindre flok, men det burde være almindelig viden, at ulveflokke har det med at tilbagelægge adskillige hundrede km om måneden.

Hvilke reservater tror I kunne være af interesse?

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 19:55

Hej Tonga.
Jeg tror, du helt har misforstået Provstens tråd.
Provsten spurgte, hvad vores holdning var, hvis og såfremt ulven slog sig ned på dansk område.

Efterhånden har tråden udviklet sig til - efter den er lukket - at os, der var venligt stemt overfor ulvens evt. tilbagevenden, absolut skal afgive svar på alt muligt mellem himmel og jord. Jeg magter ikke at give et fyldestgørende svar! Men jeg ved, at jeg - sammen med mange andre, er positivt indstillet på, at ønske ulven velkommen hjem. Hvordan tingene så udvikler sig henad vejen, det kan man kun gætte på - men jeg gider ikke at gætte mere. Jeg har skrevet nogle bidrag på siden, som er ren og skær gætterier og teorier.

Lad os dog vove forsøget med ulven - og hvem ved, måske er ulven svaret på den helt rigtige råvildt forvaltning. De tobenede jægere magter åbenbart ikke opgaven.....

Betterwisser kom med flg udsagn; "De sidste erfaringer har, fra naturens hånd netop vist, at ulven ikke på den frie vildtbane har kunne overleve i Danmark anno 2012" Da jeg ikke går udfra, at det er BW's egne erfaringer der er tale om, forventer jeg da, at han snart vil delagtiggøre os i disse erfaringer/rapport - og hvem ved - det kaster måske nyt lys over sagen.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 20:13

Altså - kære Tommy. De spørgsmål jeg har stillet skyldes min interesse for emnet - og intet andet. Dertil kommer, at i hvert fald undertegnede fuldt ud respekterer andres holdninger - ud fra ønsket om, at mine holdninger også bliver respekteret. Vi behøver ikke være enige om alt mellem Himmel og Jord - og tak for det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 20:21

Dine holdninger er så absolut respekteret.

Citat
Vi behøver ikke være enige om alt mellem Himmel og Jord - og tak for det.
Jamen, selv tak, da.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 20:32

Med "tak for det" mener jeg naturligvis, at det er divergerende meninger som skaber en sund debat, og det skal vi alle være taknemmelige for.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 21:11

Jeg giver dig 100% ret - og siger og mener; Tak for god debat..!

Med disse ord, vil jeg ta' min gamle Gibson EJ200 og spille et lille nummer for mig selv.
En gammel traver af Kris Kristofferson - "Me and Bobby McGee" Den siger så meget om venskab.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 21:19

Wauw. Min første bas var en Gibson Graco (lyst træværk med sort beskyttelsesplade, og første nummer jeg spillede var faktisk "Me and Bobby McGee" for klaver, 12-strenget guitar, 6-strenget banjo og bas.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 21:37

Hmmm! En Gibson EJ 200. Kender en sydpå som har en mage til. Han har osgå en .243`er. En rigtig rar fyr.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 21:51

Åh det var helt rart. Det eneste der kunne stoppe mig var konen - og det gjorde hun med ordene; " Så stop dog det kattejammer"

Syd på, siger du - her i Danmark, eller Italien, Spanien?

Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 21:59

På Lolland - i roe- og harelandet. Han er bidt af en gal stetsonhat og countrymusik. Desværre blev han bidt - ikke af en ulv men af en skovflåt og blev alvorligt syg. Desværre har jeg ikke hørt fra ham i længere tid. Jeg tror, han blev træt af mine besøg, fordi jeg altid faldt i søvn, når jeg besøgte ham. Dengang vidste jeg ikke, at mit blodsukker gik helt i bund pga. den diabetes, som senere blev diagnosticeret.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-12-12 22:07

http://www.bt.dk/danmark/ulven-i-thy-er-maaske-doed
Den her, hvis det er en ulv fra tyskland, overlevede som bekendt ikke i DK anno 2012.

