/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
GPS
Fra : Teil
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 09-11-12 15:51

Vores GPS viser afvigende hastighed i forhold til bilens hastighedsviser.
Det er 10 km ved ca 90 km/h.
Hvilken af dem er mest korrekt?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-12 16:17

Det er GPS'en Der sidder en lille kalkulator indeni, den får konstant signal fra sattelitterne med ny oplysninger for hver 30 m. dvs ny beregning for hver 30 m. Så GPSens måling kan faktisk vise den nøjagtige hastighed. Så kan man jo træde på speederen med god samvittighed. Jeg bruger den til at kallibrere min autopilot med. Man skulle jo helst ikke køre langsommere end tilladt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-11-12 16:22

Jeg har aldrig hørt om de 30 meter, og det er næppe helt korrekt. Men ellers har Thyregod8 ret, det er GPS'en der passer, hvis ellers du kører ligeud. Mine sommerdæk er en anelse større end mine vinterdæk, speedometret passer med GPS'en når jeg bruger sommerdækkene, med vinterdækkene viser speedometret for lidt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-12 16:30

Som de to andre, GPS'en er mest præcis, og der er jo ingen grund til at køre for langsomt, de fleste speedometre viser for høj fart.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-12 16:34

Citat
Jeg har aldrig hørt om de 30 meter, og det er næppe helt korrekt

De 30 m er naturligvis afhængig af hvor hurtigt man kører, det er jo et cirkatal, men der kommer hele tiden oplysninger til GPSen. Løbere regner med at måle deres position med ½ m nøjagtighed, fordi man ikke bevæger sig så hurtigt som en bil.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-11-12 16:51

Hvor ofte GPS'en beregner en ny position afhænger nok af typen, de små som f.eks. sidder en billig mobil eller et løbeur, gør det måske ikke så ofte som dem i en bil. Jeg er ikke sikker på at præcision mht. position er afhængig af hastighed, men GPSen kræver nogen bevægelse for at kunne måle hastighed. Nøjagtighed mht. position afhænger også af hvor mange satellitter GPS'en er designet til at kunne synkronisere til, og hvor mange den kan modtage. Jeg bruger min mobil til løb, med den kommer jeg slet ikke ned på en præcision på 1/2 meter, men det er også ok.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-12 17:02

Hvis du er så voldsomt i tvivl, så tag en observatør med stopur med på en kort motorvejstur. Du skal holde præcis 90 km/h efter speedometret, og observatøren, skal måle tidsforbruget for 1 kilometer. Reflekspælene i vejsiden er nummereret med kilometer og 100 eller 200 meter.
Hvis en kilometer tager 40 sekunder, passer pengene.
vh
pbp
GPS-modtageren kan ikke modtage signal for hver 30 meter, eftersom den ikke aner hvor den er før den har modtaget signal. Og satellitterne, den får signaler fra, er ikke programmeret til at holde øje med hverken din eller andres private modtagere.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-11-12 17:27

Citat
GPS-modtageren kan ikke modtage signal for hver 30 meter, eftersom den ikke aner hvor den er før den har modtaget signal. Og satellitterne, den får signaler fra, er ikke programmeret til at holde øje med hverken din eller andres private modtagere.

Her er nogle artikler der beskriver GPSens nøjagtighed. Satellitterne holder ikke øje med din GPS, GPSen holder øje med satelliterne.

http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/ckf/fase1/1aafok/navigation_og_kommunikation/gps_virkemaade/index.html

http://illvid.dk/sporg-os/hvordan-fungerer-gps-systemet

http://rumfart.dk/vis.asp?artikelid=78

Interessant at dykke ned i denne viden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-11-12 17:54

Tak, min fornemmelse er at GPS viser korrekt hastighed, eller tæt på.
Jeg kan køre 54 km/h og der måles 50 i en stærekasse.
En tur med stopur på motorvejen er jo en god ide'.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 20:54

GPS-modtageren tager nye signaler ind i en hastighed, der afspejler et kompromis mellem dens centralprocessorenheds arbejdshastighed og strømforbruget - og den er fløjtende ligeglad med om den har flyttet sig 1½, 22.46, 30.17 eller 400.0 meter siden sidst. Hvis den under kørsel viser konstant hastighed, er det sandsynligt at den viser korrekt. Da det drejer sig om forbrugerelektronik vil jeg alligevel foreslå et tjek med stopuret. Jeg har været ret længe i elektronik, så jeg har noget at have det i.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-12 20:57

Og så er der det med bilen og dens speedometer. I mine yngre dage herskede der en fordom om, at FIAT konsekvent viste fra 8 til 22 % for meget. det har jeg selv oplevet, husker desværre ikke fordommene om de konkurrerende mærker, men har lavet stopursprøven på mine egne biler.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-11-12 21:21

Stopurstesten lavede jeg inden jeg fik GPS, siden har det ikkke været aktuelt.

Den eneste bil jeg har kørt, der viste for lidt på speedoamteret, var en gammel Fiat 5-600, jeg lagde mig som sædvanlig med ca +10 %, efter at have overhalet alle andre biler et stykke tid, prøvede jeg med stopuret, speedometeret (lyder engelsk/amerikansk, men er et pæredansk ord) viste ca 10% for lidt!

Men, GPS er et amerikansk militært system, militæret har meget større præcision end os civilister, og kan lukke ned/mindske præcisionen for os.

Glonass, det russiske system, som en del nye mobiltelefoner kan bruge (sammen med GPS) er mere præcist end GPS, og sikkert ligeså militært, men EUs Galileo, skulle være mere præcist, og ikke styret af militær?????

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-11-12 23:53

Som pbp skriver kan man udregne farten nøjagtigt ud fra afstanden på motorvej, brug gerne flere km til check af farten

60 km/t er lig med 1 km pr. minut.
120 km/ er lig med 1 km pr. halve minut.
Man kan også regne farten ud således:

Kørt afstand f.eks 5km : antal sekunder f.eks. 325 = antal km pr. sekund.
Antal km pr. sekund x 3600 (antal sekunder i en hel time) = km/t
Denne eksempel giver 55,38 km/t.

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 10-11-12 08:23

Tak for svaret pbp_et.