/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand ikke varmt nok - temperaturmåler...
Fra : mostmighty
Vist : 430 gange
30 point
Dato : 23-11-12 08:29

Startede med at vandet i primært bruser (og egentlig også lidt i vandhanerne) ikke kunne blive varmt nok.

På mit fjernvarmesystem aflæses varmtvandsaftapning på termometer med billede af rød aftapshane. Denne stod på omkring 30 og jeg kan se på brugsvejledning at det anbefales, at den står på 45-48 grader og aldrig over 50 da det kan forårsage kalkudfældning.

Men når jeg indstiller på regulator for at dreje reguleringspind mod rød for varmere, så lader der ikke til at skulle flyttes mange milimeter på den før den springer fra 30 til 50 grader. Kan det være rigtigt? / er det normalt?

På den anden side, kan jeg huske at en medarbejder fra mit varmeselskab, som var ude til gennemsyn af anlægget, sagde, at reguleringspinden normalt bare skal være lidt under vandret tilstand for at de 45-48 grader nås. Men min pind sidder godt nok lige nu over vandret tilstand for at lande på ca. 43-45 grader. Er der nogen, der kender til den "rettesnor"?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 09:54

Returvandet på fjernvarmeledningen skal have en lav temperatur som varmeværket forlanger.

Men dit brugsvand skal op på 60 gr for at undgå legionella (som dog ikke er giftigt at drikke men helst ikke må indåndes i forstøvet form eks. i brusebad med såkaldte spare brusere)

Dit varme brugsvand har sikkert en cirkulations pumpe og en kontraventil. Hvis kontraventilen "hænger" vil det kolde vand blande sig med det varme og give lunkent vand.

Det var bare nogle af mulighederne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-12 13:00

Når vi ikke kender noget til dit varmesystem kan det kun blive til vildt gætteri.
Forklar lidt mere om opbygningen. Hardu beholder eller gennemstrømningsvarmer.

Er det en vandtermoventil på afgangen du stiller på, eller hvad ?.

Kalkudfældning kommer først alvorligt i gang ved en filmtemperatur på over 60° . Ved meget under denne temperatur vil der være risiko for legionella. Men det er bestemt af tilgangstemperatur til varmefladen fra fjernvarmen. Det er noget andet end den afgangstemperatur som du formentlig indstiller.

Annuller spørgsmålet
Fra : mostmighty

Dato : 11-12-12 10:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål