/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
mine hun er gravid.
Fra : hejdi
Vist : 1235 gange
240 point
Dato : 03-06-03 23:33

Hejsa...
Min hund er blevet gravid... Har i nogle gode råd til en hund som er gravid for første gang??
mvh hejdi

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-06-03 02:47

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Hund_Draegtighed_hos__hun/tema_hund_draegtighed_hos__hun.html
Om hele drægtighedsforløbet (fosterudvikling osv).

http://www.bordercollieklubben.dk/DIVERSE_opdraet.htm
Tæven skal i drægtigheden passes godt. Det er vigtigt, at hun fodres optimalt. Når tæven er ca. 5 uger henne i drægtigheden, skal man tænke på at skifte foder til en mere proteinholdig slags, for eksempel hvalpefoder. Husk ikke at skifte på én gang, men langsomt gå over til det nye foder ved at blande med normalfoderet. Det skulle jo ikke gerne ende med en dårlig mave.

Hvordan og hvor meget, der skal fodres, er meget individuelt. Der skal man kende sin tæves fodertilstand. Det er vigtigt, at hun ikke får for lidt – da hun ellers vil blive for afkræftet og måske producere for lidt mælk. Samtidig skal hun heller ikke være fed – det kan give problemer med fødslen. Jeg har for eksempel en tæve, der er på lightfoder og endelig ikke for meget, til daglig. Når hun er drægtig, får hun ad libitum. Det er således meget svært at vejlede den enkelte, idet det er op til den enkelte hund.

Tæven skal aformes ca. 14 dage før forventet fødsel. Nu er der jo kommet nye love omkring ormekur, men lad det være sagt meget tydeligt – og det er vi faktisk ikke bange for – HUNDE HAR ORM. Vi vil også gerne tage et sværdslag med enhver dyrlæge, der mener det modsatte. Det er ikke for at skræmme, men blot give facts – der er ikke noget så ulækkert/uhyggeligt som en 3 ugers hvalp, der „ski..." 15 cm !!! lange spoleorm ud, og mange, for at det ikke skal være løgn – det er utroligt, hvad en hvalp kan indeholde!!! Man kan derfor gøre sig selv og ikke mindst tæve og hvalpe en tjeneste ved at prøve at holde det nede på et noget lavere niveau.

Praktiske ting inden fødslen

Der er også nogle rent praktiske ting, der skal være klar inden familieforøgelsen. Man bør have et rum, hvor tæven kan være i fred, helst kun med adgang fra 1 dør, og det skal være tørt og trækfrit. Desuden skal tæven have en kasse at føde i. Den skal være så stor, at tæven kan ligge udstrakt i den. Man kan vælge at købe en færdiglavet fødekasse, men andre langt billigere løsninger kan sagtens bruges. Kassen skal være så høj, at hvalpene ikke kan falde ud af kassen. Kassen forsynes med aviser i bunden, når tæven føder. Det sviner en del. Senere kan man bruge tæpper, håndklæder, eller hvad man nu vælger at lægge i bunden. Desuden bør man have en noteringsblok, blyant, vægt, klude og håndklæder liggende klar.

Nu er alt klar til de nye små, og den sidste uge er den værste. Man venter og venter og venter. Den sidste uge inden fødslen kan man tage temperatur på tæven – den ligger normalt mellem 37 og 38 gr. Når temperaturen når ned under 37 gr. og bliver dér, kan fødsel forventes inden for de næste 24 timer.

Selve fødslen

Når tæven går i fødsel, er der faktisk kun én meget vigtig ting at sørge for – at der er ro omkring tæven, mens hun føder. Det er ikke i dag, at hele børneflokken, farmor, tante Olga og naboens Fido skal være på besøg. Det kan godt være, at de synes, det kunne være sjovt at se en rigtig fødsel, men det er altså „adgang forbudt". Tæven SKAL have ro omkring sig. En tæve er meget beskyttende over for sine hvalpe og kan blive frygtelig nervøs, hvis der er for mange mennesker eller for megen uro omkring hende. Det kan meget vel resultere i, at fødslen går i stå, og det er synd for alle parter.

Selve fødselsforløbet vil vi kun beskrive kort og i stedet anbefale, at man anskaffer sig bogen „Hvalpe på vej" af Birgitte Schjødth, som meget detaljeret beskriver hele fødselsforløbet og det at få hvalpe i det hele taget. Kort kan vi beskrive, at der er en opblokningsperiode på mellem 6 og 20 timer, hvor tæven er meget urolig. Hun halser meget og gør alt for at få tømt maven. Selve presningen/uddrivningen kommer derefter, og det er her, det vidunderlige sker. En hvalp kommer til verden. Der kan selvfølgelig opstå alle mulige former for komplikationer, men det vil vi ikke komme ind på her – det bliver for omfattende, kun igen anbefale en god kontakt til en kollega eller dyrlæge.

