/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Motorlyd i varmtvandsrør i brug
Fra : maxhankat
Vist : 453 gange
300 point
Dato : 07-12-12 12:44

Med mellemrum kommer der en voldsom støj i vores vandrør (som en slagboremaskine) når man åbner for den varme hane enten i køkkenet eller i håndvasken i badeværelset. Det hjælper ikke bare at lukke for hanen, og lyden kan vare i op til flere minutter.

Det er i en fire etagers ejenddom. og det er ikke hver gang fra samme sted, lyden sættes i gang.

Er der evt. hjælp at hente her i kandu, ville vi være meget taknemlige for et råd.
Det begyndte for ca. 3 måneder siden.

Her har været teknikere på besøg i ejendommen, men de kunne ikke sige, hvad denne støj skyldes.
Joan (maxhankat)

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 310 point
Dato : 07-12-12 13:24

Det kan være en ventil i fyrrummet der driller, så det burde en VVS man da kunne finde ud af!

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-12-12 16:04

Hej Klaudi!

Tror du også det gælder i en etageejendom med fjernvarme?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-12 16:16

Det ved jeg så ikke, der må være et "fyrrum" i ejendommen med varmtvandsbeholder og lignende,
vi havde problemet for noget tid siden, os 4 etager, men med eget gasfyr.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-12-12 16:30

Hej igen Klaudi!

Tak for kommentar. Der er selvfølgelig en varmtvandsbeholder i kælderen, men vi har ikke noget fyr, da vi, som sagt, har fjernevarme.

Jeg vil lige afvente og se, om der er vil komme flere kommentarer til mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-12-12 20:01

Da det kun handler om den varme hane jævnfør oplæget, vil jeg gætte på at den handler om fladeres mekaniske gnidning på nogle rør gennemføringer der ikke er lavet rigtigt, eller er for stramme..

Hvis du som eksperiment tager en tændstik og holder på svovlet og trykker den modsatte ende ind på din negl, prøver du forsigtigt at lade tændstikken glide mod spidsen af din negl, dette medføre at tændstikken bevæger sig i små ryk. Dette fænomen forekommer også når rør bevæger sig i gennemføringer hvis dissse er lavet for stramt.

Hvis du ved hvilken gennemføring der laver lyden, kan du rykke i røret (når lyden er der) og se om et holder op.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 07-12-12 22:34

Hej Benjamin!

Tak for dette svar. Det lyder meget sandsynligt og noget i den retning, teknikeren var inde på.
Jeg giver din kommentar videre til ham og vender tilbage til denne tråd på et senere tidspunkt.

Så bliver det spændende om der kan gøres noget ved det.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-12-12 22:40

Citat
Så bliver det spændende om der kan gøres noget ved det.

Hvis det er etagegennemføringen der knager kan der nok ikke gøres meget,
så skal rør skiftes og loftet repareres mm, det har altid knaget i rørene når
der kom varme på her hos mig, og det er 32 år nu, man vænner sig til det!

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-12 10:03

Jeg havde det mekaniske/termiske problem i en etage ejendom, hver aften når mine naboer kom hjem og skruede op for varmen.

Det blev løst ved at rive hårdt i rørne i min lejlighed og med WD40 sprøjtet, i gennemføringsrøret.

Det kan være meget svært at høre hvilkengennemføring der er kilde til støj, da lyden jo vandre i rørne.... Så det er lidt af et detektivarbejde at finde.

Men det kan løses.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 08-12-12 19:33

Klaudi skriver:
Citat
det har altid knaget i rørene når
der kom varme på her hos mig, og det er 32 år nu, man vænner sig til det!

Klaudi, det er jo ikke radiatorerne vi har støj i men når vi eller andre i Ejendommen åbner for det varme vand

Ligesådan til Benjamin:
Citat
når mine naboer kom hjem og skruede op for varmen.

Kære begge to, det drejer kun om støj når vi / andre åbner for varmtvandshanen.

De to installationer kan vel ikke have nogen indvirken på hinanden??? Mon??? Eller hvad tror I?

Mvh
Joan / maxhankat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-12 19:41

Rolig nu..

Det er handler stadig om at det et et varmt-vandsrør der varmes op og køles ned.

Alt jern der vames op udvider sig og trækker sig sammen når det køles ned.

Jeg tror både Klaudi og jeg kan læse. Svaret er det samme.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 08-12-12 20:14

Citat
Jeg tror både Klaudi og jeg kan læse. Svaret er det samme.

Hej Benjamin!

Jeg har da ikke skrevet noget om, at du eller Klaudi ikke kan læse, jeg skriver kun således får af få be- eller afkræftet om der evt. kunne være en forbindelse mellem de to ting.
Så der lå absolut ingen indikation eller lignende i min kommentar.

Jeg gemmer alle Jeres kommentarer for at vise dem til vores tekniker, der kommer her på mandag.

God weekend og venlig hilsen
Joan

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-12-12 20:25

God weekend til dig også

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 14-12-12 23:07

Tak for svaret Klaudi.

Det var dit allerførste svar, som jeg blev ved med at nævne til den tekniker, der tog sig mest af problemet, og det var faktisk efter han skiftede en dims eller en ventil ud på varmtvandsbeholderen, at lyden holdt op. Han kunne ikke se, at der var noget galt med den pågældende ventil, men det hjalp med en ny. Fred i huset, det er herligt!

Tak for alle svarene.
God jul og godt nytår
joan/maxhankat

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-12-12 07:43

velbekomme

God Jul og Godt Nytår