/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Brug og smid væk
Fra : o.v.n.
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 18-11-12 20:14

Det er ikke mig i overskriften - slet ikke, jeg smider aldrig noget ud som måske kan bruges engang i en fjern fremtid, og det kan være et problem nogen gange, for eksempel nu hvor jeg har fundet et TV som jeg vil sætte på ønskesedlen, men mit gamle Philips kasse TV vil ikke gå i stykker så jeg kan få en undskyldning for at købe nyt
Spørgsmålene er:
1. Hvordan er jeres holdning til brug og smid væk kulturen? Køber i nyt når der er noget i gerne vil have og smider det gamle velfungerende apparat ud (ikke kun TV)
2. Hvad gør jeg i den aktuelle situation?

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 18-11-12 20:42

Du kan jo sætte den gamle på "pension" på et værelse hvor duen gang imellem kommer forbi og lige skal følge med i et eller andet.
Jeg er heller ikke meget for at smide noget væk, som egentlig fungerer udmærket. Derfor var det også først denne sommer, jeg fik mig en smart-phone ved at arve den fra en af ungerne.

/f.larsen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-11-12 21:22

Jeg er ikke meget for, at smide noget ud der fungerer fint.

Jeg heller aldrig haft travlt med, at anskaffe det sidste nye indenfor elektronik.

Noget af det har selvfølgelig været af økonomiske årsager, men jeg bryder mig faktisk heller ikke om den der smid-ud-og-køb-nyt mentalitet.

Og så lærte jeg for mange år siden, at den første (ellerde første) model af noget nyt elektronik ofte har nogle "børnesygdomme".

Men hvis du går og ønsker dig et nyt fjernsyn, så synes jeg da, at du skal sætte det på ønskesedlen. Så må du jo se om du også får det.

Hvis du ikke selv kan bruge et ekstra TV nogle steder, så er der måske et barn i familien eller omgangskredsen, som kan bruge det på sit værelse.

For mange år siden røg min (nu afdøde) far på sygehuset med en hjerneblødning, han lå et stykke tid på det lokale sygehus og ventede på, at komme til et genoptræningssted, og da købte min mor et lille TV, som han kunne have på sygehuset.
Det havde han også glæde af i soveværelset da han kom hjem, og da han døde fik min søn det ind på sit værelse. Så det kom da til gavn.

Min hang til, at gemme brugbare ting blev virkelig sat på prøve i sommers.
Jeg skulle flytte fra en lejlighed med et stort dejligt kælderrum til en lejlighed med et lillebitte (og jeg mener lillebitte) loftsrum, så der blev godt nok sorteret, og foræret væk på dba.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-12 21:51

Citat
en lejlighed med et stort dejligt kælderrum til en lejlighed med et lillebitte (og jeg mener lillebitte)
det må ikke have været sjov engang om meget længe forhåbentlig skal jeg også flytte fra bondegården hvor jeg bor i et stort hus, til mindre forhold, jeg synes ikke om tanken om alt det jeg ikke kan have med

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-12 22:02

En af mine naboer skulle flytte til et mindre hus, og kunne ikke lide at smide ting væk.
Jeg fik en masse ting og sager med bl.a. værktøj.
Jeg lavede den aftale at han altid kunne komme og enten hente det igen eller bare komme og røre ved det med een hånd. Ja den anden hånd skal nok bære et par pils ikke.

Det værste er når jeg rydder lidt op og smider væk - så skal jeg bruge det dagen efter.

Ps. OVN - jeg skal nok lade være med at vise mit gamle computerrum.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 18-11-12 22:02

Citat
det må ikke have været sjov [Hmmmm, ikk` godt!] engang om meget længe forhåbentlig skal jeg også flytte fra bondegården hvor jeg bor i et stort hus, til mindre forhold, jeg synes ikke om tanken om alt det jeg ikke kan have med [Cry Baby]

Nej, det er ikke sjovt mens det står på, men jeg tror faktisk det er sundt, at få ryddet op/ud i tingene.

