/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
udstødning = bagpotte?
Fra : mostmighty
Vist : 620 gange
20 point
Dato : 21-11-12 19:57

Jeg har ved værksted fået at vide, at der er tærring på min bils udstødning ved ophænget. Men har fået ny bagpotte for et år siden, så synes det lyder mærkeligt.

Umiddelbart ville jeg tro at bagpotte og udstødning var stort set det samme?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 30 point
Dato : 21-11-12 20:13

Der kan være flere ophæng, og et af dem hænger bagpotten i.
Der er sandsynligvis et ophæng lige før udsødningsrøret drejer op over bagakslen/bagbroen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 21-11-12 20:17

Udstødning er mere end bagpotten.

Som hovedregel består udstødningen af :

1) udstødningsmanifold = overgang mellem motorblok og udtødningsrør
2) forrør = forbindelsesrør mellem manifold og katalysator (det kan være en del af katalysatoren)
3) katalysator (evt med påsvejst forbindelsesrør i begge ender)
4) mellemste lyddæmper (evt med påsvejst fornindelserør i begge ender)
5) mellemrør til at forbinde mellemste og bagerste lyddæmpe (ofte påsvejst mellemste lyddæmper)
6) bagerste lyddæmper
Alle dele samles med rørklemmer.

Der er en tendens til at kompakte de forskellige enhder mest muligt på moderne biler.
Du kan derfor nemt kun have 1) + 3) + 4) + 6).
Men det btyder uanset, at der er flere muligheder for gennemtæringer.

Prøv at vælge et specialværksted for udstødning, i stedet for dit mærkeværksted.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-12 20:53

Nej , i almindelig talemåde er bagpotten, kun en del af udstødningen.

Den korrekte benævnelse er ingen af delene.
Det hedder lyddæmper. På moderne biler skal systemet ikke bare dæmpe lyden. Der er også katalysator sammenbygget med lyddæmperen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-11-12 22:33

Aaaaa,.. Transformator,.. nu igen,..

hvis vi skal helt ned i småtings afdelingen,
består et kompet udstødnings system af modstands-potte og lyd-dæmper,
(lyddæmper, som navnet antyder, til gadebiler der ikke må larme)

modstandspotten er uhyre vigtig for motorens ydeevne (især på 2-taktere)
mens lyddæmperen kun er for at dæmpe støjen,... den undlader man fx i formel 1
og andre motorsports-grene hvor støjen ikke generer,.. (for at forøge ydelsen)

bortset fra det,.. så er mange biler forsynet med et separat ophæng
der er spændt om potten,... omtrent som et stort spændebånd (altså helt uafhængig af potten)
ser omtrent sådan ud :
http://peecee.dk/upload/view/392011

altså spændebåndet kan ruste,.. uden nødvendigvis den nylig udskiftede potte er rustet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-12 00:15

Nej EA-HS modstande og "potter" udgør tilsammen lyddæmperen. Det gælder om at gøre den stødvise gasafgang fra motoren til en mere jævn afstrømning , til det fri.

Analogt med et elektrisk pi filter består det af et antal reaktanser( rør med modstand og inerti) og modstande i serie med kondensatorer (potter) imellem.
Detr kræver en større indsigt at forstå systemewt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-11-12 07:22

Citat
Detr kræver en større indsigt at forstå systemewt.

du kan jo starte med at forklare dit eget tvivlsomme sprogbrug,.. ?

Citat
Analogt med et elektrisk pi filter består det af et antal reaktanser( rør med modstand og inerti) og modstande i serie med kondensatorer (potter) imellem.

hvor sidder pi filteret,.. ?

alm. fortåelse af moterens virkemåde burde være tilstrækkelig for de fleste,
også U / ingeniørbaggrund,

er modstanden for lille fyldes cylinderen ikke optimalt,
er modstanden for STOR fyldes cylinderen heller ikke optimalt,

mellem 2500 og 4500 o/min yder de fleste hverdagsbiler det bedste moment,
det er samtidig der, cylinderen fyldes bedst mulig,

det forsøger man at tilpasse bedst mulig, bla. med modstandspotter,
modstandspotter, fordi der SKAL være en vis modstand,
bl.a. HONDA VVT og BMW Vanos, har variabel ventilåbning, der forbedrer fyldning af cylinderen,

http://www.youtube.com/watch?v=9A6S1NUjg_A

http://www.bmw.dk/dk/da/insights/technology/technology_guide/articles/vanos_double_vanos.html

stadigvæk, er en lyddæmper kun monteret for at dæmpe støjen,

vi sidder altså med to typer 'udstødningspotter'
én der er nødvendig aht. ydelse
og en der er nødvendig aht. støj.

læs mere :
http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/816-udstoednings_teori

Citat
Udstødnings Teori
20. apr 2003 kl. 02:16

Har jeg ikke ret i at når man snakker udstødning på en firtakter så handler det bare om at motoren kan komme af med røgen så hurtigt så muligt...?

Altså den bedste ydelse ville faktisk være uden udstødning...

Citat
NEJ det har du IKKE ret i!!
Motoren kræver et vist MODTRYK.. Ingen udstødning vil medfører krafttab... MEN MEN MEN oftes er modtrykket fra fabrikken RIGELIGT højt, så en sportspotte med mindre modtryk kan derved give ekstra kraft

Citat
Det er vist en hel videnskab. Længden af udstødningen har også noget at sige. Især er det også vigtigt at udstødningen går den mest direkte vej.

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 23-11-12 08:21

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-12 09:16

Jeg håber du har fundet ud af det.