/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / BeOs / Spørgsmål
10  klummen 100
3000 point
Fra : IceCap
Vist : 719 gange
70 point
Dato : 04-06-03 00:12

Hjælp mig med at finde et sted hvor jeg kan opdatere min bios gratis.

Jeg har en maskine fra 0699 købt i Fona. Det er en Fujitsu Myrica med 450mhz pIII, 10 GB hd, 64 mb ram, 8mb grafik med tv-out. Siden er der kommet 128m ram mere på og Gforce 4 440 64mb grafik.. Nu har jeg købt mig en 120GB hd fra Maxtor, men maskinen ser den ikke.

Mit bundkort er fra MicroStar og biosdataene er:

10/20/1998-i440bx-w977-2a69km 4gc-00

Det er en Award bios v 4.51 pg

Får jeg et svar jeg kan bruge, er der 3000p til rette vedkommende.

Se evt. her: http://www.kandu.dk/dk/spg/15546http://www.kandu.dk/dk/spg/15546

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-06-03 00:24

jo det kan jeg da godt men det er på dit eget ansvar det det du nu skal til at gøre så derfor HUSK BACKUP AF DIN BIOS

men se lige her
http://www.ultramod.com/sringar/bios.html

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 00:36

Prøver det i morgen, godnat og tak for tippet!

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 04-06-03 07:22

Hej

du skulle prøve at kikke på denne link

http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/servicesupport/techsupport/consumer/A70013/ArtA70013p3.html

det er deres supportside

Mvh 4u2

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 07:31

Hvad skulle jeg få ud af det?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 07:43

Jeg har glemt at sige, at jeg leder efter en gratis upgrade til min bios. Det må jo findes........

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-06-03 08:38

Hej Icecap

Du kan finde din firmware til din Bios her på Microstars hjemme side:

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_list.php?kind=1&CHIP=Archives&ID=4

Det er dog meget nemmere at finde den rigtige, hvis du ved hvad dit motherboard heder. Det står på dit motherboard et sted

Husk også at læse hvad der står under "BIOS revovery procedure for AWARD bios" og "To update the BIOS, please do the following"

mvh srhansen

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 08:48

Jeg har været inde på den samme side...

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-06-03 09:35

? og kan du ikke finde dit motherboard herinde ???
Det lyder sg. godt nok underligt, MSI havde eller en høj stjerne hos mig, men dette er da under al kritik. Ja hvis ikke engang producenten kan hjælpe dig er du godt nok på den

Kommentar
Fra : technet

Dato : 04-06-03 10:09

MS-6163 - Micro-Star Motherboard
er det ikke det dit motherboard hedder ???

så er den på MSI ( men vælg nu den rigtige)
_____________________________________________________
MS-6163 - Micro-Star Motherboard
05/10/2001-i440BX-W977-2A69KM4KC-00 w6163v3a.zip
http://www.ultramod.com/sringar/bios.html
___________________________________________________

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 04-06-03 10:17

Jeps, det ser rigtigt ud technet

Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-06-03 10:51
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 14:16

DK, jeg har hentet filen fra dit link, men når jeg booter fra disketten, får jeg den besked, at "The program files does not match with your system!"

Ergo er det ikke den rette fil.......

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 14:17

Hvordan backer jeg bios op?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-06-03 14:37

hmm
hvilken bios version bruger computeren nu ? (ver. ms????)

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 14:44

v4.51pg

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 70 point
Dato : 04-06-03 14:51

glemte lige

på selve motherboardet står der noget med (som regel) store hvide tal og bogstaver
(f-eks MS-6163 + bios version)

når du skal opgradere bios skal du huske at starte med den som ligger lige over den du har og så gå opefter.
ellers kan den melde den fejl du beskriver.
når du skal lave en "backup af bios" så skriver du kun det din awardflash,hedder .exe (awd825.exe)
når programmet er startet spørger den om du vil gemme (save) den gamle dette trykker du "Y" til og angiver
filnavn f.eks oldms6163.bin.

jeg havde en pc hjemme forleden der måtte jeg opgradere med 9 opdateringer før den virkede.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 14:58

Jeg kan se på mit motherboard, at det er et MS 6156 VER. 1.0 BX7

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 15:03
Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-06-03 15:13

oki
husk så at starte med w6156v11.exe (1,1) og så gå opefter

jeg kan se version 1,6 skulle klare din 120 gb disk

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 16:06

Nu er 1.1 kørt ind, men den vil ikke længere boote fra a: selvom det er en systemdisk der er i.....