Det værste var faktisk da jeg frygtede, at skulle betale nogen for at køre det væk, men så kom jeg i tanker om gratis på dba.

Jeg havde bl.a. et par gamle reoler, som var gode at opbevare ting på, og et gammelt klædeskab, og så "det løse".

Jeg har aldrig før i mit liv, smidt så meget ud, som jeg gjorde her i sommers.

Og helt ærligt, så gemmer man jo mange ting, bare fordi man kan, hvis man har pladsen til det.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 18-11-12 22:07

Døde ting få lov at lede meget længe her hjemme - synes det er gris med penge at købe nyt bare for at købe nyt.

Jeg gemmer og gemmer - men her ved flytningn fik manden nok - så nu er der gang i DBA og Trendsale - hold da op hvor jeg meget tøj ikke går med af mange forskellige grunde, men det er ikke slidt og så er det jo syndt at smide det ud.

Har været meget uheldige med TV, så de har været skiftet hyppigt - men først når de er gået i stykker det samme gælder for DVD, radio og køkkenmaskiner mv.

Må indrømme jeg ikke vidste om jeg skulle grine eller græde da vaskemaskine gik en tur - for den er over 10 år gamel og jeg kunne virkelig godt tænke mig en ny og det fik jeg

Så er jeg i vild dilema over at bilen måske skal skiftes for i princippet er der jo ikke noget galt med den gamle - men den er gamel og vil gerne have en lidt større så der er plads til babyens klapvogn og den stores kørestol - som det er nu skal der vælges hver gang vi skal afsted - men man kan jo også købe en boks til at sætte på taget.

Tilgengæld smider jeg alt for meget mad ud - så meget at det er pinligt og jeg prøver virkelig at blive bedre - men overhandler gang på gang.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-11-12 22:19

Citat
men mit gamle Philips kasse TV vil ikke gå i stykker

Samme "problem" her. Vores tv er en 10 - 12 år gammel Funai.Fylder ca. det samme som karlekammer skab........men virker bare år efter år.
Vi har "trøstet" hinanden med,at når den ikke funker længere,skal vi skam også ha`en af de nymodens fladskærme. Men ikke før.

Der hænger jo også minder ved.Hvorfor skal alt det go`e gamle,der måske har tjent een gennem masser af år,bare kasseres på modens alter.

Selv biler,føles som levende væsner,når man skal ta`afsked med dem.
Æret være Vectra`ens minde.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-11-12 22:28

Det er jo hjerteblod:

Har endnu min gamle flade komputer,med windows 3.1. Fik den dog moderniseret,med w95.

Men dog et tigerspring fra Commodore 64.Den har jeg forresten foræret væk.......sørgeligt.

M.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 18-11-12 23:35

Jeg ser det ikke som Brug Og Smid Væk.

Men forbrug med omtanke, det bedste jeg kan.

Det jeg ser det som, er at har jeg ikke brug for denne her lænestol, 6 ens tallerkner eller hvad det nu kan være.
Så skal det videre i omløb. I bedste fald kan det være et salg, give som gave til en der kan bruge det.
Men ellers er der genbrugspladsen. Som jo gerne aftager mine batterier. Dem samler jeg ikke på og i samme katagori mener jeg at ting jeg ikke sådan kan bruge også skal videre i den ånd.

Omdannes til genbrug (plastik, glas mm kan til en vis grænse genbruges. Eksempelvis.)

Angånde elektronik.
Tja, producenterne er bare så smarte at de laver ikke produkter der holder evigt eller bare længe. Men ca 3 år.
Tv og radioer vil ændre formater i højere grad i fremtiden. Så er vi tvunget til at købe nyt eller nyt brugt.
I den antenne forening jeg forbruger, slukkes der snart for analog. Så er jeg nød til at indkøbe en digital modtager eller tv.
I samme ånd var der er forarget diskution mellem præster. Da en præst ikke kunne se fornuften i at han skulle have en ny pc efter 3 år.
Desvære blande en person der havde fakta, sig. Han fortalte på kristlig dagblads debat forum. At det var fordi at producenterne lavede dem med ca 3 års levetid. Efter der ville ville en del pcer koster mere at raparere end at indkøbe en ny sending.