Citat
Ulve æder børn – det ved enhver. De er glubske og nådesløse dræbere. De er Det Ondes helvedeshunde, der er sat på jorden for at æde os mennesker. Og som bonus dræber de også alle tamdyr – blot fordi de kan… Det bekræfter historien fra de steder, hvor der i dag lever vilde ulve…
(Ironi er muligvis brugt)

Godt nok gang i det "trykbærende" anlæg

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-12-12 22:33

Citat
http://www.bt.dk/danmark/ulven-i-thy-er-maaske-doed
Den her, hvis det er en ulv fra tyskland, overlevede som bekendt ikke i DK anno 2012.
Argumentet du kommer med, er tyndere end en kop kommune vand.
Du har godt nok gang i det "trykbærende" anlæg.

Så kan råvildtet heller ikke overleve i Danmark - vi ser jo en del råvildtsyge.

Men tak for morsomheden, BW.

Tonganeseren.
Citat
På Lolland - i roe- og harelandet. Han er bidt af en gal stetsonhat og countrymusik. Desværre blev han bidt - ikke af en ulv men af en skovflåt og blev alvorligt syg. Desværre har jeg ikke hørt fra ham i længere tid. Jeg tror, han blev træt af mine besøg, fordi jeg altid faldt i søvn, når jeg besøgte ham. Dengang vidste jeg ikke, at mit blodsukker gik helt i bund pga. den diabetes, som senere blev diagnosticeret.

Mvh.
Tonganeseren

Det er da en trist historie. I finder nok sammen igen.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-12-12 22:45

Det er da en trist historie. I finder nok sammen igen.

Det håber jeg også. Tror jeg ringer til ham.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-12-12 12:03

Citat
Argumentet du kommer med, er tyndere end en kop kommune vand.

Desværre kan der forekomme pesti-skid rester, i selv de bedste årgange af kommunevandet

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-12-12 13:53

Nu er jeg Fandeme ligeglad med ulve og andet troldtøj. I går klokken 15.05 kørte tre teenagertøse skrigende af grin ind i siden på min dejlige og trofaste Mondeo 2,5 V6`er.
De 3 høns sad og kævlede sammen, og føreren, en alt for fed og storbarmet 18-årig mente at have orienteret sig, hvorefter hun satte farten op umiddelbart før et kryds og overså hajtænderne.

Kabooooooooooommmm!!!

Bitch`en ramte mig med mellem 45 - 50 km/timen - lige midt på ekvipagen, hvorefter hun flyttede mig 15 meter hen af vejen.

Hold da op hvor gjorde det ondt. Da Falck ankom ville de lægge mig på en båre og give mig halskrave på. Det ønskede jeg dog ikke, fordi der ikke var noget brækket - eller åbne sår.

I aftes var der alligevel blod i urinen - men i dag ligner den en hvid Bordeaux. Resten af kadaveret smerter stadig - dog mest i venstre side.

Begge køretøjer blev totallet - og nu skal jeg ud at se efter en afløser. Jeg har overvejet en BMW X5 M50d XDRIVE ...... til kun 1.6 millioner, hvilket nok er en rimelig pris for folk med penge,

men da jeg så prisen, besluttede jeg mig til at anskaffe en Skoda Roomster - mest fordi man får masser af plads - men også fordi jeg derved bliver politisk korrekt. Juuuuubiiiiii og komfaldera - tjuhej!!

Jeg talte senere med pigens far, en hårdt prøvet mand, hvor sønnen lavede et tilsvarende stunt for 6 måneder siden. Nu er han blevet gammel og træt. Eneste trøst var, at tøsen fik yveret klemt i rattet.
Til alt held skete der ikke alvorlig personskade.

AK! Skoda!!! Den totale sociale deroute..

Har nogen derude prøvet sådan en karet???

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-12-12 23:02

Ja jeg har kørt markrace i en Octavia, vist nok fra 1966.
Med dit indlæg, ser det heldigvis ud til, at du ikke er " totalskadet", jeg er nu noget betænkelig ved at pigebarnet fik klemt attibutterne og så i et bilrat
Skoda er en udemærket bil en prisrunner verso WV, så kryb du bare til so ein ding.

mvh
BW