/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gulvvarme og brændeovn - indstilling?
Fra : mostmighty
Vist : 939 gange
25 point
Dato : 05-12-12 22:39

Er noget usikker på, hvad man skal stille sin gulvvarme til, mens man fyrer op i sin brændeovn?

Er det bedst at lade gulvvarme sensoren stå på normal stuetemperatur f.eks. 20-21 grader og så lade den registrere den øgede varme fra brændeovnen og lade den selv justere ned i effekt?

Eller er det bedst at sætte den helt ned på 0 = slukke for sensoren, mens brændeovn er tændt.

Hvad der er med til at "forvirre" mig lidt her er, at gulvvarmen jo typisk er mindst en dags tid om at regulere til en ny temperatur, og jeg vil primært bare have brændeovnen tændt om aftenen fra en kl 18-22 stykker + eftervarme herefter.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 05-12-12 22:47

Det er da bedst at lade gulvvarmen stå på en konstant temperatur på hvad man nu ønsker - det der tager tid er jo at varme op efter afkølingen.

Den modsatte vej går det jo sikkert nemmere...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-12-12 23:15

Den smule opvarmning betyder ikke så meget for økonomien i gulvvarmen. Du skal bare lade den køre videre. Man tror man sparer noget, men det gør man ikke. Når gulvvarmen er afkølet skal man for det første bruge en mængde energi for at opvarme igen og endvidere mangler man så varmen og behaget i den tid. Generelt kan det jo naturligvis betyde noget i besparelser, hvis man har slukket flere dage.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 11-12-12 10:25

Har efter lidt research fundet ud af at gulvvarme og brændeovn åbenbart er en relativ dårlig kombination, da gulvvarmen (selv hvis man f.eks. fastholder den på 20-21 grader på sensorerne) automatisk vil drosle helt ned når brændeovnens store varme kommer.

Herefter vil der så gå en dags tid før gulvvarmen igen - efter endt brændeovns-fyring - er oppe at køre igen. Og det ser så ud til, at gulvvarmen trækker en del mere på fjernvarmen de første par dage, når den skal op på niveau igen.

Så spørgsmålet er selvfølgelig om der overhovedet er noget at spare ved at fyre om aftenen med brændeovn?

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 12 point
Dato : 11-12-12 10:31

Citat
Så spørgsmålet er selvfølgelig om der overhovedet er noget at spare ved at fyre om aftenen med brændeovn?

Det man får ud af det er bare ubehag, ved at man går rundt og har det lidt forkoldt. Skal man spare bør man fyre over længere tid, dag og nat.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 27-01-13 22:15

Tak for svaret Thyregod8.