/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Jeres bedste opskrift på stegte sild
Fra : smuller54
Vist : 679 gange
300 point
Dato : 06-12-12 13:24

hej kanduer

Jeg har ikke prøvet det før og står nu med sildefileter, som jeg har frosset ned.

Jeg vil rigtig gerne lave gode gammeldaws stegte sild i eddike, men vil ikke tø dem op før jeg har en god opskrift.
Der findes masser på nettet- jeg vil gerne have nogle erfaringer fra jer.
Og hvis jeg skal bruge dem i juledagene- hvorlænge holdbarheden er.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 310 point
Dato : 06-12-12 13:48

Så kan du godt tø sildene op Smuller:

Opskriften er så god, at jeg ikke kan undvære dem, så der er bestilt friske sild ved det lokale tyske supermarked (til stor bestyrtelse).

Sild, stegte i eddike

8 store udbenede sild drysses med groft salt.
Skylles og tørres efter en ½ time.
Fiskenes inderside stryges med Dijonsennep og hele fisken vendes i rugmel (med salt og pebber).
Steges i olivenolie.

Lægges på et fad og overhældes med en lage kogt sammen af:

3 dl eddike
4 spsk sukker
2 laurbærblade
1 kvist timian
1 stort løg i skiver

Pyntes med rødløgringe

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-12-12 13:49

NB: Jeg ved helt ærligt ikke, hvor længe de kan holde. de plejer at være væk efter to dage.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-12 14:00

Hej Frieda

Folder du dem sammen før eller efter du steger dem ?. Når jeg har købt sild i eddike, ligger de sammenfoldet.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-12-12 14:28

Jeg folder dem, før jeg steger dem.
Kors, nu er jeg blevet sulten

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 06-12-12 15:21

10 sildefileter vendes i saltet mel og steges, hvorefter de lægges til side
så blander du flg.:
1/2 dl. alm eddike
2 dl. tomatketchup
1 dl. salat-eller lign. olie
1 tsk. karry
1 tsk. hvid peber
1 tsk. sennep
4 spsk. sukker
hak et par store løg fint (men alt efter smag)
læg sild og løg lagvis i en skål eller lign. og
fordel blandingen derover
lad det hele trække 1 døgns tid i køleskabet
det hele kan sagtens holde nogle dage i køleskabet
BON APPETIT!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-12-12 16:06

Hvis du absolut vil have sildene i eddike, er friedas opskrift fin. Men jeg foretrækker sild i porter- eller stoutlage, den er altid et hit til frokoster, selv hos mange af staklerne, der siger de ikke kan lide sild.

Opskriften er til 12 sild

Dobbelte sildefileter, smøres med sennep på indersiden, krydres m. salt og peber, hver filet lægges sammen hoved mod hale, vendes i rugmel, brunes i smør på panden, de skal ikke gennemsteges, lægges i et lag i et fad.
I samme pande steger du løgringe af 2-3 rødløg til de bliver klare, hælder 200g puddersukker (mørk farin) på løgene, 2 dl eddike og 1 porter/stout, koger op og hælder straks det hele over sildene, så de er dækket. Trækker køligt til næste dag, hæld lagen fra og lun lidt inden servering.

Hvis der er rester plejer vi at have den max 3-4 dage i køleskab, men har også prøvet at fryse færdige sild ned, de er stadig OK efter at være blevet lunet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-12 19:32

Jeg tror jeg må vente hvis jeg skal have dem til juledagene.

Jeg tror jeg tager friedas den traditionelle, men vil bestemt overveje den der med porter fra vagnr.

tusind for jeres bidrag.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 06-12-12 19:33

Tak for svaret frieda.

Jeg venter lige nogle dage, det er kun mig der spiser dem og jeg har 6 fileter, så det vil passe fint hvis laver dem lige inden jul.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-12-12 19:45

Velbekomme, Smuller.

Husk, det skal være Dijon sennep

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-12 14:40

Til næste år er det måske værd at huske, at du kan stege sildene inden du fryser dem ned.

Så skal du bare lave lagen og putte sildene i et par dage inden de skal bruges.

--Til julefrokost o.l. steger jeg altid delte fileter. Hvis silden er hel, så er der så meget mad i den, så der ikke er plads til ret meget af de andre gode sager på bordet.
De, der elsker overbelagt sildemad kan jo bare tage to halve..