De første 3 uger efter fødslen

De første 3 uger går som regel om en leg – nyd det! Der er kun en smule rengøring i hvalpekassen, tæven klarer som regel det meste for dig. Det eneste du skal tænke på i denne periode er, at hvalpekassen er tør, at tæven får rigeligt at spise, veje hvalpene og se, at de tager på regelmæssigt og i det hele taget blot nyde de små, der konstant grynter. En hvalp skal, for at være velnæret, være pæreformet og fast at mærke på.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : hejdi

Dato : 04-06-03 03:11

Hejsa.
Vi har også faren til hvalpene, Hjælper han hende med at passe de små... Eller er det lige som andre dyre arter som slår dem ihjel?
hejdi

Kommentar
Fra : Ellisander

Dato : 04-06-03 09:59

Hejdi

Så vidt det er mig bekendt, så vil han hunden ikke gøre ungerne skade, jeg kender mange som er hunden ejere, og de siger at han hunden opføre sig som en far i bedste mening af ordet.

Du kan jo bare kigge på filmen 101 Dalmatiner, der går pongo jo heller ikke hen og bider ungerne, så jeg tror ikke du har noget at frygte.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-03 17:16

Kære hejdi.
Hvis du heller ikke har prøvet at få hvalpe før, så synes jeg du skal alliere dig med en, der har prøvet det. Det er slet ikke så nemt for et førstegangshvalpefødende menneske at gennemleve svangerskab og hvalpefødsel. For ligesom hos mennesker er hver fødsel forskellig, og man kan måske ikke tidsnok se, hvornår der skal fagfolk til. -Er du sikker på, at hun er gravid?? Der er rigtig mange ting, man kan blive usikker på. Og din uro smitter meget let af på tæven, der slet ikke forstår, hvad der foregår. Måske kan du få råd og vejledning fra det sted, hvor din hund er født. De har jo i hvert fald prøvet det med en hund der ligner din af kropsbygning og temperament.
Glem alt om dalmatinerne, og vent og se, om den nybagte mor vil tillade, at far kommer i nærheden. -Jeg tror ikke liiige, at du skal regne med, at han deltager i pasningen (ammer, spiser lort og slikker tis...). Men det skal mor nok klare selv.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 00:12

jeg vil foreslå dig at kigge ind på hundeskolen trofast, som er et super sted - bare klik på linket her.

http://www.hundeskolentrofast.dk/hundefakta/index.htm

Kommentar
Fra : hejdi

Dato : 05-06-03 01:12

Hejsa 1000 tak for de mange råd...
hejdi

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 11:00

Meget af det kommer jo også an på, hvordan din hanhund er.. er den selv blevet korrekt socialiseret i sin tid m.m. Derfor synes jeg du skal skrive tilo dem på Trofast.. de er smaddersøde og du får et godt uddybende svar.

En sund og velsocialiseret hanhund gør ikke hvalpene noget og den hjælper med deres opdragelse (Eberhard Trumler, Roger Abrandes m.fl.). Hvis din tæve OGSÅ er sund og velafbalanceret skulle hun gerne synes, det er helt i orden. Dog vil hun gerne være alene under fødselen (Trumler, Dus Med Din Hund del II)

Men du ved bedre end vi, hvordan dine hunde er....

Mvh

Kommentar
Fra : hejdi

Dato : 05-06-03 20:57

Hejsa. mine hunde er skam 2 dejlige hunde... Tæven er en sjov lille en, hun går og brummer og siger sjove lyde når hund er glad. Folk kan godt blive lidt bange for hende når hun siger sådan, men hun er kun glad... Choppi faren, er en stor kælepot, som helst vil sidde og blive nusse bag ørene. Han lan ikke gøre en fluge fortræd...
De er 2 glad hund, har faktisk aldig oplavet den sure på nogen...
kita(tæven) er en blandings hund hendes mor er også en bliandings hund ( sort labrador, og en gordon setter)
Choppi hannen er en gloden r.
det var så lidt om mine hunde.
mvh hejdi

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 05-06-03 21:02

Hej Hejdi

Prøv denne side http://www.engelske-bulldogs.dk/draegtighed.htm.

Håber den kan bruges, det er i alt fald godt forklaret.

Og held og lykke med kuldet.

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : stormfeldt

Dato : 05-06-03 21:06

Ok det var ikke godt prøv igen sorry.

http://www.engelske-bulldogs.dk/draegtighed.htm

Hilsen Stormfeldt

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 05-06-03 22:09

hej hejidi... du behøver ikke forhøje pointene for at få svar....
har du prøvet at skrive til trofast?

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 09-06-03 20:53

Hej!

Ja undskyld! - Nu griner jeg lidt igen - smiler ;)

Om jeg har et råd - til en hund? - som er gravid for første gang?! - NYD DET!;)

HYGGE!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-06-03 00:56

hejdi, siden du bliver ved med at forhøje pointene er der jo noget, du ikke har fået et godt nok svar på. Hvad er det præcis du gerne vil vide? har du læst alle de gode links, der er lagt til dig? For der kan du få rigtig meget at vide.
Ellers - Spørg evt. den opdrætter, du har købt hunden af. Eller gå på biblioteket.

Mvh Christina

Kommentar
Fra : pmj

Dato : 27-06-03 22:33

Du kan se mine erfaringer på min hjemmeside www.entlebucher.dk

Held og lykke

Pia Johnsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-03 17:30

Hej, Pia. Fin hjemmeside, du har der. Jeg har nydt meget at kikke på parrings/fødsels/hvalpeforløbet. Hvalpene er da helt uimodståelige... -Jeg håber, du har kontakt med nogen af dem stadigvæk.
Hilsen Birgitta.