/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
udskifte ord med et tastetryk i word
Fra : wibbi
Vist : 564 gange
200 point
Dato : 17-11-12 19:56

Er i gang med at lave en opgave og er efterhånden træt af at skrive "tilknytning" - tilknytningsmønster, tilknytningsperson, tilknytningsadfærd osv. Jeg mener der er en måde at komme om det på, ved at tildele en tast et ord? Nogen der ved hvordan?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-12 20:00

Du skal bruge "makro" som er indbygget i word og den ligger vist i funktioner. (jeg har ikke word her)

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-11-12 20:07

jeg har fundet makro og indspil, men jeg kan ikke finde ud af det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-11-12 20:29

Har heller ikke ved word her. Men søg på autokorrektur så kan du indstille hvad der skal etstattes når du skriver forkortelser

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-11-12 22:52

Når nogen finder det rigtige svar, ville den pågældende da ikke være så venlig at skrive oplysningen som et Tip i kandu. For det er et problem som mange sidder med.
Jo, der er funktioner i autofuldføring og måske også andre løsninger. Men for mange år siden, da jeg drev selvstændig virksomhed, brugte jeg et program, der hed WordPerfect. Det findes stadig, men er dyrt. Det indeholdt makrofunktioner, der er overlegne i forhold til de Word-funktioner, jeg kender. F. eks. afsuttede jeg dengang alle breve med at skrive mvh og straks skrev tekstbehandlingen brevet færdigt med hilse og underskrift. Mange makrier var efterhånden opbygget. Når jeg skrev ifm skrev computeren "i forbindelse med", osv. osv. Jeg havde opbygget et forråd af makroer på måske 20-30 sætninger og udtryk, der gik igen hele tiden, og makroierne sparede mig for megen tid. Det, spørgeren efterlyser, findes hos WordPerfect, men måske også hos Word. Der er blot så mange nye versiioner og udviklingsværktøjer efterhånden, måske også et lille makroprogram, der kan løse dette problem. Tak til wibbi for at stille spørgsmålet, vi er sikkert mange, der håber, at nogen kommer med et virkelig godt svar.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-11-12 23:02
Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-11-12 23:52

Jeg er klar over at jeg kan skrive f.eks. tilkn og så bagefter gå ind og erstatte tilkn med tilknytning, men det jeg søger er at jeg f.eks. bare skal trykke xc og så skrives der automatisk "tilknytning".
ja, problemet er åbenbart ikke så simpelt endda....
jeg venter og ser om der kommer et svar

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 200 point
Dato : 18-11-12 07:58

Funktioner>Autokorrektur>Autotekst

Tilføj f.eks. ordet tilknytning, så vil Word foreslå ordet, så snart du begynder at skrive det.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-11-12 08:05

hov, først nu gik det helt op for mig, hvad du vil.

Du skal stadig gå ind i Funktioner>Autokorrektur

Sæt hak i "uskift teksten under skrivning"

i listen "erstat" skriver du din tastaturgenvej "xc" og i feltet "Med" skriver du så "tilknytning"

Så burde det virke

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-11-12 11:11

Du kan lave et autohotkey script der bruger en hotkey til at indsætte et ord.

Har lavet en lille tester her:
ALT+t skriver tilknytning
CTRL+ALT+t skriver tilknytningsmønster
http://gupl.dk/687449/

Autohotkey finder du her
http://www.autohotkey.com/

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-11-12 17:24

Lige det som pifo siger er det jeg skrev i går. Jeg er lige kommet til en pc og har godt nok Office 2010 på. Men det har jeg afprøvet det der og det virker. Så hvis du sidder ved 2010 skal du i
Filer - Indstillinger - Korrektur - Indstillinger for autokorrektur - Sæt hak i Udskift tekst under skrivning - Ok og ud igen. Afprøv det og opret alle dem du vil, desværre kan du kun lave en af gangen, men det går vel nok.

Godkendelse af svar
Fra : wibbi

Dato : 19-11-12 09:17

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 19-11-12 09:19

Tak til alle for hjælpen. Det var svært at finde ud af hvem der skulle have pointene, men pifo var dén der skrev det s¨jeg fattede det!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-12 09:22

sæl'tark

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-11-12 10:12

Velbekomme - og god arbejdslyst