/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Suppe blande forbud
Fra : svendgiversen
Vist : 999 gange
75 point
Dato : 17-11-12 11:07

Min kone tror mig ikke, når jeg fortæller at vi hjemme på landet til store fester
kogte oksekøds suppe i en stor gryde og hønsekøds suppe i en anden,
og så hældte kogekonen dem sammen inden servering...

Er der nogen der har oplevet det samme? og Hvor??

Det virker nok forkert for manges smagsløg, men der er nok gode forklaringer på fremgangsmåden???

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 85 point
Dato : 17-11-12 11:21

Nej, jeg ser intet "forkert". Undrer mig lidt over, at de to supper bliver kogt hver for sig.

I Frankrig fx er det ganske almindeligt at man både putter fjerkræ og oksekød i supper.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-11-12 11:25

NB: Couscous har også ofte begge dele (kylling, oksekød, lam og diverse pølser)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-12 11:55

>Undrer mig lidt over, at de to supper bliver kogt hver for sig.

Min søster siger, at det var fordi kødet blev brugt hver for sig.

Måske på anden og tredie dagen?
Jeg husker oksekød i sød sur sovs og høns i tartaletter eller frikase´...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-11-12 12:07

Citat
Min søster siger, at det var fordi kødet blev brugt hver for sig.

Lige nøjagtidt.
Det samme gjorde min farmor altid.
Peberrodssovs...sursødsovs til oksekødet som blev serveret på en tallerken for sig selv.

Høns i asparges eller frikase' . Der var altid kogt rigeligt så der var til flere dage.

Både kød og melboller var også altid hjemmelavet.
Et kæmpe arbejde havde hun hver gang det skulle laves.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-11-12 12:08

Aha, du mener "klar suppe med kød- og melboller"!

Ja, så gir det mening. Gir en go kraftig suppe, og uanede kødmuligheder.

Jeg laver stadig oksekød i pebberrodssauce af kødet fra suppen.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-11-12 12:12

Måske er årsagen til de to separate kogninger i virkeligheden en praktisk: manglen på en tilstrækkelig stor gryde, hvor begge portioner kunne være i fra starten?! For det er rigtigt nok at der kan være en god mening i at koge suppe på både fjerkræ og oksekød, det giver en god suppe.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-11-12 12:19

Okse/hønsebouillon eller suppe er kendt i Frankrig, her er en fransk opskrift med billede

http://lesrecettesdeloganne.centerblog.net/20-bouillon-de-poule-et-boeuf

Nu fik frieda mig til at tænke på en af mine yndlingsretter fra det franske køkken, cassoulet, en gryderet med svinekød, pølse og and i hvide bønner, mums, jeg blev helt sulten, men må vist vente med den til næste gang vi skal have gæster

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-12 12:32

Ja det med mangel på en meget stor gryde kan også være en forklaring,
nogle brugte gruekeddelen, men det havde vi ikke behov for,
måske lånte vi den ene gryde fra nabogården.

Smagte suppen så ikke af sæbe?

Det jeg nu mangler er om det med at blande supper var lands dækkende, eller kun lokalt,
selv ved jeg, at det blev praktiseret på min hjemegn i Himmerland,
men min kones mor var kogekone på Mors og min kone siger,
at hun aldrig har blandet okse og hønsekøds suppe, noget jeg ikke tror på??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-12 12:39

Couscous er tilbehør ligesom brød og kartofler . Det er ikke en ret i sig selv, og det kan derfor ikke være med hverken okse eller fuglekød.
Men det kan serveres til.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-12 12:48

Citat
Er der nogen der har oplevet det samme? og Hvor??

Ja det har jeg ."Kogekonen" var min mormor som boede i København.

Oksekød blev kogt i en gryde og hønen i en anden. Oksekød har en meget stærkere smag end en høne. Det ville da ikke være dejligt for smagsløgene at hønen smagte af en okse.

Der blev serveret peberrodssovs til oksekødet. Hønen blev brugt til hønsefrikasse eller tarteletter.

At supperne så til sidst blev kogt sammen skyldtes sparehensyn. Hønsekødssuppen bidrog ikke med den store smag i forhold til oksekødssuppen, men intet skulle gå til spilde.

I de "gamle" dage blev intet smidt ud. Alt kunne bruges på den ene eller anden måde.
Og der var mad til flere dage.

Jeg kunne godt lide min mormors mad.

Men mentaliteten er for mange i dag meget anderledes. Der bliver smidt mere brugbart mad ud i dag end tidligere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-11-12 12:52

Det var kun det af hønsekødssuppen, som ikke blev brugt til tarteletter eller frikassé, der blev blandet med oksekødssuppen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-11-12 13:27

Nogen fra Mors, Salling eller Thy, der også har fået blandet suppe?

Bare for at være hel sikker på, at jeg igen har ret!

Så skylder min kone mig en tur til Grønland, men det gør hun i forvejen fra sidste væddemål,
problemet er, at jeg ikke gider tage til Grønland, slet ikke to gange...

Måske kan den ene tur konverteres til Island??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 17-11-12 14:05

Transor: Jo, det er det også i Frankrig. Der finder du "Couscous" på menuen de små ydmyge steder, hvor de virkelig ved, hvordan man laver det , og det er med hele baduljen, men ok for pernittengryn retter jeg det hermed til "Couscous Royal"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-11-12 15:34

http://da.wikipedia.org/wiki/Couscous

Tilbehør i couscous er bulgur, det har jeg i hvert fald fået altid, når jeg har rejst i Frankrig.

retten couscous er altså bulgur med en eller anden slags suppe m. kød og grønsager - gerne ret stærk.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-11-12 23:02

Jeg mener, at ans forklaring er både den rigtige - og forøvrigt også den helt naturlige, der svarer til, hvad de fleste, der er ude over ungdomsårene, må have oplevet.

Ja, hvorfor koger man okse og fjerkræ hver for sig? Naturligvis fordi det er to forskellige slags kød, som stiller helt forskellige krav til kogningen, både med hensyn til kogetiden, varmestyrken, krydderier osv. Prøv at spørge en slagter eller en kok, hvis du stadig er i tvivl.

Fjerkræ og oksekød er lige så forskelligt som fjerkræ og fisk; det ville man heller aldrig koge sammen. Eller som frugter og grønsager, som man også ville behandle hver for sig. Dertil kommer det vigtige, der også er nævnt i et svar, hensynet til resterne. HVis der er rester både i oksekødsgryden og i kyllingegryden, når maden er anrettet og serveret, kan de anvendes -- men på forskellige måder.

At rode dyrekød og fjerkræ sammen i en stor "pærevælling" virker - for nu at være diplomatisk - ikke særlig kompetent. Svend Giversen kan godt fortælle sin kone, at hun både skal tro ham og anvende den viden i sit eget hjems køkken. At blande de to slags kød får i alt fald smagsløgene her i mit hjem til at protestere -- så kunne al mad jo lægges i samme gryde, puttes i blenderen og serveres som - bænkevælling. How low can you go?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-11-12 09:58

Tak for svaret frieda.