/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Slette og formattere harddisk
Fra : Feodora
Vist : 712 gange
125 point
Dato : 25-11-12 21:47

Hej

Jeg har en halvgammel laptop med windows 7 og tidligere windows XP, som jeg gerne vil have formatteret. Alt skal slettes og windows skal fjernes, for jeg vil udelukkende have linux på den. Jeg har oprettet en linux dvd, men hvordan sletter og formatterer jeg harddisken?
På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 25-11-12 21:53

det kan du gøre under instal med win 7

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 25-11-12 21:55

undskyd. det gør linux tildel hele disken så bliver den tom

Accepteret svar
Fra : Peterfilstrup

Modtaget 135 point
Dato : 25-11-12 21:57

Feodora . Hej. Hvis du ved hvilken HDD der sidder i din laptop, henter du et specialprogram på HDD producentens hjemmeside til low level format. De ligger som ISO filer på deres hjemme sider og derefter brænder man en cd som man så booter maskinen på og derefter laver man en fuld sletning af disken. Afhængig af hvor stor disken er, tager det noget tid, men HDD er helt slettet efter programmet er kørt. Det er det nemmeste at gøre, hvis du ikke kan se hvilken disk der sidder i maskinen skruer du bare låget af og kigger på hvilket navn der står på disken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-11-12 22:07

Det er nemt med Linux, hent den distro gratis som du ønsker at bruge og brænd ISO filen som ISO eller Image alt efter hvad dit brænder program kalder ISO filer, start computeren fra den ny brændte CD og vælg første mulighed under installationen, så formateres harddisken og Linux installeres:
http://blog.linuxmint.com/?p=2216 rul ned på siden og vælg et sted at hente fra, dansk er med selv om du vælger en udenlandsk server.
Hvis du har mod på det så kan du vælge Noget andet, når du installerer og opdele harddisken i flere partioner og så vælge en' partion til selve Linux styresystemet og en anden partion til Home mappen, så vil alle dine personlige filer og indstillinger være på plads når du opgraderer til en nyere distro, udførlig forklaring kommer hvis du ønsker det

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 25-11-12 22:11

Nu er det jo almindeligt kendt, at diverse installationsprogrammer IKKE laver en total sletning af HDD. De formaterer jo blot den partition som styresystemet ligger på, men spor 0 og spor 1 bliver ikke slettet og det er altså der alle informationerne ligger, så den sikreste vej er altså et low level program fra den relevante HDD producent.

Godkendelse af svar
Fra : Feodora

Dato : 25-11-12 22:14

Tak for svaret Peterfilstrup.

Kommentar
Fra : Peterfilstrup

Dato : 25-11-12 22:17

selv tak Feodora

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-11-12 14:34

Du behøver kun at nulstille harddisken, hvis du vil være sikker på at den ikke kan genskabes uden videre.

Men ellers som OVN siger.......................på med en Linux ubuntu / Mint / Zorin og start op og lad den rulle ind.
Når den stopper så vælg sprog og prøv den eller installer.

Vælg så "brug hele disken" ..............................så formateres den af Linux
Efter installationen skal der lige "skrues lidt på sprog" så hele den Danske pakke kommer ind.