Det må jeg sq slos med i aften.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 04-06-03 16:38

typisk bios opdateringer
når man opgradere til en nyere version, sætter den bios til "default" og man skal ind og rette den til
igen med bla. bootup options starter med enten cdrom, floppy eller fra c:\

og husk efter en opdatering at lade computeren køre helt igennem før du køre en ny opdatering på igen
du kan få meddelsen "bios mismach" press F1 for setup or .....
kør setup igennem i de forskellige menuer og "save and exit"

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-06-03 22:37

Nu er jeg igennem alle opdates, og min nye HD bliver fundet........... Weeeee.

MEN hvorfor kan jeg ikke komme ind på den, eller se den under Denne Comp??????????

pizz

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-06-03 09:24

bare rolig
hvis det er windows XP du skal have på sætter du bare din xp cd i drevet og lader den boote op derfra
så kører det helt af sig selv.

hvis det er win 98/me
så boot op fra din diskette, når du har a:\>
tryk enter ved hver linie
fdisk
du bliver spurgt om den skal være til store diske, tryk enter
du kommer så ind i en menu med 4 punkter
vælg punkt 1
enter dig igennem indtil du skal trykke ESC og genstart computeren
og du er klar til at indstallere win98/me

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-06-03 09:24

og du kan ikke se den i windows
før den er formateret

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 05-06-03 16:53

Disken er formateret i en xp maskine, og jeg kører 98.......

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-06-03 17:06

nåe
så er den formateret til NTFS og ikke til FAT32
du skal slette de(n) partition(er) som er oprettet i xp
og oprette en ny partition med win98 << med fdisk
lave en ny formatering til FAT32
og/eller bruge xp til at konvertere til FAT32

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 05-06-03 17:09

Det du siger er, at jeg skal slette de filer, der er på disken som den er nu?? En af mine venner er IT-supporter, og han har fortalt mig, at det ikke skulle være noget problem! Fatter han ikke en skid eller hvad?????

Pis også, så jeg skal have formateret disken, men hvordan gør jeg så lige det på den nemmeste måde. Min comp ser den godt nok...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-06-03 18:22

husk at vælge det rigtige drev (120GB disken)

såfremt den er formateret til NTFS, skal du formatere den til FAT32
alle filer som er på den bliver slettet.

prøv at højreklikke på din 120gb disk vælg "formatere" hvis du kan vælge FAT32 vælger du dette
hvis ikke du kan skal du køre en fdisk med din win98 bootdisc og slette (punkt 3) alle de patitioner som er oprettet på den, også de udvidet og ikke dos pattioner skal slettes.
og så oprette ny(e) partitioner og så formatere den.

pt. ved jeg jo ikke om din ven har formateret den til NTFS eller FAT32, men det er en typisk fejl når man klargøre en disk i XP man glemmer den skal bruges til win98=FAT32 og ikke i XP= NTFS.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-03 13:41

har du fået det til at funke ??

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 07-06-03 14:00

Nej, jeg er ved at udforske mulighederne med Partition Magic, som skulle kunne konvertere et drev fra NTFS til FAT32 uden at det går ud over indholdet. Det skriver de i hvert fald på deres hjemmeside. Jeg er ved at hente en brugbar version over Edonkey, da deres demoer ikke kan bruges til andet en netop en demo uden ændringerne træder i kraft......

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-06-03 14:08

oki. det var bare en høflig forespørgelse

har du ikke plads på en anden harddisk til de data som du har lagt på den
eller lægge dem på en cdrom mens du formatere til FAT32 ?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 07-06-03 14:13

Heller ikke, jeg har kun en 10'er og den er proppet. Derudover taler vi om 75 gigs filer som jeg ingen lyst har til at brænde, forståeligt nok...

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-06-03 03:13

jamen hvorfor h.... lære folk aldrig at tage det ud af maskinen de SKAL bruge , for der kan jo ske al verdens ting

her er en ide´ GHOST2K3

Godkendelse af svar
Fra : IceCap

Dato : 10-06-03 08:56

Hey DK, Partition Magic har fået det hele til at hænge sammen, men det var dig, der lagde grunden til at jeg nu kan se min HD med indhold!!! Jeg kan ikke forhøje pointtallet med mere end 3 cifre, så jeg opretter et nyt spørgsmål så du kan få de sidste 2930 point.....

Tak for at du hang på!!!