/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skadedyr
Fra : PrivateDK
Vist : 797 gange
100 point
Dato : 23-11-12 23:33

Jeg har et værksted hvor jeg har nogle musefælder stående af denne type http://www.fotoagent.dk/single_picture/10485/138/custom1/228-510.jpg
De har løbende fanget mus.
Nu er fælder de sidste dage blevet væltet uden at være smækket. Derfor tror jeg der er noget større på færde. Er der nogen der kan give en metode til hvordan man finder ud af hvad det er. Det er jo nok mår eller rotter.
Kan man låne en rotte/ mårfælde nogen steder eller skal man ud og købe?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 23-11-12 23:41

Har for et par år siden kunne låne en gratis mårfælde hos FALCK. Mår er vilde med æg, som lokkemiddel. Mår efterlader karakteristisk hvid / lys afføring. Hvis det er rotter, ... ???

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-12 23:45

Mus kan genkende fælder, prøv at smid skidtet i noget Clorin, så kan de ikke mærke sidste ´´besøg
på fælden´´ + samt de fælder du har på billedet, er der overhovedet ikke større dyr der gider snakke med, der er for LIDT mad i dem, men vask dem, og du fanger mus igen.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 23-11-12 23:48

Det er jo ikke fordi de ikke vil røre fælde. De vælter den for at spise havregrynene. Undrer mig meget hvis en mus kan det.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-11-12 00:03

HaraldNyborg har denne model til 30,- kr
http://www.harald-nyborg.dk/p8501/rotteklapfaelde-metal

Den er rigtig hidsig, der er huller i den så den kan skrue fast, bæstet ikke vælter den eller stikker af med fælden

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-11-12 00:05

Har kigget på den. Tænker bare at hvis det er en mår jeg har, så er det nok ikke godt at stille den op. Kan ikke lide dyrene, men de skal heller ikke lide.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-12 08:18

Du skal kontakte kommunen, så sender de en mand ud, som så klarer "ærterne" for dig.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-11-12 09:38

Citat
Det er jo ikke fordi de ikke vil røre fælde. De vælter den for at spise havregrynene. Undrer mig meget hvis en mus kan det.

Rotter er meget intelligente dyr. Jeg havde en rotte engang i mit køkken, som lykkedes at stjæle et helt rugbrød i skiver i løbet af en nat. Den bar hver enkelt stykke ned ved at kaste skiven ned fra køkkenbordet og derefter flytte skiven hen til dens hule under køkkengulvet. Det tog mig 14 dage at fange denne fede og tilsyneladende intelligente rotte i en fælde. Så det kunne tyde på, det er en rotte du har, som du selv er inde på.
Dengang gik jeg til kommunen, som sendte en rottefænger, som vi i øvrigt alle betaler skat til i kommunen. Han udleverede to fælder med anvisning og gift hvis det var nødvendigt. Så ring til kommunen.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 24-11-12 10:10

Du har sikkert besøg af halsbåndmus. De, som har oplevet dem, kan mange fantastiske historier, og det behøver ikke at være udvidede lystfiskerhistorier men ægte sandhed. Jeg fanger disse egentlig fantastiske og spændende mus i en fælde, som er en træklods med fire huller til lokkemaden og en fjederbøjle spændt ned med en sytråd, som skal gnaves over for at nå lokkemaden (havregryn), og så fanges musen i fjederbøjlen og kvæles.
Mvh

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 24-11-12 12:26

En rotte kan uden problemer vælte en fælde af den type du har.
Husk at det er et ekstremt rotteår i år, så der skal en ekstraordinær indsats til.
Jeg bor på landet og ringede til kommunen - det har man iøvrigt pligt til - de sendte en skadedyrsbekæmper, som lagde gift ud. Det hjalp noget, men var langt fra nok. Mine gamle klapfælder "grinte" dyrene af. Mus kan sagtens liste havregryn af disse fælder uden at aktivere den.
Jeg har købt rottefælder af typen SuperCat - http://skadedyrshop.dk/rotter-863/faelder-874/rottefaelde-supercat-smaekfaelde-3229.html - disse fælder har vist sig meget effektive. Jeg har vel fanget ca. 10 rotter indtil nu. Det "indbyggede" lokkemiddel holder ret længe.
Fælderne er meget kraftige, så pas på fingrene (og husdyr).

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 24-11-12 18:44

Tak for svaret Nordsted1.
Nu har jeg lånt en smækfælde til rotte.
Så prøver jeg at spørge på kommunen på mandag.