/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Pleonasme
Fra : Kortoververden
Vist : 673 gange
200 point
Dato : 11-11-12 00:19

Er der nogen der kan fortælle mig, hvor i følgende udtryk pleonasmen opstår?

Louis Armstrongs Melancholy Blues fra 1923

Sætningen er angivet som eksempel på en pleonasme på Wikipedia, men jeg overser vist noget

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-11-12 00:28

melankoli = nedtrykt
blues = nedtrykt

altså dobbeltkonfekt

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-11-12 00:30

Blues angiver også en genre, så i dette tilfælde bliver melancholy blues til en "trist sang" (meget frit oversat, og dermed er pleonasmen væk

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 11-11-12 00:38
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-11-12 00:40

Ziggy

Jeg ved godt hvad en pleonasme er, kan bare ikke finde den i det udtryk

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-11-12 10:01

Det er sandt at Blues er en genre, men du kan ikke oversætte Blues med sang alene. Blues er triste sange og ikke bare sange i al almindelighed.

Dermed kan man udelade ordet Melancholy uden at det ændrer betydningen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-11-12 22:47

Nu skal jeg give dig et godt eksempel på pleonasme; Bilen bakkede baglæns.
Altså dobbelt betydning.

Tommy

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 12-11-12 00:08

Jeg har ikke brug for eksempler på pleonasmer, jeg har behov for at finde ud af HVOR i det udtryk der er en pleonasme, den kunstneriske frihed i titlen må vel "fritage" den for den etiket?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-11-12 07:13

Sorry Kontoverden, men jeg forstår ikke, at du ikke kan se det i den sætning?

Både EXTERMINATOR og jeg har forsøgt at forklare det.

Du kan ikke bare sige at Blues er en sang. Blues er ikke et synonym for hverken sang eller genre.

Begrebet "Blues" betegner en melankolsk genre.

Annuller spørgsmålet
Fra : Kortoververden

Dato : 05-02-13 21:38

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål