/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Flyentusiaster + WW2
Fra : Mosebaek
Vist : 1045 gange
200 point
Dato : 07-11-12 17:21

Her er en ret bemærkelsesværdig beretning ang. nedgravede Spitfire fly i Myanmar.(Burma).
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/484407:Udland--Ubrugte-Spitfire-fly-begravet-i-Myanmar
Artiklen er dog noget mere uddybende,i deres papirsavis: Her er tale om det største antal Spitfires gemt på kloden. Det menes at dreje sig om 60 ubrugte fly.Nedgravet i trækasser,delene er forseglet med voks.Indpakket i olieret papir,og samlinger beskyttet med tjære.

Spitfire blev bygget i over 20.000 stk. Denne her fundne type,er den ret sjældne,med en Griffon V12 motor på over 2000 hk. Fem-bladet propel. MK.XIV,kun bygget i 2.042 eksemplarer.

Jo,fly er skam langtidsholdbar. Nyeste B-52H Stratofortress,er netop fyldt 50 år.Og forventes i tjeneste til 2040. Og kan være endnu ældrer,da de seneste modeller,tit bare er en opgradering af forrige modeller.
http://www.air-attack.com/news/article/4900/10-26-2012-Youngest-Boeing-B-52-Stratofortress-Achieves-50-Years-of-Service.html

Mit "spørgsmål",er vel egentlig mere en konstatering.Men dejligt,hvis i vil gi`r jeres "besyv" med.

M.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 210 point
Dato : 07-11-12 18:20

Historien om de nedgravede spitfire, er jo ikke helt ny. Manden har jo ledt efter dem i mange år, og jeg mener at det er par år siden de blev fundet, men ikke gravet frem, af politiske årsager (UK-Myanmar).
Der findes jo i forvejen mange spitfire's som er flyvedygtige, men det er jo alle med mange år på bagen. De omtalte fly er jo nye.
Var til flystævne i Duxford i 2010 hvor jeg så 16 stk. spitfires i luften samtidig. Fantastisk syn, det var lidt som at være med i en WW2 film, og lyden var jo helt suveræn.

Jeg har ikke rigigt fattet hvorfor spitfire'en blev så berømt som den er blevet (bevares det er et fantastisk fly) men Hurricanes har faktisk flere "kills" på samvittigheden en spitfire'en har, selvom den er bygget i færre antal, og derved en noget bedre succesrate.
Der var forresten 4 stk. Hurricanes i luften samtidig, da jeg var i Duxford. Der fandtes på det tidspunkt kun 6 Hurricanes der kunne flyve i hele verden.

Lad os få noget mere snak om gamle fly

MVH

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-11-12 19:08

Dejligt indlæg viskinge. Jeg kan fornemme,du også er glad for (historiske) fly.
Jeg har aldrig hørt om de nedgravede Spitfires.

Det må ha? været en kæmpe oplevelse,at være i Duxford.Og se sådan en opvisning.

Jeg har været i Hendon RAF museum. Og selvfølgeligt Imperial War Museum.
Mit besøg der,ligger tilbage i halvfemserne. En halvdags tid hvert sted.Jeg kunne ha`brugt en uge hvert sted.

En ting der gjorde et stærk indtryk på mig,var et "memorials" afd.,der lige var indviet,året før jeg kom.En dame (søster) havde forestået det.Hendes tre brødre,var alle faldet i krigen.Hver fra sit værn.RAF,Navy og Army....så fornemmer man krigens gru....og forældrenes.

M.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-11-12 20:32

Vi fik da også taget lidt video:

De 2 første har vi selv filmet, nr3 har jeg "lånt"

MVH

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-11-12 21:00

Mange tak for film.Virkelig flot.Jeg ta`r lige et break. Skal se "How the West Was Won".

Med alle de gamle western koryfæer.John Wayne,Richard Widmark,Eli Wallach,Henry Fonda,Walter Brennan,James Stewart m.m. Det skal jo osse passes.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-11-12 09:53

Citat
Lad os få noget mere snak om gamle fly

Tyskland havde også gode fly.Mest kendte jagerfly,er vel nok Messerschmitt bf 109.
Og Focke-Wulff fw 190.

F.eks. havde den tyske fly-es Erich Hartmann,352 nedskydninger,i sin ME 109.
Verdens mest "scorende" pilot i WW2.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-11-12 09:58

Glemte li`e:

For een del år siden så jeg P-51 Mustang,i Thisted lufthavn.Også et formidabelt fly.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-11-12 10:34

Her er lige et "Snapshot" af artiklen,hvis nogen er interesseret:

http://peecee.dk/upload/view/390438

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 13-12-12 15:42

Tak for svaret viskinge. Bedre aldrig end sent.....eller var det omvendt.

Ialtfald er det vist på tide,at lukke spørgsmålet.

Og da du vist er den eneste der har svaret,er valget jo her,rimelig let.

Vh. M.