Så forbrug med omtanke og lad det materiele cirkulere efter behov eller genanvendes så meget som muligt.
Jeg har ikke tænkt mig at beholde alle de creme fraiche bæger eller ligende, der går igennem mit køkken i min livstid. Så skal jeg jo bruge husleje, varme og plads på det der sagtens kan gå videre i cirkuleringen.
Sådan sat på spidsen.

Et gammelt indisk ord siger at ejer du mere end 7 ting. så ejer de ting dig.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-11-12 11:30

Jeg køber nyt når det gamle er i stykker eller hvis jeg vil have nyt så sælger jeg det gamle eller leverer det til genbrugen. Så kan andre få glæde af det.

Det er noget andet med mindre ting, der kommer det altid i genbrugen når jeg ikke gider det mere og så køber jeg nyt.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-11-12 20:10

Mit billedrørs tv bliver i stuen så længe det fungerer. De står og hober sig op i nogle genbrugs butikker, fordi de ikke kan sælge dem.
Da jeg satte hus i stand her i år, var jeg ikke ude og købe nye møbler. Dem der jeg ønskede udskiftet blev foræret væk til min bror, der lige var flyttet for sig selv, og noget andet blev kørt til den lokale genbrugs butik, hvor jeg også købte nogen ting. Min "nye" hjørne sofa fandt jeg til 500kr på guloggratis.dk.

Telefoner må jeg tilstå kun holder 1-2 år ved mig, men køber brugt hvis der er nogen i omgangskredsen der udskifter deres nyere telefoner, typisk under 1 år gamle.

Jeg hader at smide ting væk der fungerer, det kommer da heldigvis også andre end mig selv til gavn.

Man kan så sige at min "genbrugs mentalitet" er skidt for "forbrugs samfundet"

Men køb og smid væk, det mener jeg ikke gavner miljøet.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-11-12 01:14

Tak for svaret Troldepige.
Citat
helt ærligt, så gemmer man jo mange ting, bare fordi man kan, hvis man har pladsen til det
du har sikkert ret, jeg må tage mig sammen og få noget af det ældste smidt væk eller på genbrug

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-11-12 06:58

Citat
du har sikkert ret, jeg må tage mig sammen og få noget af det ældste smidt væk eller på genbrug

Jeg læste engang, et eller andet sted, at hvis man ikke havde brugt en ting i 1 år, så kunne man godt smide den væk.
Dette er jeg så ikke enig i.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-11-12 11:10

Jeg har en anden regel, men kun fordi jeg ved vi skal flytte 2 gange i forbindelse med renovering af huset.

Har jeg ikke brugt en ting i 2 år så forærer jeg den væk. Og jeg er meget konsekvent.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-11-12 15:26

Jeg er nok een af de rigtige slemme.Skønt vi bor i en alm. parcelhus,kunne jeg ikke dy mig for at lave "hylder" opppe mellem spærene.Der ligger bl.a. selvangivelser,tilbage fra 60`erne.Lønningssedler.Læssevis af gamle bolig-stald tegninger.Gamle barnestole til bilen.(Er forlængs ulovlige).En gammel nazi-hjelm. En gammel kuffert,pakket med ca. 150 vestern pocket bøger. To gamle gyngestole.....lamper.....fliser (der var moderne i 70`erne) gamle 6 volt bilradioer...åhh...pust...støn.

Forresten...en stor sjældenhed En "ny" forrude (har aldrig været brugt) til en Taunus 12M P4.V4.
Den med æggeformet baglygter.

Der bliver lidt til ungerne,at rydde op på,når jeg er væk.

M.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 20-11-12 16:06

Lige gamle bildele VED jeg er guld værd for de rette

Er jo selv lidt af en nørd på det punkt